Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?

    Lekte lite med min nyköpta 900S och pyste upp trycket till 0.6 bar. Ville inte ladda mer då intercooler saknas. Köpte en komplett og900 intercooler idag som jag tänker montera imorgon.

    Hur mycket vågar man ladda med den och gör den någon nytta egentligen? (Jag tänker inte montera APC'm utan köra på fast laddtryck). Intercoolern såg så himla liten ut. Jag vet att det finns flödesbegränsning i Lucas CU14 som klipper soppan vid visst luftflöde?

    Kan man chippa bort det? Vad kostar chippet och vem säljer? Finns det motosvarande fulltrycks Lucasbox som man kan montera istället?

    Tack för svar.

    Mvh,
    Signatur...

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Ang. flödesbegränsningen så beror det till viss del på vilken årsmodell det handlar om. TROR M90 är begåvad med detta, medans 91(>) inte har det i samma utsträckning.

    Ang. Intercoolern gör den självklart nytta, tror inte den hade suttit monterad original på FTT modellerna annars.....

    Borde gå att köra 0,8 med IC och 98 oktan, men APC är helt klart att rekomdendera! Chip kan väl ordnas av den omtalade Mats, finns för beställning på Speedparts också....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Jag kör med OG900 IC på min 900 S, och det gör stor skillnad. Ett tips är att du kan montera en tryckvakt som du ställer in på 1 bar så den bryter bränslet om något går fel och laddtrycket sticker.

    Jag kör 900 S som är etanolkonverterad har OG900 IC och laddtrycket uppställt till 0,8. Det blir en helt annan bil, dom extra hk som man får gör skillnaden från OK till ganska rapp bil.
    Nu är det kul att köra om, lite problem med fäste om det är blött för laddtrycket kommer så tidigt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Hej!

    Vad jag har förstått sitter det redan ett flödesspärr i Lucas CU14-boxen som stryper soppan om laddtrycket skulle sticka?

    Hur har du etanolkonverterat? Röda spridare eller? Jag är väldigt nöjd med hur bilen går redan nu med laddtryck uppställt till 0.6 itan intercooler. Tänkte montera IC och ladda cca. 0.8 bar utan APC.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Signatur...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag köpte bränslechip från Speedparts till min -90. Kostade 980 och sen lite rabatt på det om du är medlem i STCS.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Jag har iofs. ett komplett MegaSquirt II sprut som jag tänker montera. Ids inte betala 1000:- för en PROM som kostar 39.90:- på ELFA där några värden är förändrade Kan i så fall bränna en egen...
    Signatur...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jo det är ju helt klart ett roligare alternativ, då kan man ta bilen en del längre i effektväg senare också om man skulle vilja
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Någon som vet det här medd laddspärr i CU14 från 1990? Måste man ha laddtrycksvakt eller kan man förlita sig på Lucas?
    Signatur...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    726
    Medlem#
    3309
    flödesspärren ligger på ca 0,6 i chippet sedan sitter där en tryckvakt med och den bryter vid ca 0,8, denna hittar du genom vänster högtalargaller, denna kan man justera med en skruv på den. Detta gjorde vi på en -90 för nån helg sedan.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Jag kör med OG900 IC på min 900 S, och det gör stor skillnad. Ett tips är att du kan montera en tryckvakt som du ställer in på 1 bar så den bryter bränslet om något går fel och laddtrycket sticker.

    Jag kör 900 S som är etanolkonverterad har OG900 IC och laddtrycket uppställt till 0,8. Det blir en helt annan bil, dom extra hk som man får gör skillnaden från OK till ganska rapp bil.
    Nu är det kul att köra om, lite problem med fäste om det är blött för laddtrycket kommer så tidigt.
    Hej!

    Vad jag har förstått sitter det redan ett flödesspärr i Lucas CU14-boxen som stryper soppan om laddtrycket skulle sticka?

    Hur har du etanolkonverterat? Röda spridare eller? Jag är väldigt nöjd med hur bilen går redan nu med laddtryck uppställt till 0.6 itan intercooler. Tänkte montera IC och ladda cca. 0.8 bar utan APC.
    Jag har en -91a och där sitter det ingen flödesbegränsare vad jag märkt.
    Det sitter ju lågohmiga(?) spridare till lucassprutet, 214 cc/min på S:en tror jag. Jag bötte dom mot volvospridare med turkos rand som ger 300 cc/min. Har orginal 3 bars BTR på vilket gör att dom nya spridarna ger just 300 cc/min vilket är 40 % mer än orginal.
    Det är alles, bytte spridar som kostade 600 för fyra styck tankade etanol och pyste upp laddtrycket. Man bör ställa upp GLT så man inte pyser upp allt för då får man lätt överslängar.

    Tror inte det är några problem att ladda runt 1,2-1,3 med etanol och OG 900 IC men jag håller mig till 1 bar max för jag saknar ju spikdetektering. Har ställt tändningen lite så den tänder mer före.

    Sen ska man kanske tänka på att laddtrycket kommer tidigt med små turboaggregat och att man kanske har fullt laddtryck lite tidigare än vad växellådan vill...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Märkligt. Jag monterade og900 intercooler idag och pyste upp laddet så den peakade 1.0 och sedan gick ner till 0.8 bar. Ingen laddtrycksvakt klippte? Bilen har haft en enda 91-årig ägare som har haft den sedan den var ny och har gått cca. 16000 mil, så jag har svårt att tro att den är chippad.

    Sen är det uppenbart att intercoolern har lätt och ta upp värme från kylen när man står still. Jag får bygga avskärmning av något slag. Annars var det ganska bra investering. Bilen är väldigt pigg numera :O)
    Signatur...

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Kolla fysiskt om där sitter någon tryckvakt då helt enkelt....?

    Ang. "spärren" i ECU'n är det väl inte säkert att den varianten sitter i just din bil då, inte helt omöjligt i mina ögon...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Provade nu och körde lite på motorväg. IC'n förblir helt kall så länge man kör. Så den funkar nog rätt bra. Hur mycket vågar man ladda?

    Jag ska haka på min bredbandslambda imorgon och se om och i så fall vart det leanar ut. Just nu peakar den 0.8 och går ner på 0.6. Lagom? Den känns ungef. 165hk stark. 30 hästar för 600 spänn. Inte illa
    Signatur...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Karl V

    Hej!

    Jag har en -91a och där sitter det ingen flödesbegränsare vad jag märkt.
    Det sitter ju lågohmiga(?) spridare till lucassprutet, 214 cc/min på S:en tror jag. Jag bötte dom mot volvospridare med turkos rand som ger 300 cc/min. Har orginal 3 bars BTR på vilket gör att dom nya spridarna ger just 300 cc/min vilket är 40 % mer än orginal.
    Det är alles, bytte spridar som kostade 600 för fyra styck tankade etanol och pyste upp laddtrycket. Man bör ställa upp GLT så man inte pyser upp allt för då får man lätt överslängar.

    Tror inte det är några problem att ladda runt 1,2-1,3 med etanol och OG 900 IC men jag håller mig till 1 bar max för jag saknar ju spikdetektering. Har ställt tändningen lite så den tänder mer före.

    Sen ska man kanske tänka på att laddtrycket kommer tidigt med små turboaggregat och att man kanske har fullt laddtryck lite tidigare än vad växellådan vill...
    Litet förtydligende, spridarna som brorsan och jag monterade är från Volvo 740/760 turbo och har turkos överdel. Dessa är logohmiga och passar därför rätt i, plug and play alltså!
    og900 IC monterades samtidigt

    Efter detta har den blivit rätt tjurig vid kallstart såhär på höstkanten, men går klockrent när den väl är igång! Fett bra ös för billig peng

    Kanske skulle man kunna sätta i en kallstarspridare (det finns ju hål för det i spjällhuset) och därigenom kunna snappsa motor lite...

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Menar du att motorn får för lite soppa vid starttillfället med de större spridarna, p.g.a programet, eller byttes bara spridare utan att byta program....? Måste väl i så fall innebära att den snarare får för mycket och surar ihop?
    Någon kallstartsventil skall väl inte behövas?

    Eller kanske du menade kallstartsventilen i bonntrims-syfte?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Det verkar som om etanol behöver betydligt mer upprikning än bensin när motorn ska startas kall. Bytte inget program för att när man byter från bensin till etanol så ska bränslesytemet ge 40 % mer vilket vi åstakom genom att byta spridarna från 214 till 300 cc/min vid 3 bars bränsletryck.
    Om man glömmer stöldskydded så motorn inte får någon gnista utan pumpar in bränsleluftblandning och sedan kommer ihåg stöldskyddet och slår om det så startar bilen ganska snällt. Är inga problem alls när den är varm.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Hej!

    E85 kräver mycket mer uppfattning vid kallstart så anriktningstabeller stämmmer inte även om man får till storleken på spridana rätt. Under minusgrader är det i stort sätt omöjligt attt starta om man inte håller på med tändningen samtidigt.

    Jag tänkte montera röda spridare från en 2.3T iställer för dom som sitter på. Jag hart fått för mig att 1990 LTT spridare är på 260cc och då passar röda spridare perfekt. Dom är högohmare så man får kortsluta spridarmotståndet på högra sidan.

    Mvh.
    Signatur...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Jag tänkte koppla in en kallstartspridare som jag slår av och på med en knapp i kupen. Förhoppningsvis ska det räcka, blir spännande att se om den startar i venter. Vet du hur man ska ställa tändningen för att det ska tända lättare vid kallstart?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Alltså det är skitsvårt att få den att starta i vintern då etanolen förgasas i stort sett inte alls, och vätskann brunnner inte. Det är den resterande 15% bensin som brinner så man får öka soppan med 3-400% vid minusgrader. Min gamla hoppade igång lättare när jag ställde tändning på typ noll grader vid vev. Det blir lite svårt om man inte har programmerbart sprut.

    Körde bilen idag på 0.6 bar...den går finfint och även og900 IC gör nytta. Ingen laddspärr verkar det som. Det blir bredbandslambda ikväll...rapporterar hur det har gått.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-14 klockan 16:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Montering av alu-intercooler og900
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 23:13
  2. Intercooler till og900.
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 02:18
  3. Intercooler från 95 till og900?
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 22:32
  4. NG900 intercooler i OG900?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 02:02
  5. 9000 Intercooler på og900!
    Av rpracing_old i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •