Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

    Jo, skillnaden är som dag o natt.
    Bilen laddar mera än vad min mätare visar alltså mera än 1,5bar.
    Vid fullgas och växling bilen får extra kick och tryckmätare är blixt snabbt i max ladd > 1,5bar . Enligt praxis ska man ha en buffert av luft för att inte tappa tryck emellan växlarna och de är det som jag upplever i mitt fall. Kan de vara att min trycksatt luft burk hjälper till eller inte, kan inte svara på de…men folk på tävlings banor har alltid bra grövre rör till spjällhuset , just för buffert skull o givetvis stor IC.
    När bilen dumpar hörs så tydligt att ingen kan ta miste om detta!! de är ingen pyss ljud de är ett dump och som sådan vackert.!!!
    Började gilla den. Har ALDRIG varit förespråkare för pys ljud men de blev bara så på köpet. Ljud från luftfilter , alltså ingång. vid spoiler, är också trevligt att höra även om man kör lugnt samt dump ljud som kommer lättare ut genom hållet på spoiler.. de är sound…och de är sug och de vill vi ha * smilie*
    Istället för att fel vända min återcirkulerande dump, gjorde jag så att borra store hål i vakuum ingången och på de viset tillsätta mera tryck att den håller tätt. Dumpen jag använder är återcirkulerande Bosch till Audi med slutsiffran 114 istället för Saabs 110.( tror inte att de spelar ngn. roll vilken, en skulle jag offra ändå, va ju tanke !!*ler *men de blev bra.) Borr jag använde är av storleken 3,25mm.

    Alla tester är gjorda på min bil i olika väder förhållande ( ös regn +8 och sol. +23 grader) utan någon som helst problem. Tvärtom bilen går stabilare. och är mycket starkare.


    http://www.visit.se/~wiking/saab/filter.htm

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    401
    Törs man fråga hur mycket effekt du har i bilen?

    /Mvh
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Hm! Effekt tror jag inte att de är mera än 280hp avgassystem är endast 2,5” samt turbo AG är org. . Bilen laddar tror jag 1,8bar men den kanske vissnar snart!! Har en till*ler* men de är kul just nu. Min tanke är att på vinter fixar turbo med 360grader dubblager eller bättre samt hela motor ( blå printa med andra kammar och allt vad de innebör, givetvis en bra avgassystem!!!) och på de viset ladda 2,5-3 bar…. (20 års sen F1 laddade 3,5bar på 1,5 liter och hade 700 hp).
    Kan mycket om konventionella motor trimningen men just nu lär mig och provar med turbo !..ärligt sagt.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    eum .. ord som borrad slang .. åå ladtryk kring 1,8 bar ..
    vem har mapat den bilen ?

    säj att du inte varit på ladtryks styrningen bara ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    ”dyslexi” menar du!!
    Jag är inte född Svensk och min stavning är som en kratta, men jag gillar bilar ändå!!*smilie*
    Ingen slang som är borad de är AV som är borad och givetvis slangen är grövre.

    Tack , jag är inte arg.
    Man kan få dyslexi om man har turbo, instämmer jag också !!!

    Ha en bra dag.
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av George
    ”dyslexi” menar du!!
    Jag är inte född Svensk och min stavning är som en kratta, men jag gillar bilar ändå!!*smilie*
    Ingen slang som är borad de är AV som är borad och givetvis slangen är grövre.

    Tack , jag är inte arg.
    Man kan få dyslexi om man har turbo, instämmer jag också !!!

    Ha en bra dag.
    George
    Jag tror inte att du skall läsa gascans signatur som ett meddelande riktat direkt till dig

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    Är det bara jag som inte fattar ett skit om det där trycksatta filret?
    Vekar ju skithäftigt, men förstår inte riktigt?
    Saab 9-5 -01 Automat

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Ok, så du laddar kanske 1,8bar.

    Men BRÄNSLET då? Vad kör du med för spridare, bränsletryck osv. LH originalgrejer har inte kapacitet att mata på bensin för 1,8bar luft.

    Kanske du kör tokmagert nu? Eller?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Jag TROR att George menar att när han har ett inlopp som är tätat och att luften sedan bara kan ta vägen in i motorn därifrån så blir det trycksatt, av fartvinden. Frågan är bara om det verkligen blir så eller om det bara bildas en luftkudde runt inloppet. Jag gissar på det senare och att det inte ger någon effekt att tala om. Men jag kan ha fel och är öppen för diskussion, inte tjafs, i ämnet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Nej, jag är inte arg,.. de är lugnt , tycker om honom.. gillar humor, de har jag me.

    Bilen är chipad från Mats, och att den har så hög tryck kan jag förklara med stor IC samt, trycksatt luftburk och inte mins min avgassystem 2,5”. Om man hade bra 3” då skulle den gå ändå snabbare med lägre ladd. hela vägen. Min kroknar efter 5sec till 1,3 Bar hela vägen.
    Men konstigt är att den vid 160km/tim på 5 an lugnt körning och då trycker jag platta i botten får en kick och bilen axlar som fa… Har inte testad med topp fart, mina däck tal inte mera än 210…*smilie*

    Ha de gott
    George
    PS! Satan, den går så fint just nu !!
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Hmm... hur mycket vatten, skit och grus måste det inte spruta in i det där stackars luftfiltret som sitter där inne?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av George
    Istället för att fel vända min återcirkulerande dump, gjorde jag så att borra store hål i vakuum ingången och på de viset tillsätta mera tryck att den håller tätt.

    Tyvärr så gör ditt trick med uppborrat hål att du får mindre stängningstryck......



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag TROR att George menar att när han har ett inlopp som är tätat och att luften sedan bara kan ta vägen in i motorn därifrån så blir det trycksatt, av fartvinden. Frågan är bara om det verkligen blir så eller om det bara bildas en luftkudde runt inloppet. Jag gissar på det senare och att det inte ger någon effekt att tala om. Men jag kan ha fel och är öppen för diskussion, inte tjafs, i ämnet...
    Jo, jag tror att du har helt rätt . Bilen kanske går magert eftersom mina spridare är svarta,( men kan tänka mig att dom är borrade ) luftkudde runt inloppet och tryck i höga fart från luften genom luftfilter gör att kicken kommer ändå.
    Har plågat bilen i två veckor och den lever vidare!!!* smilie *
    Ingen CE lampa lyser ..


    Ha de bra
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Hmm... hur mycket vatten, skit och grus måste det inte spruta in i det där stackars luftfiltret som sitter där inne?

    M.V.H.
    Grus o vatten har jag inte märkt , de finns två nät och uppförsbacke( fälla) tills luften kommer i min luftfilter och går vidare genom LMM … men de kanske kommer med tiden, vet inte.? Just nu är de grönt!


    Ha de bra.
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av George
    Istället för att fel vända min återcirkulerande dump, gjorde jag så att borra store hål i vakuum ingången och på de viset tillsätta mera tryck att den håller tätt.

    Tyvärr så gör ditt trick med uppborrat hål att du får mindre stängningstryck......



    MVH Tony
    Folk och Saab fabriken har fel vänd AV på visa modeller just för att de skulle vara bättre, ..vet inte? ...jag bara testar och är tacksam för alla tips och synpunkter. Tror att de ger samma resultat, men kan 100% säga att fel vänd AV går i sonder vid 2bar , de har jag upplevt vid tryckprovningen av systemen och min nya kina IC..


    Ha de bra
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av George
    Istället för att fel vända min återcirkulerande dump, gjorde jag så att borra store hål i vakuum ingången och på de viset tillsätta mera tryck att den håller tätt.

    Tyvärr så gör ditt trick med uppborrat hål att du får mindre stängningstryck......



    MVH Tony
    Folk och Saab fabriken har fel vänd AV på visa modeller just för att de skulle vara bättre, ..vet inte? ...jag bara testar och är tacksam för alla tips och synpunkter. Tror att de ger samma resultat, men kan 100% säga att fel vänd AV går i sonder vid 2bar , de har jag upplevt vid tryckprovningen av systemen och min nya kina IC..


    Ha de bra
    George

    Njä, SAAB har inga bilar med "felvänd" AV, däremot bilar med olika vänd AV, det är skillnad det.

    Att koppla trycket från inloppsröret på sidan av AV gör att den håller trycket/stängt bättre, men blir lite långsammare.

    Att koppla trycket rakt in underifrån gör den snabbare men lite klenare att hålla stängt.

    Även ljudet påverkas vilket är en av anledningarna till att SAAB vände på dem i vissa bilar, liksom att slitaget på membranet blir olika.


    Sen som jag skrev tidigare så får du inte mer tryck på ventilen för att du har borrat upp dne lilla slangens nippel, utan det ger mindre stängningstryck!

    Kommentar på detta? Förstår du varför det blir mindre tryck då?



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":f8ulj7pw
    Citat Ursprungligen postat av George
    Istället för att fel vända min återcirkulerande dump, gjorde jag så att borra store hål i vakuum ingången och på de viset tillsätta mera tryck att den håller tätt.

    Tyvärr så gör ditt trick med uppborrat hål att du får mindre stängningstryck......



    MVH Tony
    Folk och Saab fabriken har fel vänd AV på visa modeller just för att de skulle vara bättre, ..vet inte? ...jag bara testar och är tacksam för alla tips och synpunkter. Tror att de ger samma resultat, men kan 100% säga att fel vänd AV går i sonder vid 2bar , de har jag upplevt vid tryckprovningen av systemen och min nya kina IC..


    Ha de bra
    George

    Njä, SAAB har inga bilar med "felvänd" AV, däremot bilar med olika vänd AV, det är skillnad det.

    Att koppla trycket från inloppsröret på sidan av AV gör att den håller trycket/stängt bättre, men blir lite långsammare.

    Att koppla trycket rakt in underifrån gör den snabbare men lite klenare att hålla stängt.

    Även ljudet påverkas vilket är en av anledningarna till att SAAB vände på dem i vissa bilar, liksom att slitaget på membranet blir olika.


    Sen som jag skrev tidigare så får du inte mer tryck på ventilen för att du har borrat upp dne lilla slangens nippel, utan det ger mindre stängningstryck!

    Kommentar på detta? Förstår du varför det blir mindre tryck då?



    MVH Tony[/quote:f8ulj7pw]

    Tony,
    De är ganska logiskt att AV får tryck mitt på, 90 grader på ventilen,( stora hål ) och inte från sidan. Av kan du vända logiskt eller inte logiskt och jag tolkade att fel vänd är att trycket kommer från sidan och inte rätt på . Detta vad jag ville säga skrev du , jag kanske har inte varit så tydligt men vi menar samma sak och du förstår med min utländsk svenska, vi förklarar också med händer , men de gick inte via brev!! Smilie*

    Komentar num. 2.
    Vid provtryckningen av min system har jag använd en slang med mindre diameter en org. ( mitt i natten och alla slangar upptagna för andra enda mål) och då ville den dumpa , läcka vid högre tryck så jag fel vände AV och då gick bra ett tag men vid tryck över 2bar gick den i sonder. Har haft flera AV liggande och hittade en bensin slang med grövre dim och vände AV rätt då gick de bra…

    Resumé: Större diam på nippel till AV in ( lilla slangen minst som org.dim) skulle vara bra …
    De var de hela….

    PS! Jag vet att du är en klippa så vi får väl ta en eller 19 sup tillsammans och må bra o snacka bilar.

    Bästa hälsningar
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Test av Kina IC–Big modell och trycksatt luftfilter

    [quote=George]
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":24t1y6dr
    Citat Ursprungligen postat av George
    Istället för att fel vända min återcirkulerande dump, gjorde jag så att borra store hål i vakuum ingången och på de viset tillsätta mera tryck att den håller tätt.

    Tyvärr så gör ditt trick med uppborrat hål att du får mindre stängningstryck......



    MVH Tony
    Folk och Saab fabriken har fel vänd AV på visa modeller just för att de skulle vara bättre, ..vet inte? ...jag bara testar och är tacksam för alla tips och synpunkter. Tror att de ger samma resultat, men kan 100% säga att fel vänd AV går i sonder vid 2bar , de har jag upplevt vid tryckprovningen av systemen och min nya kina IC..


    Ha de bra
    George

    Njä, SAAB har inga bilar med "felvänd" AV, däremot bilar med olika vänd AV, det är skillnad det.

    Att koppla trycket från inloppsröret på sidan av AV gör att den håller trycket/stängt bättre, men blir lite långsammare.

    Att koppla trycket rakt in underifrån gör den snabbare men lite klenare att hålla stängt.

    Även ljudet påverkas vilket är en av anledningarna till att SAAB vände på dem i vissa bilar, liksom att slitaget på membranet blir olika.


    Sen som jag skrev tidigare så får du inte mer tryck på ventilen för att du har borrat upp dne lilla slangens nippel, utan det ger mindre stängningstryck!

    Kommentar på detta? Förstår du varför det blir mindre tryck då?



    MVH Tony
    Tony,
    De är ganska logiskt att AV får tryck mitt på, 90 grader på ventilen,( stora hål ) och inte från sidan. Av kan du vända logiskt eller inte logiskt och jag tolkade att fel vänd är att trycket kommer från sidan och inte rätt på . Detta vad jag ville säga skrev du , jag kanske har inte varit så tydligt men vi menar samma sak och du förstår med min utländsk svenska, vi förklarar också med händer , men de gick inte via brev!! Smilie*

    Komentar num. 2.
    Vid provtryckningen av min system har jag använd en slang med mindre diameter en org. ( mitt i natten och alla slangar upptagna för andra enda mål) och då ville den dumpa , läcka vid högre tryck så jag fel vände AV och då gick bra ett tag men vid tryck över 2bar gick den i sonder. Har haft flera AV liggande och hittade en bensin slang med grövre dim och vände AV rätt då gick de bra…

    Resumé: Större diam på nippel till AV in ( lilla slangen minst som org.dim) skulle vara bra …
    De var de hela….

    PS! Jag vet att du är en klippa så vi får väl ta en eller 19 sup tillsammans och må bra o snacka bilar.

    Bästa hälsningar
    George[/quote:24t1y6dr]


    Du har inte svarat på min fråga, så jag ställer den en gång till.

    Du borrade upp det lilla hålet på AV för den lilla slangen med en 3,25 mm borr. Och menade att det större hålet gjorde så att det blev högre tryck på mentilen så den stängde bättre.

    Jag säger att det uppborrade hålet gör att det istället blir lägre tryck på ventilen som kommer att hålla stängt sämre efter borrningen.

    Har du förstått varför det blir sämre tryck på ventilen när du borrat upp hålet?


    MVh Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Svar Nej!!!
    men om jag tänker efter vad jag gjorde vid prov tryckningen då kan jag hålla med. Jag provtryckte inte spjällhus och då förklarar ju saken...
    Helt rätt.

    Jo du har rätt som vanligt. ( du vet vi har skrivit till varandra förut)

    Tack igen
    Hälsningar
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av George
    Svar Nej!!!
    men om jag tänker efter vad jag gjorde vid prov tryckningen då kan jag hålla med. Jag provtryckte inte spjällhus och då förklarar ju saken...
    Helt rätt.

    Jo du har rätt som vanligt. ( du vet vi har skrivit till varandra förut)

    Tack igen
    Hälsningar
    George

    Efter att ha gnuggat sömnen ur ögonen, så funderade jag lite till och kom fram till att jag har både rätt och fel, tror jag. Men jag ska förklara det senare för nu måste jag köra grävskopa..........



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Kina IC + trycksatt luftfilter med 4” i area..
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 10:37
  2. IC Kina Big modell, moddat ( bilder och förklaringar)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 00:49
  3. mått på slangar till IC og900 modell Kina
    Av Lotus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 17:50
  4. Vart hitta luftfilter? ( modell större )
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •