Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 125

Ämne: Larmsirén OG9-5/OG9-3

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    281

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Det datablad jag hittade för 17335 anger bara urladdningstiden vid en ström på 15mA, det ska då hålla ca 100 dagar. SE-variantens datablad har fler kurvor, bland annat en som känns relevant i det här fallet. 20uA belastning ska ge en hållbarhet på runt 9 år.

    http://www.houseofbatteries.com/pdf/CR17335SE
    http://www.houseofbatteries.com/pdf/CR17335

    20uA får i det närmaste betecknas som ingen belastning alls, frågan är vad batterierna används till? Borde väl enbart vara för att driva sirenen om huvudbatteriet inte är med?

    En dålig kondensator avslöjar sig ofta på att den är bullig i toppen eller har läckt brun sörja. Frågan är även här vad de används till? Ser man på värdena skulle 330uF/25volt vara till för att hålla uppe spänningen i sirenenheten när startmotorn går.

    Hmm knepigt detta... vad som vore väldigt intressant är att få veta spänningen på ett par nyss urtagna 17335SE som suttit i en bil som återfått servicemeddelandet. Får försöka vara lite ambitiös när jag byter däck imorn kanske.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  2. #62
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    En gissning är ju att batterierna enbart används för att driva sirenen.
    Precis som du skriver så brukar man kunna se på kondingarna att det svullnat & eventuellt snutit ut brunt "snor". "Svullna kondingar" är ju ett inte helt ovanligt fenomen. Det brukar dock ofta bero på att kvaliteten på komponenten är undermålig i förhållande till vad den är avsedd för. Ofta så är kondensatorerna i elektronik prylar utsatta för högre temperatur än vad de klarar & sväller då efter ett tag & då blir kapacitansen felaktig. När de väl "öppnar på locket" så blir det helt snett.
    Så teoretiskt sett så skulle det kunna vara något internt problem i kondensatorerna iom at de innehåller elektrolyt & att arbetsfårhållandena är ganska varierande. Jag tror inte komponenterna är MIL specade.

    Att det står 25v på en kondensator innebär inte att det är 25v. Det betyder att kondensatorn tål max 25v.

    Det hade varit mycket intressant att belastningstesta några celler av olika slag som är från en siren som gett servicemeddelande. Även polspänningen kan vara intressant att ha värde på, både när de är monterade & urtagna.

  3. #63

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Jag bytte batterierna i min siren på min 04'a för jag hade stöldskydd ur funktion i displayen. inge klagomål i siden på nästan en vecka. sen idag så klagar den igen.. märkligt... ajja får väl köpa en ny siren istället.. suck
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  4. #64
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Magnus
    Jag bytte batterierna i min siren på min 04'a för jag hade stöldskydd ur funktion i displayen. inge klagomål i siden på nästan en vecka. sen idag så klagar den igen.. märkligt... ajja får väl köpa en ny siren istället.. suck
    Vad för batterier bytte du till?
    All makt åt Thengil!

  5. #65

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av "Saab_Magnus":evwp36tf
    Jag bytte batterierna i min siren på min 04'a för jag hade stöldskydd ur funktion i displayen. inge klagomål i siden på nästan en vecka. sen idag så klagar den igen.. märkligt... ajja får väl köpa en ny siren istället.. suck
    Vad för batterier bytte du till?[/quote:evwp36tf]

    17335SE från elfa.. var frugan som hade sett meddelandet när hon åkte hem från jobbet 18.00 jag var ute och provstartade nåra gånger, och åkte en tur.. men fick då bara check ok.. så kanske funkar ändå. ska plocka isär och spruta i nån rostlösning i kontakten, och köra den lite in och ut.
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  6. #66
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Mitt batteribyte ikväll gick iaf inget vidare.
    Mätte de gamla batterierna först, de låg på 2,8 volt. Helt klart slut! De nya batterierna låg på 3,3 volt.
    Bytte till nya batterier som med ens blev väldigt varma. Tog loss dem med en gång och mätte på dem, 2,8 volt.
    Något annat fel på kretskortet alltså som drog ur batterierna med en gång. Surt med 2000:- för en ny siren...
    All makt åt Thengil!

  7. #67
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Mitt batteribyte ikväll gick iaf inget vidare.
    Mätte de gamla batterierna först, de låg på 2,8 volt. Helt klart slut! De nya batterierna låg på 3,3 volt.
    Bytte till nya batterier som med ens blev väldigt varma. Tog loss dem med en gång och mätte på dem, 2,8 volt.
    Något annat fel på kretskortet alltså som drog ur batterierna med en gång. Surt med 2000:- för en ny siren...
    Då är ju frågan om det är något annan komponent som också är dålig. För detta låter ju som att det är något åt kortslutningshållet om de dras ut så snabbt så de blir varma. Det hade varit riktigt intressant att veta hur mycket ström (A) som det drog ur batterierna vid detta tillfälle.

    Kanske det ändå är som så att det även är elektrolytkondensatorerna som jäklas, de kanske har intern kortis? Vad är där för andra komponenter som skulle kunna ge upp?

  8. #68
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Jo det är absolut något annat galet på kretskortet.
    Har inte kört bilen alls det senaste, men idag företogs en resa till Gbg och Ikea. Tyckte inte att det kylde särskilt bra i bilen trots go' majvärme och solgass. Kollade säkringarna under huven på Ikeas parkering, och visst! 10A-säkringen till AC/T. Alarm Siren var avbränd. Bytte den, och genast började ECC'n pumpa sval luft in i bilen. Säkringen är hel än så länge iaf, sirenen ligger i verktygslådan...
    All makt åt Thengil!

  9. #69
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Hmm knepigt detta... vad som vore väldigt intressant är att få veta spänningen på ett par nyss urtagna 17335SE som suttit i en bil som återfått servicemeddelandet. Får försöka vara lite ambitiös när jag byter däck imorn kanske.
    Jag har som sagt fått tillbaka meddelandet trots byte av batterier, det gick CHECK OK i 4 månader innan det kom tillbaka. Sedan det kom tillbaka så dyjer det bara upp ibland och den har inga andra hyss för sig som vissa verkar ha.

    Och om man inte var så lat så skulle jag natulrligtvis kollat specen innan jag beställde CR17335SE-FT1 från Elfa som såg ut att passa så bra

    När jag plockade ur de "gamla" så var det inget fel på spänningen men det är ju uppenbart att det kan bli problem när man endast kan ta ur mindre än en tiondel av specad kapacitet på originalbatteriet ur SE modellen.



    Det funkade dock bra att "hugga av" lödörona på FT1 modellen och använda på CR123A batterierna som finns på Clas Ohlson, domus eller i fotoaffären.
    Skall man löda på ett CR123A så måste/bör man dock slipa bort ytbeläggningen på polerna för att de skall gå att löda och man bör vara försiktig med värmen.
    Nu är mitt plingande i SID borta igen, undrar om det är för gott denna gång.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Bytte precis batterier i min siren till CR17335SE-FT1 och läste nu att dessa inte var lämpliga. Får se hur länge de fungerar...

    Men är det någon som vet om Speedparts batterier har rätt spec?
    http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... iren.shtml

    Om de har rätt spec får jag beställa hem och lägga på hyllan och byta snart igen.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  11. #71
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Jag skulle inte köpa från SP till det priset när det kostar hälften i vilken konsumbutik som helst för batterier med rätt spec. dock utan lödanslutningar (Och fraktkostnader).

    Hos SP vet man inte vad det är för spec men man får anta att de har rätt prylar.
    Att betala dubbelt och inte veta tycker inte jag är klokt.

    Om någon köper på SP så vore det intressant att få foto med hela beteckningen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    278

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Borde man inte kunna löda dit ett motstånd istället för batterierna? Eller kanske ett motstånd och batterierna?

    Har man inte batterierna i så kan man ju vara säker på att inte de drar igång sirenen. För att sedan slippa att service stöldlarm dyker upp, går det inte att löda dit ett motstånd så att resistansen blir rätt? Eller är det inte därför den varnar för "Service stöldlarm"?

    Tycker att det borde gå att lura larmet att tro att det är OK, visst att larmet inte kommer funka om någon bryter strömmen och försöker göra inbrott i bilen, men det är jag beredd att riskera.

