Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Jag bränner högtalarna, behöver tips!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    271

    Jag bränner högtalarna, behöver tips!

    Hej
    Jag köpte bil ca vecka sedan som tydligen skulle ha bra ljud i sig,,
    Men de visa ju sig va felkopplat när ja kom hem samt att han haft jordpunkten på oslipad del av baksätet, inte så konstigt att de ven i högtalarna.

    Men nu till frågan har som framsystem 4" JL vid vindrutan samt Amega Q-Comp Gold i dörrarna ,, dessa drivs av ett 1000W steg. Nu när allt är rätt kopplat och jag vrider för nästan full rulle så luktar de bränt om 4tummarna. Maxeffekten på dessa har ja inte kollat upp men nån som har nått tips om vad ja kan ersätta dessa med eller göra åt saken?
    Saab 900 SET -94 Steg 3

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    vänta, har du ett 1000 WRMS steg eller ett 1000 W om åskan slår ned?
    Vad är det för steg i fråga?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    ILS steg?
    Marcus Lind

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123
    Min första spontana tanke är att fyrtummarna är delade för lågt!
    De bör inte spela lägre än 200Hz..
    Har du möjlighet att dela aktivt via HU eller via steget?
    I.s.f. ställer du Highpassen på som lägst 200Hz, delas de inte överhuvudtaget nu så skulle jag gissa på att de spelar hela det nedre frekvensbandet, och det pallar de inte.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Hej.
    Svaret är lätt.
    Sänk volymen.
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Ja ett mer seriöst svar.

    Du har för mycket effekt till för små högtalare.

    Jag skulle höja delningsfrekvensen till någonstans runt 400HZ på fyrtummarna.

    Du kan utan problem köra upp Amegan till 400Hz.

    Lycka till
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av TK
    Hej.
    Svaret är lätt.
    Sänk volymen.



    måste man spela så högt så de luktar bränt ur högtalarna, iaf när man har nått så när bättre grejer som du verkar ha så ska du nog prata med doktorn då du troligen kommer få permanenta hörselskador om du spelar så högt ofta..

    sen 1000W, finns ju jäkla många sätt att mäta W på när man kollar på förstärkare och skit, kan ju va 1000W vid 1 ohm bryggkopplat eller nått, vilket i sjävla verket blir typ 200W max eller nått...
    gå ju köpa minihögtalare till tex datorn som de står 50W pmpo eller nått liknande trams på, vilket verkar innebära att man lägger ihop strömförbrukningen, högtalarens max W och vad förstärkaren kan ge max och så tar man de gånger 3 så har man ett jätte fint W tal, men så står de typ 2x1W rms eller nått tillslut.

    låter nästa på dig som du inte alls är nöjd med ljudet i bilen?
    "Jag köpte bil ca vecka sedan som tydligen skulle ha bra ljud i sig,, "
    köp en annan 900a med standardhögtalarna så kommer du nog se att du har rätt bra ljud i vilket fall som i din bil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    271
    Hej!
    Ska klargöra lite. Det är inte så att ja är nån ljudexpert eller så kan väl typ basic grejjer som mest. Samt att jag spelar inte sådär högt när jag är ute och åker men de känns ju skönt att allt är rätt inkopplat samt inställt så man inte sliter på grejjerna i onödan!

    Fast det där med frekvensen lät ju vettigt, det är just de ja har dålig koll på! Var förbi BRL å bad dem kolla å så allt var rätt inkopplat å inställt vilket dem tyckte de var MEN när ja kom hem så såg ja att så inte var fallet ändå, när de gällde antal kanaler som ska användas på steget. Dem tyckte 4 kanaler samt stoppa in bashögtalarens lågnivåkabel (baslåda fanns inte i bilen vid tidpunkten) samt skruva lite på frekvensinställningen.
    Det jag gjorde efteråt var att dra ur baskabeln samt ställa om till 2 kanaler,, och nu funka alla högtalare fram,, Fast då kom vi ju till de här med att de luktar bränt vid hööög volym.
    Steget i fråga har jag inga uppgifter på med det är ett Magnat Hotrod 4000 ingen värsting vad jag förstått?

    Men om ja förstått rätt så ska jag ha på Högpass mellan 200-400Hz ?
    Ska kolla vad dem ligger på i dagsläget imorrn!
    Saab 900 SET -94 Steg 3

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123
    Citat Ursprungligen postat av nordi
    Steget i fråga har jag inga uppgifter på med det är ett Magnat Hotrod 4000 ingen värsting vad jag förstått?

    Men om ja förstått rätt så ska jag ha på Högpass mellan 200-400Hz ?
    Ska kolla vad dem ligger på i dagsläget imorrn!
    Tyvärr så är inte Magnat vad de har varit, var bättre förr i tiden..
    Samma sak med många andra märken, blir uppköpta av investerare som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och använder sig av skitkomponenter och överspecar sina produkter..
    Dock tror jag att steget räcker gott och väl om du inte är ute efter det absolut värsta och inte ska tävla..

    Är det ett par koaxialer du har eller är det ett kit?
    Kit brukar över lag gå lägre i frekvens än koaxialer..
    Är det koaxialer skulle jag dela runt 400Hz, skulle nog iofs dela runt 400Hz även om det är ett kit du har, med tanke på att du har ett par midbasar som tar hand om de lägre frekvenserna..
    Och som TK skrev så klarar Amegorna upp till 400Hz utan problem..

Liknande ämnen

  1. Behöver tips och råd ang. 9000 2.0t LMM
    Av Polar_Bear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 18:44
  2. 7 2:or på besiktningen, behöver tips!
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 10:19
  3. Behöver tips!!!
    Av mr_nitrous i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 03:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •