Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Prestandahöjning 9000 2,3T -91

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Osby
    Inlägg
    6

    Prestandahöjning 9000 2,3T -91

    Hejsan!

    Nu ska jag ställa in bilen en 9000 2.3t som redan är chippad och har 3tums från tubon utan kat i garage under vintern och öka prestandan på den avsevärt är det tänkt.

    Hade tänkt införskaffa det som behövs för att komma upp i runt 300-350hk iaf.

    Har tänkt byta:
    Turbo
    IC
    Spridare
    Bränslepump
    Progressiv bränsletrycksregulator(?)
    Större tryckrör.

    Säkert något jag glömt.

    Nu till mina frågor då. Vad betyder det att det är en Progressiv bränsletrycksregulator och vilken ska man köpa isf?

    Och ger större tryckrör verkligen mer effekt för dem pengarna, 4500kr på speedparts?

    Är speedparts det bästa stället att hitta dessa grejor för ett bra pris eller finns det mer prisvärda ställen?

    Och var kan man köpa nya, bättre spridare och vilka skall jag ha?

    Tack på förhand

    /Zebastian

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    altså .. hm trykrören i sig ger itne emr efekt men de tilåtr ett bätre flöde in i motorn .. möjligen ger de bätre respons .. mend e tilåtr u mer efekt tilssit så tryper u orgemnalrören för att de flödar fördåligt .. ?

    e du med på vad ja menar
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Osby
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    altså .. hm trykrören i sig ger itne emr efekt men de tilåtr ett bätre flöde in i motorn .. möjligen ger de bätre respons .. mend e tilåtr u mer efekt tilssit så tryper u orgemnalrören för att de flödar fördåligt .. ?

    e du med på vad ja menar
    Jajjämen förstår vad du menar. Anser du att jag ska lägga ut dem pengarna för att köpa ett sådant då?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    progressiv btr kan du skita i men eventuellt höjd bränsletryck kan vara bra men tänk på att orginalpumpens kapacitet sjunker vid högre tryck och grönisar ger inte 465cc förrän 3,8 bar.

    Vad jag vet är det bara chipmats som gör "custom" bränsleship till din bil men nån mer kanske vet?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Citat Ursprungligen postat av KlimaX
    Jajjämen förstår vad du menar. Anser du att jag ska lägga ut dem pengarna för att köpa ett sådant då?
    Nej. Du får garanterat mer nytta av pengarna om du använder dom vid ett blackjackbord på fyllan.

    Just detta rör är ju ett skämt. 4500:- !!! visst, det är ju snyggare än orginalröret så 500:- kan man väl köpa det för.

    INTE värt pengarna.

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Hej

    En sak till...

    För övrigt så ring och prata med några som tillverkar programvaror till din bil....eller, visstja, det fanns ju inga som gjorde det...hmm, vad gör man då??

    Två stora problem med din bil är att du har en luftmassemätare som gör det svårmappat över 280Hk ungefär samt att man gärna vill byta kammar för att nå över 300Hk och då sitter det visst en knacksensor som inte gillar elakare kammar. Detta är bara vad jag hört så jag vet inte om det ligger nån större sanning i det.

    Jag tycker du ska lägga ner planerna på att åka 350Hk i en DI/APC bil. Ditt sprut är alldeles för svårt/trögt att jobba med så det finns mig veterligen bara en person som tillverkar programvaror till DI/APC och det är "Chipmats". Sök på forumet så hittar du nog på ett telefonnummer.

    Han kommer dock troligtvis även han att vara av samma åsikt som mig.

    Det enklaste för dig är att byta sprut. Antingen till Trionic 5.2 som sitter på B234L och B234R av 1993 års modell (200&225Hk), eller till ett eftermarknadssprut. Då slipper du alla (Nja, inte riktigt) problem.

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    734
    Citat Ursprungligen postat av Elken
    Hej

    En sak till...

    För övrigt så ring och prata med några som tillverkar programvaror till din bil....eller, visstja, det fanns ju inga som gjorde det...hmm, vad gör man då??

    Två stora problem med din bil är att du har en luftmassemätare som gör det svårmappat över 280Hk ungefär samt att man gärna vill byta kammar för att nå över 300Hk och då sitter det visst en knacksensor som inte gillar elakare kammar. Detta är bara vad jag hört så jag vet inte om det ligger nån större sanning i det.

    Jag tycker du ska lägga ner planerna på att åka 350Hk i en DI/APC bil. Ditt sprut är alldeles för svårt/trögt att jobba med så det finns mig veterligen bara en person som tillverkar programvaror till DI/APC och det är "Chipmats". Sök på forumet så hittar du nog på ett telefonnummer.

    Han kommer dock troligtvis även han att vara av samma åsikt som mig.

    Det enklaste för dig är att byta sprut. Antingen till Trionic 5.2 som sitter på B234L och B234R av 1993 års modell (200&225Hk), eller till ett eftermarknadssprut. Då slipper du alla (Nja, inte riktigt) problem.

    Mvh
    Thomas
    Det stämmer ganska bra det du skriver men det är inte lätt att byta till trionic.. Är nog lite lättare då att köpa ett nira,ms,vems mm

    Det där med lmm:n visste jag men att knack sensorn reagerar på "argare" kammar visste jag inte men man lärse nå nytt varje dag

    Men 280hk skjuter på hyffsat så du kan nog bli nöjd ändå

    // Andreas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Vad jag förstått så är det omslipade kammar den inte gillar då man tar på radien så blir det kraftigare rampvinklar som ger lite mer ljud i kombination med att lyftarna hamnar längst ut på sitt justerområde.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    det sitter väl ingen "knacksensor" i 9000 91... utan det sitter väl i DI = joniseringen som alla talar om?? rätta mig gärna om jag har fel..
    enl chip mats så kan man få ut ca 330-350 hästar men då måste man byta turbo samt LMM til ett par str större..

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av termos
    det sitter väl ingen "knacksensor" i 9000 91... utan det sitter väl i DI = joniseringen som alla talar om?? rätta mig gärna om jag har fel..
    enl chip mats så kan man få ut ca 330-350 hästar men då måste man byta turbo samt LMM til ett par str större..

    //T
    Du har fel Det sitter både knacksensor och DI men DI-kassetten används inte till joniseringsmätning. Det gör den bara på Trionic.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    ok tack för rättelsen...
    va lite osäker på hur det va

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av termos
    det sitter väl ingen "knacksensor" i 9000 91... utan det sitter väl i DI = joniseringen som alla talar om?? rätta mig gärna om jag har fel..
    enl chip mats så kan man få ut ca 330-350 hästar men då måste man byta turbo samt LMM til ett par str större..

    //T
    Japp det går att stoppa i lmm:s mätdel i ett större rör eller ta en större som har lämplig signal, kan tänka mig att det blir en del mappjobb på det men likaväl som att byta insprut så.

    mvh.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    frågane väl vad meningen e ?

    alltså vist du får ett bätre flöde genom lmm .. men den kan väl inte holla kolla på fler häst för att röret e större ?


    såvida amn inte kan byga om tabelen hellt då .. dvs man låter motorn tro att n får i sig en viss mängd luft .. å sen så fettar amn på med mer soppa å låter de bli någeklunda bra .. ?

    ja röstar för ett nira ja
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Hej!

    Enligt min mening tycker jag du ska nöja dig med runt 280Hk.

    Då kan chipmats göra ett välfungerande program till dig. Byt spridare till ...431:or (röda från T5.5) och turbo till en TD04 15T #6 från 9000Aero (inte från 9-5 aero) samt till en effektivare IC så tror jag du kommer bli kanonnöjd. Då går dom faktisk riktigt bra, då får faktiskt mer effekt än vad som egentligen är "lagom" på en 9000 som slingrar sig "som en kåt snok" på vägen redan orginal.

    Tänk på att din bil har en annan utväxling än 9000 Aero vilket gör att den behöver mindre effekt för att uppnå samma acceleration. Skulle tippa att en 280Hk bil med 40- lådan går ungefär lika bra som en 300-310Hk bil med 45- lådan.

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    frågane väl vad meningen e ?

    alltså vist du får ett bätre flöde genom lmm .. men den kan väl inte holla kolla på fler häst för att röret e större ?


    såvida amn inte kan byga om tabelen hellt då .. dvs man låter motorn tro att n får i sig en viss mängd luft .. å sen så fettar amn på med mer soppa å låter de bli någeklunda bra .. ?

    ja röstar för ett nira ja
    Den bottnar ju inte i större rör, ganska vanlig modd på volvobilar.

    Man får ju anpassa mappen vilket borde vara bökigt naär man måste bränna chippen.

    Nira kostar ju lika mycket som resten at trimmet och kan man inte mappa själv så kostar det att få den mappad oxå.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Mycket klokt är redan sagt i denna tråd och jag istämmer, man gör det enklare för sig att stanna på ett "steg 3".
    Kanske att man skulle komplettera med en bättre IC.

    Skall man över 300 och närmare 350 blir det bökigt (been there, got the t-shirt)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    frågane väl vad meningen e ?

    alltså vist du får ett bätre flöde genom lmm .. men den kan väl inte holla kolla på fler häst för att röret e större ?


    såvida amn inte kan byga om tabelen hellt då .. dvs man låter motorn tro att n får i sig en viss mängd luft .. å sen så fettar amn på med mer soppa å låter de bli någeklunda bra .. ?

    ja röstar för ett nira ja
    Den bottnar ju inte i större rör, ganska vanlig modd på volvobilar.

    Man får ju anpassa mappen vilket borde vara bökigt naär man måste bränna chippen.

    Nira kostar ju lika mycket som resten at trimmet och kan man inte mappa själv så kostar det att få den mappad oxå.

    mvh

    men med ett nira så blir de bra ok de aknse va lite väl med låt seja et ms då? .. de e biloigt å de funakr u hyfsat .. fins väl folk här på klubben somakn mappa med för en lite mindre peng en vad företagen vill ah ?


    den botnar inte emn värdet den får ut blir u abra ett ungefärligt värde blir de inte ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Om jag förstått rätt så kan man säga att den ger en 0-5 volt signal och vid 280hk så ligger den på 5 volt så då måste man fixa det.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Om jag förstått rätt så kan man säga att den ger en 0-5 volt signal och vid 280hk så ligger den på 5 volt så då måste man fixa det.

    mvh
    Så har jag också fattat det. Somsagt, det är ju rätt vanligt bland volvotrimmare att använda en större LMM (eller bygga om den gamla) och sätta dit spridare som flödar lika många % mer, som arean ökades på LMM. Nackdelen är väl att om styrboxen bortser från LMM-signal så kommer motorn gå fett. Typ vid Limp Home å sånt skulle jag gissa.

    En annan nackdel är att DI/APC-boxen får sin lastsignal från LH-boxen. Lastsignalen räknas fram med bl.a. signalen från LMM. Det innebär att tändmappen kommer hamna lite på sniskan. Om jag inte fått allt om bakfoten vill säga...

    epoxie höll ju på att trixa med större LMM för ett tag sedan. Den bilen gick tydligen rätt bra.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    182
    Med ett annat sprut (och kanske med mod. orinalsprut) är det inte så mycke jobb med att komma upp till 300-350hk i motorn. Men med 350hk kan det vara svårt att hitta en kopling som håller för vridet. Finns nog bara gamla 600Nm tryckplattan, om man inte behöver fri-koppla på höga varv.
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •