Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorfäste vänster fram på 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Motorfäste vänster fram på 9000

    Hej!

    Var på Saab idag och skulle köpa ett nytt motorfäste (vänster fram, som sitter i växellådans gavel) Det visade sig att de bara säljer det löst till automat. Där finns ett överfall som gör det lätt att montera. Till manuell låda måste man byta hela växelådsgaveln. Känns inte riktigt kul!

    Min fråga är om det är någon som vet om det till automatlådorna passar ändå, men de inte vill sälja dem för att det är svårt att pressa i och ur. (Jag tror att man måste ta loss gaveln i alla fall för att kunna pressa i och ur fästet).

    Om inte, går det att få tag i något annat som passar?

    Hälsningar

    Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Re: Motorfäste vänster fram på 9000

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Hej!

    Var på Saab idag och skulle köpa ett nytt motorfäste (vänster fram, som sitter i växellådans gavel) Det visade sig att de bara säljer det löst till automat. Där finns ett överfall som gör det lätt att montera. Till manuell låda måste man byta hela växelådsgaveln. Känns inte riktigt kul!

    Min fråga är om det är någon som vet om det till automatlådorna passar ändå, men de inte vill sälja dem för att det är svårt att pressa i och ur. (Jag tror att man måste ta loss gaveln i alla fall för att kunna pressa i och ur fästet).

    Om inte, går det att få tag i något annat som passar?

    Hälsningar

    Martin
    Hmm, det låter ju konstigt iom att jag har bytt den bussningen på min 9k. - Kolla speedparts, de har lösa bussningar till växellådsfästet. Du behöver INTE byta hela gaveln mao... (Kan vara ett helvete att får i o ur bussningen däremot, varför bortagande av hela kåpan för arbete på arbetsbänken är att föredra)

    Edit: Efter att ha bytt alla bussningar på en 9k så kommer jag med ett tipps: Borra bort gummit runt bussningen (eller skär med nått) tills det inte finns nått kvar.. knacka/pressa sedan ut det som är kvar. Det går fortare än att försöka knacka ur den hel...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Är det en nyare 9000 så skruvar man bort bussningen, sitter med en typ klammer. På dom äldre får man däremot skruva bort kåpan och pressa ur bussningen.

    Finns som reservdel på speedparts: http://www.speedparts.se/prod/res_mot_m ... 9000.shtml
    Klicka här för info om bilen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    64
    Jag har kört med speedparts polybussningar i 1år nu, alltså det övrefästet och växellådsfästet, bara måste sägas att dem är helt underbara och kostar inte skitmycket, motorn håller sig på plats helt enkelt, har väl inte skit mycket vrid ( runt 410Nm ) men dem skulle nog klara bra mycket mer, och växlingarna blir lite roligare om man har lite stummare motor, JAG ÄR SKITNÖJD!
    Ingen Saab för tillfället, men samlar grejer till OG Aero
    stcs nr 6773
    www.garaget.org/Betakotten

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av betakotten
    Jag har kört med speedparts polybussningar i 1år nu, alltså det övrefästet och växellådsfästet, bara måste sägas att dem är helt underbara och kostar inte skitmycket, motorn håller sig på plats helt enkelt, har väl inte skit mycket vrid ( runt 410Nm ) men dem skulle nog klara bra mycket mer, och växlingarna blir lite roligare om man har lite stummare motor, JAG ÄR SKITNÖJD!
    Hmm, hur är det med vibrationer o sånt? Jag testade att montera övre momentstaget "stumt" med vridna bussningar, men hela bilen skakade på tomgång.. blev liksom resonanssvägningar så att handskfacket levde ett eget liv... Men poly bussningarna kanske fungerar på ett annat sätt?? - Vore intressant att veta detta iom att jag prioriterar komfort lika mycket som sport, och jag ska byta alla bussningar inom snar framtid...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av Jonas 2606
    Är det en nyare 9000 så skruvar man bort bussningen, sitter med en typ klammer. På dom äldre får man däremot skruva bort kåpan och pressa ur bussningen.
    Räknas en 93:a som en nyare där man kan skruva bort bussningen?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Citat Ursprungligen postat av Jonas 2606
    Är det en nyare 9000 så skruvar man bort bussningen, sitter med en typ klammer. På dom äldre får man däremot skruva bort kåpan och pressa ur bussningen.
    Räknas en 93:a som en nyare där man kan skruva bort bussningen?
    På en -93:a får man pressa ur bussningen.
    Klicka här för info om bilen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Hej!

    Tack för tipset!
    Självklart skulle jag ha kollat speedparts först.

    En fråga till Betakotten. När du skriver Polybussningar, menar du den typ som speedpart säljer under "motorkuddar", och i så fall, är de hårdare än standard? Bytte du motorkuddarna också, eller bara bussningarna uppe och vid växellådan?

    Martin

Liknande ämnen

  1. lossa vänster motorfäste
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 10:42
  2. Missljud v.fram 9000! Motorfäste???
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 14:11
  3. vänster motorfäste og 900 2,1 -91
    Av putteturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •