Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bromsservo/luftningsHJÄLP....

  1. #1

    Bromsservo/luftningsHJÄLP....

    Hej. Har en SAAB 9000 -90 med elektriskt bromsservo med följande problem: bromsröret mellan bromsservot o huvudcylindern var rostigt o gick därför av, varpå all olja rann ut. Har nu bytt detta rör (trångt som fan...) men har fortfarande ingen bromsservo. Pumpen går, men det vill liksom inte komma fram någon olja. I oken fram kommer det olja men inte i oken bak. Kopplingen har klarat sig från att bli inblandad i problemet.

    Så vad göra? Någon som har nån idé, eller tips?

    ...och, JA, jag har sökt på forumet redan.

    Tacksam för svar, men EXTREMT tacksam för snabba svar!!

    Tack på förhand//Ola

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 584
    Är du säker på att PUMPEN går och inte bara motorn? Prova att knöka in ett kvastskaft där nere och ge på pumpen några smällar, men inte FÖR hårt. Det finns en viss chans att grejorna hoppar igång igen. Själv hade jag liknande problem en gång men det löste jag genom ett par riktigt ilskna och stenhårda sparkar på skärmen. Helt plötsligt började det spruta bromsvätska ur nipplarna där bak.
    Om du inte får igång pumpen så rekomenderar jag att du drar ur reläerna till pumpen så inte motorn brinner upp för dig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Har du trycksatt systemet när du luftar?

    Detta är mer eller mindre ett måste annars kommer du inte att få ner vätska till bakhjulen.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    Har du trycksatt systemet när du luftar?

    Detta är mer eller mindre ett måste annars kommer du inte att få ner vätska till bakhjulen.
    Hmm, inte min erfarenhet.
    Jag har kört 2 luftningsmetoder på Mark II systemen.
    1) Trycksätta burken och bara öppna nipplarna.
    2) Ej trycksatt burk men med öppna luftnipplar, tändning på och foten lätt på bromsen.

    Bägge metoderna har jag fått att fungera även om det t.ex. tipsas om att göra den senare i Haynes.
    Man bör oxo vara försiktig med att låta pumpen gå för länge, är minnet med mig får den inte gå längre än 1.5 minut.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på bromsservo OG9-5 -01 vs -02
    Av xl15 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 12:49
  2. Bromsservo problem
    Av Nasse_jkpg i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •