Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dumpventil D1560

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    15

    Dumpventil D1560

    Hejsan kollar på den här dumpen D1560 på speedparts hemsida.





    Någon som kör med den? testat den? funkar bra eller dåligt?


    MVH
    Gustav

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Funkar nog väldigt bra i en bil utan luftmassemätare. Annars är den bara att glömma.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    38
    Hej,

    Jag har testat en sådan på min 9-5 2.3T -02 och det gick inte. Fick en ny skickad hem för test och den fungerade inte heller. Vad som händer är att check engine lampan blinkar/lyser och bilen går illa på tomgång. Gasar man och sedan släpper, så vill den nästan dö.

    Dessutom, så blev där inget extremt dumpljud. Jag kör nu med Forge återcirkulerande avlastningsventil och modifierad luftburk + JR sport/insatsfilter. Och det låter ungefär likadant, fast det fungerar.

    Lägg inte ner tid på att testa. Det är så många här som gjort det eller direkt avrått ifrån det. Det är bara att det finns ingen Öppen variant som fungerar. Vare sig den heter "hybrid" eller inte.
    Saab 9-5 2.3T Steg 3 Maptun, fast bytes snart mot 9-3SC -07

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    som sagt beror på vad du har för bil..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    38
    Jo, det är helt riktigt som du säger, att det beror på modellen på bilen.

    Men eftersom han inte skriver vilken bil han har och att han tittar just på en "hybrid" dump, så utgick jag ifrån att han har lite koll på LMM och "dumpar" och vilka problem som kan uppstå. Annars borde han ju inte kollat alls på "Hybrid" tycker man ju.

    Denna dumpventil säljs ju som speciellt framtagen till dessa bilar som ej kan ha en "vanlig" öppen dump och påstås fungera, och det var ju mycket därför jag köpte en sådan. Men som sagt, det fungerar ej. Och det är inte bara jag som haft dessa problem.

    Och sen kan man ju fråga sig varför inga andra SAAB tuning firmor säljer en sådan (förutom SP) eftersom många vill ju ha detta "coola" ljud i bilen. Det hade ju gått som smör i solsken.
    Saab 9-5 2.3T Steg 3 Maptun, fast bytes snart mot 9-3SC -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    15
    har en 9-5 aero -01 men skall nog inte beställ den pga att den inte funkar till 100%

    tack för alla svar

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Det är tragiskt att:

    a) Folk handlar mot bättre vetande.
    b) Företag säljer sådana produkter.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Den där dumpen är rent lurendrejeri som kan leda till mycket allvarliga motorskador och det är en skam att den fortfarande finns till försäljning. Punkt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279
    skumt att SP skriver att den ska funka på te.x T7 motorerna.
    med den dumpen blir blandningen "bara" hälften så fel
    låter ju verkligen jättebra

    mvh

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    den låter fint på bilar utan LMM men man ska ju ALDRIG sätta den på bilar med LMM.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Hur ska man göra om man vill ha det där fina dump-ljudet på en bil med LMM och inte "kan" sätta dit en öppen dump då?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Hur ska man göra om man vill ha det där fina dump-ljudet på en bil med LMM och inte "kan" sätta dit en öppen dump då?
    Du kan montera Öppet luftfilter vilket inte heller kanske är så bra på en T7 bil?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Eller så sätter du dumpen efter din LMM.. Tror mig ha sett nåt sånt från garaget.org där nån flyttat fram LMM för att kunna använda dump..
    hur bra det är och om det ens funkar tänker jag dock inte säga nånting om! Det får nån som vet säkert göra.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Eller så sätter du dumpen efter din LMM.. Tror mig ha sett nåt sånt från garaget.org där nån flyttat fram LMM för att kunna använda dump..
    hur bra det är och om det ens funkar tänker jag dock inte säga nånting om! Det får nån som vet säkert göra.

    edit: tror knappt att de va en saab när jag tänker efter.. har letat som en tok efter just den användaren men hittar inte. Ignorera ovanstående, har svårt att tro att det kan fixas så lätt.
    Det där låter väldigt bekant faktiskt.
    Har för mig att jag har sett några stycken som har satt lmm på tryckröret istället för att kunna köra med öppen dump, har också för mig att jag har läst nått om det här på forumet, prova och söka runt lite och se om du hittar något.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    I den mån man vill vara lite tekniskt korrekt så kan man inte flytta LMM hur som helst. Pulsationer o övriga egenskaper i rören måste man ta hänsyn till om man vill få allt att funka bra.

    Principiellt är det förstås inget som hindrar att man trycksätter LMM, men som nämnt, det är inget man gör "bara rätt upp o ned".
    Mitt råd är lägg ned den planen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Dumpventil på 9-5
    Av 9000 TS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 20:41
  2. Ang Dumpventil på 9-5:a
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 00:26
  3. Dumpventil
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 23:44
  4. Dumpventil?
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 18:53
  5. Dumpventil
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •