Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 125

Ämne: Larmsirén OG9-5/OG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    72
    CosmicAeroWagon
    Har samma problem med min 9-5 Aero Sportcombi -00. Och Ja, -jag har larm.

    Den har börjat tuta oregelbundet lite då och då och idag hann jag faktiskt ut till den och larmade av. den fortsatte dock.... satte mig i och startade och körde iväg. den fortsatte... sen slutade den efter typ 20-30 sek bara för att senare under körning gå igång igen.....
    hem igen parkerade.. stängde av och startade igen. nu stod det "service alarm" i sid.
    har kopplat av glaskross och tilt för att se om det kan va nån av dem....

    kolla med twice säger somliga. hur gör man det??
    Tacksam för svar
    /Danne
    Har samma problem med mitt larm. Lämnade in den till SAAB verkstad men efter en halvdags felsökning sa de bara att det var ok. Är så trött på tjutandet att jag låser med nyckel numer.

    Mvh Per

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    72
    I helgen bytte jag backup batterierna till sirenen och hittills har den inte gett ifrån sig nåt ljud. Känns bra att kunna larma bilen på natten.

    Mvh Per

  3. #23
    Tjenare.
    Har också fått service stöldlarm i siden i dag.
    Men bara en gång sedan kom det inte mera.
    Är det dax för batteri byte då?
    Eller kan det bara vara något annat?
    Mvh/micke
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Jag skulle vänta tills bilen börjar larma utan orsak . När det har hänt nog många gånger och man inte ens kan stänga av det även om man sätter sig i och åker iväg , då är det absolut dags att göra nåt åt det.

  5. #25
    Ok då får vi vänta lite då.
    Vart bara lite fundersam på¨om det slutade funka efter att den varnade.
    Men den borde väl säga till mer än en gång.
    Får gå ut å testa det sedan å se om det går igång
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Var det nån som visste om preceduren var samma på og9-3? Har haft denna text i SID flera ggr. Dock försvinner den efter omstart...

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    39
    Jag har också haft samma medelande på min 9-3 99:a,, är det likande procedur som på 9-5:an ?? nån som vet?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Detta är ju toppen, precis fått ett meddelande på Sid "Service Theft Alarm" och ringer Motorcentrum och då säger de att det finns ett batteri i siren som förmodligen måste bytas och detta görs genom att byta ut hela sirenen.

    När jag frågar om man inte bara kan byte batterierna säger han att det går inte... säger tack och lägger på.

    Söker här på forumet och hittar denna utmärkta tråd genast. Tänk vad underbart med forum, så man slipper betala multum till företag som motorcentrum.

    Tackar allesammans!

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej!

    Det är mycket enkelt att byta batteriet!
    Jag försökte men kniv som i tråden...
    visade sig att det var lättare att ta sågen och dela på plasten som jag satt i skruvstädet, så batteriet kunde bytas, var inga större problem att få ihop det.
    Använde rikligt med lim.....

    *tips* inte alltid så enklet som det verkar, ibland tillåmed lättare att göra som verkstaden säger, iafl om det är helt ihoplimmat!

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #30
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av maiky
    Jag har också haft samma medelande på min 9-3 99:a,, är det likande procedur som på 9-5:an ?? nån som vet?
    Eftersom og9-3 har samma elarkitektur som 9-5 så skulle jag tro att det fungerar likadant där.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    39
    Okok, jo jag skulle kunna tänka mig det jag å,.. dock så fick jag bara medelandet 2-3ggr å nu har jag inte fått de nå mer!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fin tråd

    Frugan fick upp Service Larm i SID så det var bara att beställa från ELFA och fixa själv.

    ELFA Art. 69-279-17 CR17335SE skall det INTE vara utan CR17335 (CR123A fungerar också som finns överallt men kanske saknar lödöron).

    Vad som inte syns på Måsens bilder är att kortet i dosan är lackat och man måste vara lite försiktig när man skall ta loss de gamla Li-batterierna.
    OCH när de nya är på plats måste de punkter man varit på med lödkolven få en återställning av lacken. Lämplig lack är ELFAs 80-799-56 (den är bra att ha hemma)

    När man monterar ihop dosan skall den rengöras noga i skarven från smuts och "gummirester" och det är lämpligt att fylla spåret med Silikonlim eller vad ni nu har hemma. Detta eftersom dosan sitter riktigt taskigt placerad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Jag har bytt backupbatterier enligt den utmärkta instruktionen men har trots det samma problem med att larmet går igång då och då helt slumpmässigt. Det står även "Service Stöldlarm" i SID:en efter mer än 20 starter. Nån som vet vad som kan vara felet?

    /Bengt

  14. #34
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Du får koppla in Tech-2 och kolla larmorsak, det behöver ju inte vara sirenen som felar, kan vara vilken larmsensor som helst.

    /Henrik
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Hur vet man om den sirenen funkar? Är det den som piper till när man dubbellåser med fjärren?
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  16. #36
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Orginal är det tutan som låter, men det kan vara omprogrammerat så sirenen låter i stället.

    Håll in en dörrkontakt med handen och lås sedan en dörr, vänta till larmet aktiveras och sedan släpp handen från dörrkontakten.
    Tjuter det har du just gjort inbrott i bilen, vilket sirenen kommer tala om för dig
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Jag tror det. Min far har felmeddelandet "Service stöldalarm" i displayen, och den tutar inte längre när man dubbellåser.

    Mvh Patrik
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nu har jag fått tillbaka meddelandet "Service Stöldlarm" trots byte av batterier.
    Efter bytet försvann meddelandet så det borde ju varit det som var orsaken.
    Dvs det har funkat felfritt sedan i 19 juli tills nu.

    Har ni råkat ut för andra orsaker till detta meddelande?

    Edit> Detta beror troligtvis på att CR17335SE som jag monterde först lämnar för lite ström, se datablad.
    Nu har jag stoppat i CR123A istället som verkar bättre lämpade.

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Hej,

    Bytte batterier i sirenen enligt angiven instruktion. Enkelt!Meddelandet "Service Stöldlarm" försvann = Saabägare glad!
    Nu är det tillbaka efter ca. 2 månader. F-N!!!
    Vad kan det nu vara? Fukt som trängt in i sirenen trots att jag tätade med silikon? Kontakten som strular? Otur?

    Snart säljer jag bilen i vredesmod!

    / Mackan

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133
    själv har jag precis bytt mina batterier. Haft av batterikabeln ett par dagar då bilen ändå stod still.

    Nu säger den ändå att den vill ha service på sitt stöldalarm.
    Ska åka till Saab å höra om dom kan kolla felkod.

    Men någon här kanske vet något som normalt brukar fucka sig på 9-5 i anknytning till larmet? Så kanske man slipper åka till Saab menar jag.


    en 03'a för övrigt..

Liknande ämnen

  1. Demontera larmsirénen OG9-5
    Av Binne i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-01-23, 03:43
  2. Koppla ur larmsirén OG9-5
    Av Dumli i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-11-29, 20:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •