Dags att byta batteri i sirenen enligt felkoden jag fått ut från Tech2. Kan man göra detta själv? Vad är det för batteri?
// Flarsson
Dags att byta batteri i sirenen enligt felkoden jag fått ut från Tech2. Kan man göra detta själv? Vad är det för batteri?
// Flarsson
Undrar om man kan byta bara batterier i dom!
Tror de är ihoplimmade faktiskt!
Men är man händig så kan man nog bryta isär skiten och byta!
Bara att köpa ny siren för 1800 spänn....
Fredrik J
Hej !
Avråder från att försöka byta batteri, köp ny sirén.
Som du säkert förstår så är det i ditt eget intresse att du har en sirén som är pålitig. Risken att den blir mindre pålitlig om du försöker att byta batteri är milt uttryckt påtaglig. Tänk på miljön den sitter i......
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Tack för svaren,
Man kan ju dock försöka öppna den om man ändå skall slänga den! Jag kan informera hur utgången blev av det!!
Skulle bara medela att Saab skulle ha 1960kr för sirenen samt nån tusenlapp för att byta den!!! hehehe
Det tog säkert max 10minuter att ta loss den och det fanns 6 skruvar på baksidan för att öppna den. Sen var det bara att åka till batterilagret ock köpa ett likandant batteri för 100kr å så dit med skiten igen.
Hur lätt som helst
Precis som det borde vara alltså!
Senast redigerat av Moderator den 2022-01-26 klockan 19:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Efter det att jag monterat ny siren upptäckte jag att SID fortsatte larma om "Service Stöldlarm" ett par starter till. Sen försvann det och har inte synts till på hela veckan. Vad hände? Ska man greja med Tech2?
Fredrik J
Hej!Ursprungligen postat av flarsson
Vad var det för batteri? Det kan ju vara bra att veta!
Vet inte exakt modell på batteriet, men det var 2st 3volts batterier med lödöron på. Tog med det till affären och fick likandan tillbaks.
Fredrik J; Enligt service anvisningarna skall felkoden försvinna efter 20 starter, så du behöver inte göra nånting mer än att köra din skönhet ännu mer
Tackartackar. Förklarar varför jag inte sett det sedan i går.....
Fredrik J
Batteriet som behövs, Modellen CR17335 (Ej CR17335SE) med lödöron för kretskortsmontage. 2 st behövs till en siren.
Sirenen är skruvad bakom vänster framblinkers på 9-5, lättast att komma åt den är att ta bort hjulet och lossa innerskärmen.
6 skruvar på baksidan av sirenen, skär med ett rakblad rund skarven då den är limmad. Dela sirenen och så hittar du batterierna innanför.
"Bara" att löda dit nya batterier. Se till att sirenen blir tät med något bra lim/silikon när du sätter ihop den igen.
Inga garantier men billigare än att köpa ny (1700:- vs 150:-) och jag tror ju inte skillnaden är så stor då det är batterierna som är trötta.
9-5 SE 2,3t -98 Black
bytte batteri på min siren igår! mycket enkelt jobb.
köpte batterier på elfa med lödöron.
smackade ihop grejerna, startade bilen och vips meddelande borta!
skandal att saab tar nästan 2000 kr för denna plastsiren som max kostar
100 i tillverkning + 1000 spänn i montering!! tog max 2 minuter att ta bort
den från bilen. till ni andra som funderar på att byta batterier,gjör det.
kan du räkna till 10 så kan du byta batterier.så enkelt var det.
batterierna kostade 75 kr st (2st)
150 kr istället för 2000 kr vad väljer du?
saab! en svensk alfa romeo
Vad tror SAAB egentligen? Rena rånet. Byta hela sirenen? *suck*
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Är det samma batterier på sirenen på orginal larm till 9-3 -99?
Mitt larm har börjat gått igång av sig själv utan anledning så
tänkte byta batterier och se om det hjälper! Nån som vet?
jag har haft "SERVICE THEFT ALARM" på min 9-5 -03 ett tag. Dax att byta batterier tänkte jag efter att ha läst denna tråd. Sirenen är från tidigast 200207 eftersom det är stansat i plasten utanpå. Jag har tagit bort sirenen men får inte isär den, inga skruvar på den inte. Nån som vet om dom bytt konstruktion på sirenen efter faceliften -02. Sitter det skruvar synligt på utsidan (inte på min) eller måste man bända isär den för att se skruvarna?
Har samma problem med min 9-5 Aero Sportcombi -00. Och Ja, -jag har larm.
Den har börjat tuta oregelbundet lite då och då och idag hann jag faktiskt ut till den och larmade av. den fortsatte dock.... satte mig i och startade och körde iväg. den fortsatte... sen slutade den efter typ 20-30 sek bara för att senare under körning gå igång igen.....
hem igen parkerade.. stängde av och startade igen. nu stod det "service alarm" i sid.
har kopplat av glaskross och tilt för att se om det kan va nån av dem....
kolla med twice säger somliga. hur gör man det??
Tacksam för svar
/Danne
Saab 9-5 2,3t BioPower Vector Anniversary 60 SC-07
Saab 9-3 Aero TTiD SC -09
http://www.garaget.org/WhiteAeroGriffin
Eftersom jag inte har några skruvar på och alltså inte kan skruva isär min siren undrar jag om man kan skaffa en gammal siren och montera in.
Jag har ju köpt nya batterier som jag nu inte kan använda annars. Måste man lägga in en ny siren med Tech2 eller funkar det att byta själv rätt av.
En skruvdragare kostar ju bara typ 200 spänn så den är ju bara att slänga och köpa en ny när ackumulatorn tröttnar.Ursprungligen postat av Rickard
9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
Medlem#6394
Så är det ju med största sannolikhet inte. Man har använt ett batteri som inte passar till applikationen. Misstänker starkt att det inte tål kyla som det borde.Ursprungligen postat av Rickard
Förresten gick min sirén sönder efter bara 4 år vilket ju är på tok för tidigt.
Fredrik J