  13. #73
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Jag har idag monterat ut min siren. Tvättat av den & sågat upp locket. Sedan tog jag & lödde bort batterierna. Polspänningen var 3.14V på de obelastade cellerna, så de verkar ju inte vara batterierna som är helt kassa så sett. Men jag har ju ingen koll på hur de kapacitetskontrolleras av sirenen. Batterierna sitter förövrigt seriekopplade inne i sirenen, så det är 6V som matas mot kretsarna.

    Framöver så tänker jag inte ha batterierna inne i sirenen för att slippa framtida krångelbyte. Så för ett bra tag sedan inköpte jag ett gäng CR123A batterihållare från Kjell&Co. Förhoppningsvis kommer några Sanyo CR123A på posten i morgon. Jag har även beställt 3st nya kondensatorer som kommer på torsdag, så även dessa kommer bytas.

    Jag tillverkade ett externt "batterihållarpaket" med 4st CR123A batterihållare på ett mönsterkort. Anledningen till 4st hållare är att jag kopplat 2st parallellt & 2st i serie, detta för att få dubbla kapaciteten. Overkill? Tja, kanske det.

    Återkommer med mer info om mitt sirenprojekt när jag har mer info.

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    281

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Batterispänningen obelastat säger inte mycket, kan du koppla på nån lysdiod eller nått och se vad som händer?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Äsch.

    Bytte batterier i sirénen eftersom jag fick upp SERVICE STÖLDLARM och förra ägaren hade läst ut att det var backupbatteriet, men ej bytt ut den.

    Efter att jag bytte batterier försvann felmeddelandet i några veckor, men nu har det kommit tillbaka igen.

    De gamla batterierna hade nästan samma spänning som de nya, minns ej exakt men typ 3,05V mot 3,15V kanske. Obelastat alltså.

    Finns det något jag kan prova nu eller är sirénen helt enkelt trasig? Jobbigt om jag köper ny sirén och så är det något annat fel.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  16. #76
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Vad använde du för batterier, märke & modell? Du kan ju annars även prova att byta de tre kondensatorerna, vilka även hävdas kunna vara en felkälla. Det gjorde jag samtidigt som jag bytte till nya batterier.

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Vad använde du för batterier, märke & modell? Du kan ju annars även prova att byta de tre kondensatorerna, vilka även hävdas kunna vara en felkälla. Det gjorde jag samtidigt som jag bytte till nya batterier.
    Spännande!

    Jag använde Biltemas Lithiumbatterier CR123A, http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139441 art.nr 38-055

    Vet du vad det ska i för kondingar så jag kan köpa dom o prova byta dom också? Antar att ELFA har dom, så det vore ju trevligt att veta vad dom heter så jag kan köpa nya först o sedan riva sirénen.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  18. #78
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    [quote=David Nordberg][quote="Fredrik / 1941":15ffv8nv]Vad använde du för batterier, märke & modell? Du kan ju annars även prova att byta de tre kondensatorerna, vilka även hävdas kunna vara en felkälla. Det gjorde jag samtidigt som jag bytte till nya batterier.[/quote]

    Spännande!

    Jag använde Biltemas Lithiumbatterier CR123A, [url="http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1067&iItemId=139441"]http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139441[/url] art.nr 38-055

    Vet du vad det ska i för kondingar så jag kan köpa dom o prova byta dom också? Antar att ELFA har dom, så det vore ju trevligt att veta vad dom heter så jag kan köpa nya först o sedan riva sirénen.[/quote:15ffv8nv]
    Kollar du på föregående sida (5) i denna tråd så står uppgifterna i ett av mina inlägg på vilka specar kondingarna har.
    Sen så kan det vara som så att Biltema batteriet inte har rätt karakteristik för sirenens batterikapacitetskontroll.

  19. #79

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    När monterar bort sirenen kommer den inte att skrika då?
    Är det något man måste göra innan man börjar skruva och koppla?

    //Gunnar

  20. #80
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av borguner
    När monterar bort sirenen kommer den inte att skrika då?
    Nej!

    Citat Ursprungligen postat av borguner
    Är det något man måste göra innan man börjar skruva och koppla?
    Larma AV är såklart lämpligt. I övrigt inget speciellt.

Liknande ämnen

  1. Demontera larmsirénen OG9-5
    Av Binne i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-01-23, 03:43
  2. Koppla ur larmsirén OG9-5
    Av Dumli i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-11-29, 20:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •