Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: AS3/AS2, dörrhögtalarna låter ej!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    AS3/AS2, dörrhögtalarna låter ej!

    Hej,

    Bytte för ett par månader sedan min ng900 Turbo -97 mot en og9-3 2.0i. I ng900:an satt det AS3 grejor förutom att huvudenheten var bytt mot en Pioneer MP3. Nu när jag sitter i min 9-3:a upplever jag jag har mycket sämre ljud. Och jag antar att det är AS3 även i 9-3:an för jag har ju högtalare i framdörrarna, eller det kanske fanns på AS2 med?

    I 9-3:an sitter dock orginal huvudenhet. Är det så att huvudenheten kan göra en sådan skillnad. Är inte på långa vägar samma "tryck" i 9-3:an och det känns i övrigt lite "skränigt"...

    Är det kanske bara AS2 i 9-3:an eller?

    - Styrman Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    På 9-3 så finns AS2 åxxå. Du kanske har AS2 på din 9-3 nu. Om du har AS3 på din 9-3 nu så kan det vara högtalarna som e dåliga.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av lol
    På 9-3 så finns AS2 åxxå. Du kanske har AS2 på din 9-3 nu. Om du har AS3 på din 9-3 nu så kan det vara högtalarna som e dåliga.
    Jo, men jag har fått intrycket att har man AS2 så har man inga högtalare i framdörrarna som jag har? Någon som kan svara på detta?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Om man har AS2 så har man inga högtalare i framdörrarna.

    AS2:4 Högtalare= 2 i panelen och 2 i hatthyllan
    AS3:6 Högtalare= 2 i panelen, 2 i båda framdörrar och 2 i hatthyllan.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Om man har AS2 så har man inga högtalare i framdörrarna.

    AS2:4 Högtalare= 2 i panelen och 2 i hatthyllan
    AS3:6 Högtalare= 2 i panelen, 2 i båda framdörrar och 2 i hatthyllan.
    Ok, då har jag AS3. Kan det vara så att högtalarna är dåliga eller är det så att huvudenheten helt enkelt inte är så bra orginal?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: AS3 fast dåligt ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hej,

    Bytte för ett par månader sedan min ng900 Turbo -97 mot en og9-3 2.0i. I ng900:an satt det AS3 grejor förutom att huvudenheten var bytt mot en Pioneer MP3. Nu när jag sitter i min 9-3:a upplever jag jag har mycket sämre ljud. Och jag antar att det är AS3 även i 9-3:an för jag har ju högtalare i framdörrarna, eller det kanske fanns på AS2 med?

    I 9-3:an sitter dock orginal huvudenhet. Är det så att huvudenheten kan göra en sådan skillnad. Är inte på långa vägar samma "tryck" i 9-3:an och det känns i övrigt lite "skränigt"...

    Är det kanske bara AS2 i 9-3:an eller?

    - Styrman Jansson
    Låter ju lite konstigt i och med att man med eftermarknadsstereos inte brukar kunna använda originalslutsteget.

    Kanske det satt ett annat slutsteg och värre högtalare eller nått i 900,an än 9-3,an?

    Har du högtalare i framdörrarna som låter så borde du i alla fall minst ha AS3 i både 9-3,an och 900,an.

    Men originalsystemet är ju ganska sunkigt, så det låter troligt att det var uppgraderat på något vis i 900,an.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Man kan la testa att montera 9-5:ans högtalare?
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Är det säkert att högtalarna i dörrarna fungerar? Tex om sladden mellen huvudenheten och slutsteget har låstnat blir det väldigt tunt ljud...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Är det säkert att högtalarna i dörrarna fungerar? Tex om sladden mellen huvudenheten och slutsteget har låstnat blir det väldigt tunt ljud...
    Kan finnas en risk.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Är det säkert att högtalarna i dörrarna fungerar? Tex om sladden mellen huvudenheten och slutsteget har låstnat blir det väldigt tunt ljud...
    Skall kolla upp det! Det låter ju annars som en trolig anledning. Om man känner för att byta högtalare kan man ha kvar orginalsteget va? Beror ju iofs lite vad för högtalare man byter till, men inga jätteavancerade saker tror jag. Vill bara det skall låta skapligt!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: AS3 fast dåligt ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Låter ju lite konstigt i och med att man med eftermarknadsstereos inte brukar kunna använda originalslutsteget.

    Kanske det satt ett annat slutsteg och värre högtalare eller nått i 900,an än 9-3,an?

    Har du högtalare i framdörrarna som låter så borde du i alla fall minst ha AS3 i både 9-3,an och 900,an.

    Men originalsystemet är ju ganska sunkigt, så det låter troligt att det var uppgraderat på något vis i 900,an.
    Jo men så här sunkigt tror jag inte. Farsan har också en 9-3:a, fast en -00, med AS3 och det låter rätt mycket bättre. Något som är skumt i min mao...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    32

    Re: AS3 fast dåligt ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson

    Är det så att huvudenheten kan göra en sådan skillnad. Är inte på långa vägar samma "tryck" i 9-3:an och det känns i övrigt lite "skränigt"...
    Har samma erfarenhet även jag. Har just nu en ng900 -94 med AS2 och en og9-3 -01 med AS3 och inte låter det likadant med samma ljudinställningar inte. Ljudet i 01:an är bra mycket murrigare och "tunnare" än det är i 94:an (Är det verkligen likadana högtalare i 94:an och 01:an??). Funderar starkt på att flytta över högtalarna från 94:an till 01:an.....
    9-3 SE 2,0T -01

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Nu har jag konstaterat att högtalarna i framdörrarna är heltysta!! Det är alltså där skon klämmer. Förmodligen är det som ni säger att kablaget till dem har lossnat någonstans. Var är det vanligast att de lossnar? Vi slutsteget? eller i själva dörrarna? Känns ju som om det skulle vara vid slutsteget eftersom det är väl lite otroligt att det skulle lossna i båda dörrarna samtidigt, eller?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Va f*n. Hade bort plasten under hanskfacket för att kolla om alla anslutningar till slutsteget såg ok ut. Men till min förvåning sitter där inget slutsteg . Kanske är det AS2 jag har då. Men det är ju högtalargaller och förberett i dörrarna (har inte kollat om det verkligen sitter några högtalare där iofs). Men det kanske det är på bilar med AS2 också?

    Jaha då är det väl bara att fixa ett slutsteg och ett par högtalare då
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Äsch, jag gjorde som alla tjatar om och sökte lite på forumet istället och fanns mina svar i http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79020

    Tack för alla svar iaf.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: AS3 fast dåligt ljud?

    Citat Ursprungligen postat av pewar
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson

    Är det så att huvudenheten kan göra en sådan skillnad. Är inte på långa vägar samma "tryck" i 9-3:an och det känns i övrigt lite "skränigt"...
    Har samma erfarenhet även jag. Har just nu en ng900 -94 med AS2 och en og9-3 -01 med AS3 och inte låter det likadant med samma ljudinställningar inte. Ljudet i 01:an är bra mycket murrigare och "tunnare" än det är i 94:an (Är det verkligen likadana högtalare i 94:an och 01:an??). Funderar starkt på att flytta över högtalarna från 94:an till 01:an.....
    nu har du väl ändå fått det om bakfoten, om du har bättre ljud i 900an än 9-3an så har du garanterat INTE as3 i 9-3a.
    de går inte flytta grejerna mellan bilarna...

    As2 i ng900 är ju 4 högtalare med orginal enheten.
    as3 i og9-3 är ju 6 högtalare med slutsteg och orginalenhet.

    du har ju troligen as2 i 9-3an och as3 i 900an om du nu upplever det bättre i 900an än i 9-3an för as2 i 900 är ju helt totalt skit, de finns ju inte ord för hur mesigt och klent de låter...

    jag hade as2 i min 900a innan och satte i as3 och skillnaden är som natt och dag...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    32
    Fast jag undrar fortfarande om det är normalt att bakhögtalarna inte hörs i en og9-3 med AS3??? I min ng900 hör jag mycket tydligt att det finns 2 högtalare i hatthyllan, i og9-3'an hör jag bara högtalarna i instrumentbrädan (och dörrhögtalarna). Har kollat att bakhögtalarna är inkopplade og9-3'an och det är de, men de låter mycket lägre än i ng900'an och även lägre än framhögtalarna i og9-3'an. Är det så på alla og9-3 eller är det något fel på min???
    9-3 SE 2,0T -01

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av pewar
    Fast jag undrar fortfarande om det är normalt att bakhögtalarna inte hörs i en og9-3 med AS3??? I min ng900 hör jag mycket tydligt att det finns 2 högtalare i hatthyllan, i og9-3'an hör jag bara högtalarna i instrumentbrädan (och dörrhögtalarna). Har kollat att bakhögtalarna är inkopplade og9-3'an och det är de, men de låter mycket lägre än i ng900'an och även lägre än framhögtalarna i og9-3'an. Är det så på alla og9-3 eller är det något fel på min???

    Antar att du har provat att justera fadern?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    32
    [/quote] Antar att du har provat att justera fadern?[/quote]


    Har justerat allt som går att justera, men med lika inställningar i 900:an och 9-3:an så låter det olika.

    (AS3 eller inte, i 9-3:an har jag högtalare i framdörrarna, men inte i 900:an.)
    9-3 SE 2,0T -01

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    På samtliga bilar sitter det galler i dörrarna, men det är bara på de med AS3 som det sitter högtalare bakom.
    Är tämligen säker på att du har AS2.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC, Dörrhögtalarna fungerar ej.
    Av elmhstar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 22:09
  2. Dörrhögtalarna har lagt av (AS3), vad ska jag kolla?
    Av Favst i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •