Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Koppla el till batteriet med stängd huv? 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42

    Koppla el till batteriet med stängd huv? 9000

    Jag har ett rätt jobbigt problem. Jag kommer inte in i bilen eftersom batteriet är helt slut och därmed funkar inte det fjärrstyrda c-låset. Dörrlåsen är urkopplade av tidigare ägare och ända stället jag kommer in i är i bagaget. Dock är jag lite för bred över axlarna för att krypa in genom genomlastningsluckan... (ja, jag har försökt).

    Så där står den, bilen, och bara väntar på att få ett nyladdat batteri, men det är liksom inte så lätt.

    Kan man komma åt det här på något sätt utan att skada något?

    De två lösningar jag har kommit på, men inte vet om de funkar och hur, är följande:
    1. Krypa in under motorn och tråckla upp huven på något sätt. Var ska man dra?

    2. Koppla in ström i släpvagnskontakten för att på så vis få ström i batteriet och därmed även i larmet/c-låskontrollen. Funkar det eller sitter det massa reläer och krafs mellan batteriet och kontakten som brinner upp om man försöker? Vilka poler ska man isf koppla på?

    Jag är som ni kanske förstår mycket tacksam för all hjälp som jag kan få i det här ärendet.
    Marcus.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det BÖR fungera smärtfritt att koppla in sig på släpvagnskontakten, men det kanske ska bekräftas av någon annan först...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    går det inte bara att hitta wiern vid grillen och ta nått och dra i den eller att trycka på själva låsningarna till "piggarna" på huven och öppna på så vis..

    //kim

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Kan du inte helt simpelt bara hugga en unge som finns i närheten å skicka in genom lastluckan med order om att öppna en dörr.

    ps. ta gärna någon som har en förälder i närheten..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Jag har också varit inne på att använda mig av ett barn, men jag har inte så många att tillgå här. Snacka om moment 22 – jag vill få igång bilen för att åka och hälsa på mina brorsbarn.

    Men om man nu ska koppla in sig på släpvagnskontakten, vilka stift är det som gäller? Om det nu överhuvudtaget går.

    Vet inte om jag skrev det, men det gäller en 9000 CD -92.
    Marcus.

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Koppla på dig på startmotorn. Brukar funka fint.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Eftersom du kommer in i bagagen och lastluckan så kan du kanske ta en pinne och trycka upp en låsknappen med i ena bakdörren ???
    Heavy metal is the law.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Macke K
    Jag har också varit inne på att använda mig av ett barn, men jag har inte så många att tillgå här. Snacka om moment 22 – jag vill få igång bilen för att åka och hälsa på mina brorsbarn.

    Men om man nu ska koppla in sig på släpvagnskontakten, vilka stift är det som gäller? Om det nu överhuvudtaget går.

    Vet inte om jag skrev det, men det gäller en 9000 CD -92.
    ba bara och tryck på låsningarna till huven. dom som vajern går till (två små ögglor vid låsningarna till huven på kylarbalken.

    gjorde det för inte så länge till på lärarens bil.. funkar fint..

    //kim

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Eller så ringer du efter en "BRA" låssmed... som dyrkar upp dörren åt dig.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    tror det går att montera bort grillen för att sedan komma åt wiren och låsningarna till huven.

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052
    om du kollar i hörnet av grillen, uppemot vänster strålkastare, så ser du ögglan till huvlåsen, bara ta en bit ståltråd lr likande och dra, du drar åt bilens vänstra sida (förarsidan) jungerar finfint
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    om du kollar i hörnet av grillen, uppemot vänster strålkastare, så ser du ögglan till huvlåsen, bara ta en bit ståltråd lr likande och dra, du drar åt bilens vänstra sida (förarsidan) jungerar finfint

    precis som ja sa Billigt och så får man upp huven för att kunna ladda också

    //kim

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det BÖR fungera smärtfritt att koppla in sig på släpvagnskontakten, men det kanske ska bekräftas av någon annan först...
    99% av alla dragkontakter har ingen direkt plus kopplad så det kan man säkert skippa. Möjligen om nån ägare till bilen är inbiten caravan club medlem och således diggar husvagn.........

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Koppla på dig på startmotorn. Brukar funka fint.

    Mvh Stoffe
    Precis, jorda i chassit och dra en plus till feta kabeln på starten som sitter ganska nära marken förhoppningsvis.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Tack för alla tips, ska testa med kablar på startmotoranslutningen i nästa vecka. Måste bara hitta en domkraft så jag kommer åt under bilen, eftersom den står i en garagelänga där jag lagt ett gäng brädor under bilen. På lägsta stället har jag under en centimeter till godo, och det är ungefär där jag ska upp för att komma åt starten.

    Men nu i helgen får det bli tåg. Återkommer med resultat.
    Marcus.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    Olika metoder:
    1: skruva bort grillen,det går att komma åt skruvarna med huven stängd.
    2 st upptill 2 st ner till , sedan är det bara att trycka på fjädrarna vid huvlåsen.

    2: använd en lång mejsel och tryck undan fjädrarna vid huvlåsen genom grillen.

    3: offra vänster blinkers, bryt mellan strålkastaren och blinkerslyktan så den lossnar ( fästet går troligen sönder,köp en ny blinkers på skroten)
    trä in näven och dra i wirehöljet till huvwiren .

    Finns förstås fler metoder men dom ska vi nog inte sprida här....

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Med ett långt rör fick min något smalare polare upp låset halvt inkrupen genom lastluckan. Samtidigt låg jag under motorn och försökte få upp huven den vägen. När vi väl kommit in i bilen kunde vi koppla på startkablar och vips så var bilen igång efter tre veckors stopp. Härligt!
    Marcus.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Koppla bort batteriet när det laddas med extern laddare
    Av pestor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 11:22
  2. Koppla ifrån batteriet vid SID-reparation.
    Av Hansin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 23:33
  3. är det ofarligt å koppla bort batteriet i typ 5 veckor
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 22:21
  4. Koppla bort batteriet?
    Av Blue Spirit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •