Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 125

Ämne: Larmsirén OG9-5/OG9-3

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Hej!
    Prova att åka normalt några dagar !
    Jag är inte helt säker, men tror att koden försvinner efter en tid om felet inte finns längre!
    Annars så behöver du koppla upp ett instrument & släcka koden!

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    24
    Här är min erfarenhet av batteribytet:
    Jag har kvar SERVICE STÖLDALARM efter en chansning på batteribyte på min 9-5 -99. Jag åkte till verkstaden efter batteribytet när den irriterande felkoden inte försvann och kollade vilken felkod det var, och det var ju batteribackupen i sirenen. Felkoden kom tillbaks fast han släckte den. Åkte hem och tog isär larmet igen för att checka batterierna, men visst är det spänning i dom. För mig blir det att köpa en helt ny siren.
    Det kunde ha lyckats...
    B235E, LS6

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av Mackan73
    Hej,

    Bytte batterier i sirenen enligt angiven instruktion. Enkelt!Meddelandet "Service Stöldlarm" försvann = Saabägare glad!
    Nu är det tillbaka efter ca. 2 månader. F-N!!!
    Vad kan det nu vara? Fukt som trängt in i sirenen trots att jag tätade med silikon? Kontakten som strular? Otur?

    Snart säljer jag bilen i vredesmod!

    / Mackan
    Precis samma här.
    Det medelandet var borta i några månader men är nu till baka igen.
    Borde inte batterierna hålla längre eller är det några super batterier som sitter där orginal?
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  4. #44
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Det behöver ju inte tvunget vara batteriet, kan väl vara annat som spökar, lättast att koppla in en tech-2 & kolla felkoder!

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Har samma erfarenhet som flera här. Har precis bytt batterier och "Sevice stöldlarm" var tyst i 2 dagar.Sen börjar den igen. Tycker inte det är rimligt att betala tusentals kronor för en ny siren och undrar om någon vet om det går att koppla sig förbi sirenen?
    Mätte f ö de gamla batterierna och de höll 3.0 v!!

  6. #46
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Då låter det ju iallafall inte som att det är batterierna i det fallet!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Precis samma sak med min, bytte batterier i sirenen för över ett år sedan och Service stöldlarm försvann men endast några dagar. Har tryck bort medelandet sedan dess (högst irriterande) och nya batterier från Elfa har legat på verkstadsbänken sedan fyra månader tillbaka (var just sådana batterier jag stoppade i sirenen första gången)
    Tanke;
    Är batterierna som man köper från Elfa oladdade eller bara grundladdade, Någon som vet? Isåfall är det ju inte konstigt om sirenen slutar att funka efter några dygn ifall den inte har en egen intern laddkrets. Rimligvis så borde detta vara svaret på frågan eftersom någon sa att originalbatterierna inte är laddbara.
    Har även kollat med Tech-2 och felkoden är; Siren låg batterispänning
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Precis, jag håller med om att det vore mycket bättre om det vore så.
    Men Saab ser det ur ett annat perspektiv än konsumenten, skall man göra en siren som går att ta isär så får man lägga ned mer pengar på att få den att bli helt tät, för inte vill man väl att den skall gå sönder pga att den inte tålde väta. Sedan vill de säkert inte vara med å betala garantier och reklamationer pga att någon tattare gjort fel då de försökt sig på detta själv i stället för att lämna in på verkstad.
    jobbar på en annan fordonstillverkare och kan säga att man tyvärr tvingas resonera ungefär såhär... För för att en verkstad - eller ännu värre en kund - ska kunna pillra isär någon elektronik måste man skydda elektroniken OCH göra en kapsling som tål att tas isär och är tät och tålig. Att ha en batterihållare ökar risken för oxid och vibrationsproblem - därför gissar jag man löder... Många verkstäder har varken kompetens eller vilja att öppna en enhet, ta fram lödkolv och börja fippla - med 1000kr/h för en mekaniker är det inte ens säkert kunden tjänar på det. Dock verkar det vara väl kort att sirenen bara håller 4 år och väl dyrt att den kostar 2000 att byta... Det finns nog många fler komponenter som slängs och byts istället för att repareras. I låglöneländer (och även i sverige för 20-30 år sen) tänker man nog annorlunda...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Någon som vet om man kan köpa dessa batterier över disk i Trollhättan eller i närheten?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Hittade inget i Thn-området när jag kollade. Elfa tar lite i frakt, 75:- eller nått, men det går fort att få grejerna.
    Batterierna är vad jag vet inte laddningsbara, de ska klara 7-8 år utan att laddas. Ungefär som de där 10 års-batterierna man köper till brandvarnare.

    Får jag gissa så kan problemet vara dåliga lödningar, kanske samma problem som med clåsboxen i 9000?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    PHermansson: Så om det inte är något annat fel på sirenen så kommer elfabatterierna att fungera alldeles utmärkt i många år framöver och inte bara någon månad?
    Isådanafall chansar jag på att det är dom som felar på min 00a och beställer från elfa.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Hittade inget i Thn-området när jag kollade. Elfa tar lite i frakt, 75:- eller nått, men det går fort att få grejerna.
    Batterierna är vad jag vet inte laddningsbara, de ska klara 7-8 år utan att laddas. Ungefär som de där 10 års-batterierna man köper till brandvarnare.

    Får jag gissa så kan problemet vara dåliga lödningar, kanske samma problem som med clåsboxen i 9000?
    Ok tack så mycket. Får bli Elfa, ingen idé att flänga runt o leta efter batterier i stan.

    Ha det!

    Edit: Totalpris brutto: 341,00 SEK blev det på Elfa. Då kan jag lika gärna åka till SDCC o köpa en beg. siren.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Kan säga att jag fortfarande efter mitt tidigare inlägg har felmeddelandet.
    Tech2'at och den säger "spänning låg" på backupen.

    Orkar såga isär den igen, för att titta på sina elfa batterier..

    Får väl köpa en ny då helt enkelt..

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    37

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Tjena!

    Har någon höjd/diameter på batterierna?

    CR benämningen som står på känner jag inte riktigt igen. Är det ett 3V CR123?

    Lithium är inte alltid uppladdningsbara va? Fast det kanske det inte ska vara heller? De håller ju rätt länge även ifall de bara ligger.

    Går det inte att löda loss öronen från batterierna och sedan bara ta nytt tenn och löda på befintliga öron på batterierna? Fast kanske dumt att löda direkt på batterierna med tanke på värmen. Har tyvärr en lödkolv på ganska låg effekt.

    Skitkul att det finns sånt här tillgängligt, stor eloge till alla som delar med sig!
    Saab 9-5 2,3t -99 21k mil.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Jag köpte detta:
    69-279-17 CR17335SE-FT1 Li batt 3.0V

    på elfa.se och det passar bra. Det är inte uppladdningsbart och ska hålla några år, men precis som många andra har jag fått tillbaka felet ett halvår efter bytet. Läste i en annan tråd att problemet kan vara ärg i kontakten till sirenen, ska testa om det funkar.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  16. #56
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Finns en mycket intressant länk här:

    http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=168720

    Det verkar som om batteritypen inte riktigt stämmer. CR17335 sitter i sirenen från början, men de flesta byter till CR17335SE som har lite annorlunda urladdningsegenskaper vilket verkar göra att de nya batterierna laddas ur mycket snabbare, efter ca. ett halvår.

    Förutom detta har jag en fundering.
    Går det inte att montera batterihållare på kretskortet (http://www.kjell.com/?item=39779&path=2500000,10000000), så man slipper löda direkt på batteriet om man inte får tag i batterier med lödöron? Då är det ju bara att slänga i vanliga CR123-batterier som finns att köpa lite varsomhelst.
    All makt åt Thengil!

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Det största problemet tycker jag är att sirenen sitter jobbigt till, så en tanke jag har är att löda dit kablar istället för batterier och ha en batterihållare i motorrummet.
    En annan sak som någon verkade rätt säker på är att det inte är batterierna som är problemet, det är ärg i kontaktstycket. Det skulle alltså kunna löna sig att göra rent dessa.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  18. #58
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Jag har "forskat" runt lite i den här batterifrågan. Som Marcus skriver så är det Sanyo CR17335 som sitter i sirenen & inte Sanyo CR17335SE som man kan inhandla från t.ex. Elfa. det är ordentlig skillnad på dessa två cellers karakteristik.

    http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/CR17335.pdf
    http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/CR17335SE.pdf

    Jag har sökt efter denna icke SE cell & det är inte helt enkelt att få tag i den. Jag var i kontakt med en Tysk Sanyo-Components säljare i frågan var man kunde få tag i denna. Jag fick ett Svenskt företags namn att kontakta. Dock så meddelade tysken att denna cell enbart säljes i förpackningar om 1000st. Det svenska företaget verkar dock inte intresserade av att sälja till privatpersoner & var allmänt arroganta. Trist.

    Men,,
    Sanyo har även en CR123A cell som faktiskt har samma karakteristik som CR17335
    http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/CR123A.pdf
    Förhoppningsvis är denna cell enklare att få tag i.

    Jag fann även en som hävdar att det inte är batterierna som är dåliga utan att det är de tre elektrolytkondensatorerna som är kassa. Dessa har följande värden om jag förstått rätt;
    C1, 16 V, 10µF
    C2, 10 V, 220µF
    C4, 25 V, 330µF

    Det är ju inga dyra komponenter så det är klart värt att prova.

    När jag ger mig på att fippla med detta så har också tänkt att flytta ut batterierna i ett externt accumulatorpack som monteras på ett lämpligt ställe.

    Är det ingen här som jobbar med elektronik som har kontakter & kan fixa fram Sanyo CR123A? Om det nu är cellerna som är dåliga så verkar det ju vara viktigt att det har rätt discharge egenskaper.

  19. #59
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Är det ingen här som jobbar med elektronik som har kontakter & kan fixa fram Sanyo CR123A?
    CR123A av lite olika tillverkare finns ju lite var stans... måste det va Sanyo?

    Googlade & hittade Sanyo för 59kr st här... http://seb.tryggahem.se/?artnr=CR123A

  20. #60
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Backupp batteri i Larmet 9-5?

    Ja, om det funkar med CR123A vore det jättebra!
    Jag köpte 2 batterihållare med lödpinnar för fastlödning på kretskortet (25:-/st) till dessa på Kjell & Co. idag, och ett 2-pack CR123A (Omnipwr) på Clas Ohlson för 59:- men det finns även Varta för 49:-/st.
    Sanyo CR123A verkar också finnas lite varstans.
    Finns i Danmark iaf:
    http://www.batteribyen.dk/advanced_s...3c4bd5411bae2e

    Finns 10-pack Sanyo CR123A här: http://global.ebay.com/10x_SANYO_CR1...381349500/item
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Demontera larmsirénen OG9-5
    Av Binne i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-01-23, 03:43
  2. Koppla ur larmsirén OG9-5
    Av Dumli i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-11-29, 20:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •