Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Val av Kammar 9-3 B205R

  1. #1

    Val av Kammar 9-3 B205R

    Hej

    Sitter och kollar på kammar till min bil
    och funderar på skillnaden i körbarhet / respons mellan dessa kamalternativ

    Orginal
    Maptun 268/9,6
    Enem 264/9,6

    Jag kommer förmodligen att montera GT28RS med grönisar samt Wössner
    och är som sagt ute efter den faktiska skillnaden i körbarhet mm..

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 976
    Jag kan säga att det är något skumt med Maptuns kamaxlar. Det står nämligen ENEM på dom, så antingen är det en beställningsvara ifrån Maptun till Enem, eller så har Maptun fel siffror på sin hemsida.

    Jag kör med Maptuns 9.6 kammar, och jag kan säga att det blir en väldigt bra effektkurva från 3500rpm ända till 7000rpm, det bottnar inte någon gång. Däremot kan jag inte uttala mig om lågvarvegenskaperna då jag har rätt så stor turbo och lider av stort turbolagg, om det beror på kammarna eller andra orsaker har jag inte uträtt än.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 799
    Medlem#
    5228
    MAptun säljer ju enems kammar. Kan vara däför.'DEras 268/9.6 är grymt bra på gatan. Håkans bil får väl vara exemplet på det tror jag!
    Grymt brett register
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  4. #4
    Tänkte ju att det är en del pengar för kammar.. man vill veta vad skillnaden blir i realitet, men kanske bara jag som är gniden

    Brett register säger mig inte så mycket
    Ja ja hajar inget om motorer

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 799
    Medlem#
    5228
    Åk med håkan så förstår du. De måste du väl ändå ha gjort.

    De som menas är väl att för vassa kammar så får du ladd tryck osv s¨sent så att det inte börjar hända nåt före 4500, de blir ju ett ganska smalt register. Helst vill man ju ha fullt mos runt 3000 och kunna hålla det till 7500 så som på håkans!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Åk med håkan så förstår du. De måste du väl ändå ha gjort.
    Mvh Fredrik
    Har inte åkt Raketen.. men han har iofs gjort liiite mer än bytt kammar
    ahh ska inte bråka mer .. tack för svaren

    Mvh

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 976
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    MAptun säljer ju enems kammar. Kan vara däför.'DEras 268/9.6 är grymt bra på gatan. Håkans bil får väl vara exemplet på det tror jag!
    Grymt brett register
    Men varför har dom inte samma siffror på kammarna ???

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Hej,

    Fundera på användningsområde på bilen, hur viktigt det är med körbarhet, förbrukning osv. Prata därefter med din trimleverantör och kolla vad de rekommenderar. Kan ju vara så att det finns "hyllprogram" klara för vissa konfigurationer, vilket jag vet att t ex Maptun har.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Fundera på användningsområde på bilen, hur viktigt det är med körbarhet, förbrukning osv.
    KK
    Bra poäng.. än sålänge är det ju famlijebilen
    Kanske ska nöja mig orgkammar sålänge

    Mvh

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 799
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    MAptun säljer ju enems kammar. Kan vara däför.'DEras 268/9.6 är grymt bra på gatan. Håkans bil får väl vara exemplet på det tror jag!
    Grymt brett register
    Men varför har dom inte samma siffror på kammarna ???
    Kan det inte vara så att det helt eneklt är 2 olika kammar vi pratar om. Kanske finns båda delarna?
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Kan det inte vara så att det helt eneklt är 2 olika kammar vi pratar om. Kanske finns båda delarna?
    Måste vara 2 olika kammar, Maptun kanske har tagit fram 268 med Enem
    men Enem ser inte ut att ha den i sitt "standard" sortiment till min motor
    264 verkar dock klara sig utan ventilfjäderbyte

    Mvh

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Måste vara 2 olika kammar, Maptun kanske har tagit fram 268 med Enem men Enem ser inte ut att ha den i sitt "standard" sortiment till min motor 264 verkar dock klara sig utan ventilfjäderbyte
    Kammarna har ingenting med byte av ventilfjädrar att göra, det har däremot varvstoppet. Å andra sidan är vitsen med vassa kammar lite wastad om man inte kliver upp ett par hack i varvstopp.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Kammarna har ingenting med byte av ventilfjädrar att göra, det har däremot varvstoppet. Å andra sidan är vitsen med vassa kammar lite wastad om man inte kliver upp ett par hack i varvstopp.

    Mvh

    KK
    Då misstolkar jag texten på Maptun's sajt, iofs ingen stor grej att byta fjädrar

    uppgraderingar, t ex större turboaggregat, extraktorgrenrör och portad topp. Special ventilfjädrar rekommenderas. Måste klockas in vid montering för optimal prestanda. Passar 9000, NG900/9-3 och 9-5.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Då misstolkar jag texten på Maptun's sajt, iofs ingen stor grej att byta fjädrar
    Notera "rekommenderas", d v s för att få maximal nytta av kammarna är hårdare ventilfjädrar att rekommendera eftersom du då kan höja upp varvstoppet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 006
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Fundera på användningsområde på bilen, hur viktigt det är med körbarhet, förbrukning osv.
    KK
    Bra poäng.. än sålänge är det ju famlijebilen
    Kanske ska nöja mig orgkammar sålänge

    Mvh
    Ta kammarna från en Trionic5 bil som har du både körbarhet och låg bränsleförbrukning, plus lite bättre andning på höga varv.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ta kammarna från en Trionic5 bil som har du både körbarhet och låg bränsleförbrukning, plus lite bättre andning på höga varv.

    Lutar starkt åt det ...

    Mvh

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ta kammarna från en Trionic5 bil som har du både körbarhet och låg bränsleförbrukning, plus lite bättre andning på höga varv.

    Lutar starkt åt det ...

    Mvh
    Den vägen har jag tänkt gå.. Tydligen ska B234i kammarna vara de vassaste som är helt bolt-on. Så dessa är jag på jakt efter och priset är ju roligare än Enem/Maptun historian och för en vardagsbil duger de utmärkt innan man går på allt för stor snurra.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 149
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ta kammarna från en Trionic5 bil som har du både körbarhet och låg bränsleförbrukning, plus lite bättre andning på höga varv.

    Lutar starkt åt det ...

    Mvh
    Den vägen har jag tänkt gå.. Tydligen ska B234i kammarna vara de vassaste som är helt bolt-on. Så dessa är jag på jakt efter och priset är ju roligare än Enem/Maptun historian och för en vardagsbil duger de utmärkt innan man går på allt för stor snurra.
    Har haft båda OCH mappade för det.
    Har ni råd och skall mappa, 268...

    T5-kammarna går inte att jämföra, underbart bottendrag hade jag med 268/9.6. både med min GTBB och TD04.

    Om jag hamnar i träsket igen så blir det såna.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    T5-kammarna går inte att jämföra, underbart bottendrag hade jag med 268/9.6.
    Ahh.. varför säger du så för
    får sätta mig och räkna lite på detta ....

    Mvh

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Har haft båda OCH mappade för det.
    Har ni råd och skall mappa, 268...

    T5-kammarna går inte att jämföra, underbart bottendrag hade jag med 268/9.6. både med min GTBB och TD04.

    Om jag hamnar i träsket igen så blir det såna.
    Fick du mycket bättre bottendrag även med TD04 snurran?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] B205R - T5 eller T7?
    Av Vaanhala i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-23, 22:23
  2. [LÖST] B205R = Aero?
    Av Boman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •