Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: bytt tändkasset men ryckningar ändå...FIXAT

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    20

    bytt tändkasset men ryckningar ändå...FIXAT

    ---------------------------------------------------------------------
    Eftersom jag inte haft bilen så länge, så jag tankadeför första gång i dag, fyllde i 98 oktan och ryckningarna försvann. Chippet måste alltså vara anpassat till 98 i den grad att det i funkar nå bra alls med 95
    Tack för alla tips
    ---------------------------------------------------------------------
    Bakgrund: Tändkasseten gick sönder för förra ägaren, motorn började spika, knacksensorn kopplades ur(vet ej varför riktigt). Bilen ryckte vid fullgas och det var dåligt acc. Turbotrycksmätaran låg då bara i det gula området.

    Jag fixade ny tändkasset så försvann rycken men det var fortfarande dåligt acc i bilen, lyckades leta reda på knacksensorn och då vart bilen riktigt pigg och turbotrycksmätarn klättrade över en bit in på det röda.

    MEN då kom ryckningarna tillbaka, vid fullgas så börjar den rycka/pulsera, nästan som om motorn börjar accellerera sen dör den i nån sekund sen börjar det accellerera igen osv...

    Nån som har nån aning om vad felet kan ligga i ??? Jag ska prova med att byta ut alla servicedetaljer då jag inte vet när dom byttes senast men dom ser ganska fräscha ut, men man får väll prova byta iaf.

    -89 9000 Talladega

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: bytt tändkasset men ryckningar ändå...

    prova det först och återkom sen med nya besked...
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    20
    Då sitter det nya stift och filter. En del av ryckningarna försvann men helt bra vart det inte. Sen är det en hel del Ketchupeffekt i bilen innan 3-3500 rpm är motorn nästan dör för att plötsligt skjuta i väg som en raket(nåja allt är relativt) med ryckningar. En annan grej jag funderat över är att jag inte kan höra nått dumplljud, det borde väll höras ganska tydligt med chipp och sportluftfilter eller??? Men han verkar iaf ladda en hel del.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Vilka stift?

    Får den tillräckligt med soppa?

    Mät upp flödet på bränslepumpen..
    (Eftersom jag är lite osäker på proceduren så här i "ottan" finns det säkert nån vänlig själ som kan fylla i..)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185

    Re: bytt tändkasset men ryckningar ändå...

    Citat Ursprungligen postat av Sato
    Bakgrund: Tändkasseten gick sönder för förra ägaren, motorn började spika, knacksensorn kopplades ur(vet ej varför riktigt). Bilen ryckte vid fullgas och det var dåligt acc. Turbotrycksmätaran låg då bara i det gula området.

    Jag fixade ny tändkasset så försvann rycken men det var fortfarande dåligt acc i bilen, lyckades leta reda på knacksensorn och då vart bilen riktigt pigg och turbotrycksmätarn klättrade över en bit in på det röda.

    MEN då kom ryckningarna tillbaka, vid fullgas så börjar den rycka/pulsera, nästan som om motorn börjar accellerera sen dör den i nån sekund sen börjar det accellerera igen osv...

    Nån som har nån aning om vad felet kan ligga i ??? Jag ska prova med att byta ut alla servicedetaljer då jag inte vet när dom byttes senast men dom ser ganska fräscha ut, men man får väll prova byta iaf.

    -89 9000 Talladega

    Är bilen chippad?? Om den inte är det och den laddar in på rött så går laddtryckspärren in och sänker laddtrycket och då blir det grova ryckningar..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    20
    jo den är chippad, sportfilter och 3"halvsats. (Dock ska jag montera dit original system då jag tycker den brölar för mycket)
    Steg 2 från sppedparts.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Sato
    jo den är chippad, sportfilter och 3"halvsats. (Dock ska jag montera dit original system då jag tycker den brölar för mycket)
    Steg 2 från sppedparts.

    Laddar man mer än 1,0 bar så går laddtrycksspärren in och sänker laddtrycket.. Har du satt i boxen själv?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Laddtryckspärren brukar inte gå in förrän runt 1.2 bar om man inte pillat på tryckvakten, och en chippad APC/DI-bil borde ha en anpassad spärr då den sitter i mjukvaran..

    Symptomen brukar dessutom vara näsan i ratten, en väldigt speciell känsla..

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Nolis_cc
    Citat Ursprungligen postat av Sato
    jo den är chippad, sportfilter och 3"halvsats. (Dock ska jag montera dit original system då jag tycker den brölar för mycket)
    Steg 2 från sppedparts.

    Laddar man mer än 1,0 bar så går laddtrycksspärren in och sänker laddtrycket.. Har du satt i boxen själv?
    närmare sagt 1.2 + att det skulle märkas och den slog i. Har varit med i en og900 och det är inga ryckningar precis
    Subaru Legacy

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Sato
    Då sitter det nya stift och filter. En del av ryckningarna försvann men helt bra vart det inte. Sen är det en hel del Ketchupeffekt i bilen innan 3-3500 rpm är motorn nästan dör för att plötsligt skjuta i väg som en raket(nåja allt är relativt) med ryckningar. En annan grej jag funderat över är att jag inte kan höra nått dumplljud, det borde väll höras ganska tydligt med chipp och sportluftfilter eller??? Men han verkar iaf ladda en hel del.
    Kechup finns det gott om i dom bilarna
    Men kolla så att GLT liger som det ska. Om du inte vet hur du gör det så sök på GLT!

    Stiften du bör ha heter NGK BCPR7ES-11.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    glt får du om du sliter ut 5.ans säkring ur handsfacket
    Subaru Legacy

Liknande ämnen

  1. Hur vet man om tändkasset är bytt?
    Av Ahlbom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 13:46
  2. Ryckig gång trots bytt tändkasset 9-5 2.3
    Av rosenborg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 19:01
  3. bytt AV men ändå kvitter 9-5
    Av psilopsilo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •