Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Montering av JT3" avgassystem

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754

    Montering av JT3" avgassystem

    Hej,

    Jag har nyligen köpt mig ett JT 3" avgassystem och vill nu montera det, eller ja, snarare imorgon

    Det är ett komplett system från turbon och bakåt. Nu till mina frågor:

    -Är det kinkigt att lossa bultarna mot turbon?
    -Om de skulle gå av, vad gör man då?
    -Bör man tänka på nåt speciellt? (har aldrig bytt ett avgas förut)

    Detta avgassystem är begagnat, har gått ca 200-300 mil bara. Är lite repor på det. Finns det nåt man kan lägga på för att skydda, då aluminiseringen antagligen förstörts på dessa ställen.

    Vill göra det nu under helgen och det vore ju skönt att ha lite kött på benen innan jag gör detta!

    Mvh
    Chrisse

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372

    Re: Montering av JT3" avgassystem

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Jag har nyligen köpt mig ett JT 3" avgassystem och vill nu montera det, eller ja, snarare imorgon

    Det är ett komplett system från turbon och bakåt. Nu till mina frågor:

    -Är det kinkigt att lossa bultarna mot turbon?
    -Om de skulle gå av, vad gör man då?
    -Bör man tänka på nåt speciellt? (har aldrig bytt ett avgas förut)

    Detta avgassystem är begagnat, har gått ca 200-300 mil bara. Är lite repor på det. Finns det nåt man kan lägga på för att skydda, då aluminiseringen antagligen förstörts på dessa ställen.

    Vill göra det nu under helgen och det vore ju skönt att ha lite kött på benen innan jag gör detta!

    Mvh
    Chrisse
    Kan vara kinkigt att lossa bultarna vid turbon, kanske inte för att de sitter som skam, utan för att de sitter JÄVLIGT trångt. Att tänka på är ju givetvis att få det riktigt tätt. Mycket avgaspasta och en bra svets helst!

    Satte också på ett begagnat på min och jag behandlade det med en zinkbaserad värmefärg som tydligen skyddar hyfsat. Inget mirakelmedel kanske med det hjälper på vägen...

    lycka till och se till att ha ordentligt med tid!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    172
    Jag har satt dit mitt två ggr nu på några månader, satte dit en katt igår.
    Kan rekomendera att inhandla nya muttrar till bultarna. går mycket lättare att dra fast det sen. Det känns även bättre om något blir fel så man inte rundar muttrarna om man är på de gamla för mycket.
    Hoppas ditt passar bra för det gjorde inte mitt tyvärr. Två ändar var lika stora så den ena gick inte att trä över den andra så jag fick såga lite för att få ihop det.

    Lycka till!
    Saab 900 -97 talladega NORDIC
    http://www.garaget.org/?car=92524

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 641

    Re: Montering av JT3" avgassystem

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    -Om de skulle gå av, vad gör man då?
    Åker till en mekanisk verkstad där de plockar ut "resterna".
    Sedan sätter du på nya
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  5. #5
    Hur funkar ett sådant avgas om man kör med 9-5 aero turbo ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Hur funkar ett sådant avgas om man kör med 9-5 aero turbo ?
    mitt funkar bra, så länge det är tätt så slipper jag CE-koder osv. låter ju riktigt fett

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    -Är det kinkigt att lossa bultarna mot turbon? Tyckte nog att det var värre att få fast skiten igen när man har nya dp'n på. Understa bulten vid turbons anslutning kan va ett h*lvete. Men går bra med tålamod. Bra att ha tuuuunna hylsor. Tror det är 13 allihop..?

    -Om de skulle gå av, vad gör man då? Det ska mycket till för att det ska gå av.. Tror jag inte du lyckas med

    -Bör man tänka på nåt speciellt? (har aldrig bytt ett avgas förut) Häng upp systemet, skruva åt ordentligt först när allt är på sin plats. Ordentligt med avgaspasta, jag kletade in alla anslutningar innan jag passade in systemet så det håller tätt. Besiktningsmännen tycker bara att det är bra om det är ordentligt med kladd vid alla skarvar. Bättre för mycket än för lite.
    Köp görna några extra avgasklammrar för o va på säkra sidan. Även en plugg till katen om nu föra ägaren haft lambdasonden där istället för på dp'n. Kolla så att rören inte tar i värmeplåtarna runt tanken.. De va nog allt ja hade o komma med.. jo en sak till!
    Glöm inte tålamodet hemma!

    Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Som sagt, det är viktigt att sätta dit hela systemet först och justera alla bitar innan man drar klammorna (tänk på att när avgassystemet blir varmt så förlängs det och ålar sig lite, så man måste ha marginal för det). Många missar detta och bygger framifrån och bakåt och drar åt varje rör för gott vartefter - sedan klagar de på dålig passform...

    Sedan gäller det att sätta klammorna på rätt ställe över slitsarna också. Man kan lätt tro att det blir bättre om de sitter längre ut och viker ihop slitsarna bra, men så är det inte. Klambågarna ska max sitta halvvägs ut på slitstarna så dras röret ihop jämnt runt hela cirkeln. Jag använder aldrig avgaspasta längre faktiskt. Rätt monterat blir det perfekt tätt ändå! (Dock kan det vara ofrånkomligt med pasta på ett beggat system ifall det varit felaktigt monterat tidigare och ovalt i slitsarna)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Hej,

    Tack för alla tips!

    Jag har i helgen polerat ändrören och gjort rent det, alltså tagit bort alla rester pasta som fanns kvar. Ska montera systemet nästa helg då jag får tillgång till garage och lyft, förhoppningsvis. Vill inte stå ute och göra det om nåt skulle ta längre tid eller gå fel.

    Mvh
    Chrisse

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    32

    Ljudnivån, då?

    Hur mycket låter det då?
    På JT's hemsida står det att ljudnivån är antingen 78db ('diskret sportsound') eller 82db ('fräck turbosång'), är skillnaden så pass stor att det låter 'rallybil som lätt överröstar stereon och som man inte gärna åker på långresa' med om 82db-versionen och 'knappt hörbart öppnare' om 78db-versionen, eller...??? (Och hur många db är det från ett originalsystem???)
    9-3 SE 2,0T -01

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560

    Re: Ljudnivån, då?

    Citat Ursprungligen postat av pewar
    Hur mycket låter det då?
    På JT's hemsida står det att ljudnivån är antingen 78db ('diskret sportsound') eller 82db ('fräck turbosång'), är skillnaden så pass stor att det låter 'rallybil som lätt överröstar stereon och som man inte gärna åker på långresa' med om 82db-versionen och 'knappt hörbart öppnare' om 78db-versionen, eller...??? (Och hur många db är det från ett originalsystem???)
    Det där med decibel säger mig aldrig någonting. Kan iallfall säga att jag körde med 3" jt hela vägen, utan kat 2 dar (väntade på sportkaten), då dånade det rätt rejält.. lite väl mycket. Men med katen på och systemet insotat o bra så tycker ja det mullrar riktigt gott. Det är värre än grannens v70, men tystare än folkrace Men har du stereon på i "samtalsvolym" så hör du inte systemet. Inte jag iallfall!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591
    kan bara rekomenndera att rostskydda jt-systemen ordentligt speciellt i skarvarna och slutburken. KALLGALV ÄR KUNG. lycka till
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

Liknande ämnen

  1. Montering avgassystem JT Speedparts 3"....?
    Av fuinho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 17:17
  2. Tips vid montering av avgassystem.
    Av Jolmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 00:48
  3. Montering av avgassystem, verktyg?
    Av Xman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 15:56
  4. Montering av avgassystem + svetsa om fästen!
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 22:23
  5. Montering av avgassystem
    Av micke_asd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •