Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Glödlampor/ Bilstereo/ A-stolpe/ AV

  1. #1

    Glödlampor/ Bilstereo/ A-stolpe/ AV

    Hade ett gäng olika frågor och tänkte se om jag kunde få några kloka svar.

    Till att börja med har jag en SAAB 900 turbo, 3d -96.

    Hade tänkt bytta, samtliga glödlampor till såkallade "xeon" dvs, hel/ halv ljus, dimljus fram, parkeringsljus.
    Tänkte se om någon kan bekräfta att detta stämer H4 till hel/ halv ljuset, H3 till dimljuset samnt W5W till parkeringsljuset.. Stämmer detta eller gäller detta bara vid köp av orginal lampor? eller finns H3, H4, W5W som just "xeon"? Vart köper jag dessa lättast/ billigast, okq8? micro? sabb verkstad?

    Angående bilstereo biten, har jag tänkt bytta ut bigfronten mot min Alpine enhet, var på första frågan kommer, kan jag koppla orginal cd växlaren till min streo eller är de bara att glöma?

    "Dörrsidorna" bak tänkt jag bygga om så jag kan montera ett par 5,25" i. Behöver jag förstärka dörrsidorna??

    Även nya hål i framdörrarna för ett par 5,25". (vill någon bytta ett par 6,5" mot ett av mina nästan nya par 5,25" skicka ett pm)
    Dubbel 10" bas låda i skuffen.


    Funderar nu på om jag ska inhandla ett fyrkanals steg inklusive ett par 6,9" samnt 6,5"... eller om jag ska nöja mig med det jag har.

    Undrar i vilket fall som helst hur jag gör om jag vill koppla två slutsteg till stereon? står på brl att min enhet har "två låg nivå utgångar på 2v" Betyder detta att jag enkelt och lätt kan koppla två separata steg till stereon?

    Om inte hur serie kopplar jag mina steg? dvs steget som driver båda basarna samnt ett steg som driver ett par 6,9" och 6,5". (5,25" är på 2omh och drivs lätt och ledigt av stereon.)

    Funderar även på att inhandla en A-stolpe med två hål från speedparts, och undrar hur stora hålen är om man kan sätta en diskant i ena hålet utan allt för stora modifikationer?


    "Filtersats för original avlastningsventil" som säljs på speedparts har jag en fundering om också, läst här på forumet och beslutat att detta verkar som de bästa alternativet för det där lilla "pysch" ljudet.
    Undrar om den där "pluggen till turbon" ingår i den där filtersatsen, eller om jag är ute och cyklar?


    Sen har jag ett stort problem med att instrumenteringen glappar, men har redan skrivit för mycket så avvaktar med de felet.

    För er som läst enda ner hit tackar jag för vissat intresse och hoppas ni kan bidra genom att svara eller spekulera lite i någon av mina frågeställningar.

    mvh /Magnus

  2. #2
    så var man igång med det här ljudbyggandet igen ... var skall man börja?

    lampor: Om du inte har lust att xeon konvertera så finns det vanliga halogen lampor med Xeon-look. Gjorde det själv på alla mina lampor. Det gick på 500 kronor

    CD Växlare: Skulle tro att det inte fungerar såvida inte den nya Alpine enheten har stöd för CD Växlare samt att det är samma anslutning.

    Dörrsidorna: Hur du än gör så kommer det att höras ut, du kan alltid fästa dämpningsmatta bakom på plåten, men generellt sätt så skulle gissa på att du inte behöver göra någonting åt det.

    Fyrkanalssteg: Du får alltid ut mer kräm och sedan har du kapacitet så det räcker och blir över, sedan tillåter det dig i framtiden att byta ut högtalarna till kraftigare. Personligen skulle jag rekomendera detta.

    Slutsteg x 2 Jag använder också två steg i min 9-3 SS och jag använder bara en lågnivå. Det jag har gjort är att jag har dragit en RCA kabel från output på det första till input på det andra. Men på de flesta nyare stereo appareter så finns det en full-range och en sub-kanal. Så den till basen så skulle jag nog rekomendera att dra två RCA kablar från stereon.

    sådär ... nu har du lite grann att göra ...

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Glödlampor/ Bilstereo/ A-stolpe/ AV

    Hej.

    Oj. Det var en himla massa frågor i en och samma tråd.. Få se om jag kan svara på några av dom.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Hade tänkt bytta, samtliga glödlampor till såkallade "xeon" dvs, hel/ halv ljus, dimljus fram, parkeringsljus.
    Vet inte riktigt vad för "xeon" lampor du menar.. Är det blåa lampor du är ute efter eller?

    Det finns en serie lampor av olika tillverkare som ofta kallas för Xenon och har Xenon-look osv.

    Riktiga Xenon lampor är inte lagliga i bilar utan automatisk nivåreglering på ljuset, och finns inte heller till parkeringsljus etc. Dessa behöver balastrar och kostar ofta flera tusen. (En Xenon reservglödlampa kostar dessutom ofta runt 1000:-).

    Xenon-look lampor finns däremot lite överallt, och är av varierande kvalitet och utseende. Rent generellt kan man väl säga att ju blåare look dessa lampor har, desto sämre lyser de.


    Ett tips för halvljus/dimljus lampor som jag tycker är bra är Sirius blå lampor (säljs bl a på vissa OKQ8 mackar). De är inte speciellt jätte-blå, utan har mer ett ljus åt det vita hållet men lyser bra och håller länge.

    Till parkeringsljuset kan du väl köpa vad du vill egentligen, det finns ju både lysdiod-lampor i olika färger, men som är olagliga, eller så finns det ju många vanliga lampor i olika färgtoner och utförande.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Stämmer detta eller gäller detta bara vid köp av orginal lampor? eller finns H3, H4, W5W som just "xeon"? Vart köper jag dessa lättast/ billigast, okq8? micro? sabb verkstad?
    Om du ska ha riktiga Xenonlampor finns det satser att köpa med Xenon-lampor som passar i originaluttaget. Det står i så fall vilken sockel de passar till.

    Men H4 i huvudljus, H3 i dimljus och W5W i parkeringsljus stämmer bra. (Men som sagt, W5W som xenonljus finns knappast. I så fall bara xenon-look eller någon blå lysdiodlampa).

    Googla efter de. Finns mängder med internetbutiker som säljer olika former av Xenon-konverteringssatser.

    Xenon-look lampor finns däremot lite överallt. Biltema, Mekonomen, OKQ8, Micro, Allehanda bilstylingfirmor som exempelvis Realcar osv.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Angående bilstereo biten, har jag tänkt bytta ut bigfronten mot min Alpine enhet, var på första frågan kommer, kan jag koppla orginal cd växlaren till min streo eller är de bara att glöma?
    Är osäker. Men tror att original växlaren är en Pioneer (eller med pioneer-standard i alla fall) så antagligen passar den inte.

    Inte säker, men gissningsvis så passar det inte till en Alpine.


    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    "Dörrsidorna" bak tänkt jag bygga om så jag kan montera ett par 5,25" i. Behöver jag förstärka dörrsidorna??

    Måste, måste du inte, men det kan vara en fördel.
    Kan vara vits att dämpa de med någon dämpmatta eller liknande för att undvika skrammel i dörrsidan, men nödvändigt är det nog inte. Beror lite på hur petig du är. Du kan ju alltid testa först utan att förstärka och sedan göra om om det inte blir bra.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Även nya hål i framdörrarna för ett par 5,25". (vill någon bytta ett par 6,5" mot ett av mina nästan nya par 5,25" skicka ett pm)
    Dubbel 10" bas låda i skuffen.
    Låter bra. Men nya hål i framdörrarna behöver du väl inte. Högtalarna monteras ju bakom dörrsidan, och högtalargallret funkar ju för både 6,5" och 5,25".

    Är bara olika bafflar mot plåten i dörren så kan du montera båda modellerna.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Funderar nu på om jag ska inhandla ett fyrkanals steg inklusive ett par 6,9" samnt 6,5"... eller om jag ska nöja mig med det jag har.
    Vet inte.

    Är du nöjd med det du har så kan du väl behålla det.
    Är du inte nöjd så bygg på...

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Undrar i vilket fall som helst hur jag gör om jag vill koppla två slutsteg till stereon? står på brl att min enhet har "två låg nivå utgångar på 2v" Betyder detta att jag enkelt och lätt kan koppla två separata steg till stereon?
    Stereon har oftast olika lågnivåutgångar. Utgångarna är oftast för bas, fronthögtalare, bakhögtalare.

    Front och bak påverkas ofta av hur du ställer fader-inställningarna på stereon, och ibland finns det speciella inställningar för bas-lågnivåutgången.

    Koppla slutstegen till motsvarande utgång (steget som driver framhögtalarna till frontutgången osv, bas-steget till basutgången) så blir det säkert bra.

    En annan lösning är en Y-förgreningskabel om du vill koppla in fler slutsteg på bara en lågnivåutgång.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Funderar även på att inhandla en A-stolpe med två hål från speedparts, och undrar hur stora hålen är om man kan sätta en diskant i ena hålet utan allt för stora modifikationer?
    Hålen är antagligen 52mm i diameter. Och en normal diskant får du garanterat plats med på djupet. Hur stora modifikationer du behöver göra beror väl delvis på vilken diskant du har och hur noga du är med finnishen.


    Citat Ursprungligen postat av stargazeer

    "Filtersats för original avlastningsventil" som säljs på speedparts har jag en fundering om också, läst här på forumet och beslutat att detta verkar som de bästa alternativet för det där lilla "pysch" ljudet.
    Undrar om den där "pluggen till turbon" ingår i den där filtersatsen, eller om jag är ute och cyklar?

    Pluggen ska ingå.

    Citat Ursprungligen postat av stargazeer
    Sen har jag ett stort problem med att instrumenteringen glappar, men har redan skrivit för mycket så avvaktar med de felet.
    Det är tyvärr inte så ovanligt.

    Använd forumets sökfunktion så hittar du säkert massor i ämnet.

    Sammanfattat kan jag väl säga att det oftast är glapp i något kretskort inne i mätaren.

    Finns två alternativ:

    1. Ta loss och öppna upp mätarhuset och gå över kretskorten och bättra på de lödpunkter som ser dåliga ut. Tror det var någon på forumet som erbjöd sig att göra detta för en summa pengar för de som kände sig osäkra på att göra detta själv.

    2. Byt ut mätaren mot en ny eller bättre begagnad.

    ----


    Hoppas jag kunde vara till någon slags hjälp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Glödlampor i instrument
    Av snepo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 00:00
  2. tips på bra glödlampor
    Av aeroamilon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 15:43
  3. glödlampor ! var köpa??
    Av stålis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 15:38
  4. Gula H4 glödlampor
    Av Stranna i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •