Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Otterbäcken
    Inlägg
    298

    Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd

    Var och kollade på en 9-5 Aero sc -02. Ringde och frågade dom vanliga frågorna och den viktigaste frågan. Om servicen var skött så motorgarantin fortfarande gällde. "Jajamen den är det inget fel på. Jag vet vad det är du tänker på, om motorgarantin gäller. Visst ska den göra det." Ok tänkte jag, denna kommer nog bli den mest intressanta hitills jag kollat på. Provkör den, blir lite småkär som man kan bli , kollar i serviceboken och ser där första servicen gjord vid 1358mil! sen är resten skötta med 2000mils mellanrum +-20 mil. Tror ni garantin gäller när dom missat med 358mil. ska väl gå max 250mil över.

    MvH S

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Tills motsatsen är bevisad ska du agera som om den inte gäller. Alltstå - nej, den gäller inte
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    första servicen ska väl alltid va vid 1000mil(+250mil) eller 12(+1månad) månader?

    så tror ju inte att de är någon garanti på den... enligt vissa så verkar det ju som att de gå att få tillbaks garantin om saab göra en kontoll eller dyl, kanske är nått sånt som är gjort?

    om inte så är de ju jäkligt prutläge, eller så vägrar de pruta och lurar någon annan som inte vet lika mycket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Ta med boken till närmaste saabverkstad och fråga. Dom ska svara på denna fråga.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Otterbäcken
    Inlägg
    298
    Jaha det var det jag trodde.
    Bilen verkar ju vara i fint skick. Inte heller några missljud i maskinen. Men jävla tråkigt om nåt skulle hända med den om 2-3k mil även om jag prutar ner den. Det handlar väl om 10-15k :- och det är ju aldrig roligt. Men det är väl inte heller säkert att den är en av dom 4% som blir drabbade.

    Om VV är uppg. hur kan man få reda på det? Firman som har bilen vet nog inte det heller isf.

    MvH S

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Jag tror inte att det skall vara några problem med att första servicen är gjord vid 1358 mil förutsatt att tiden stämmer.

    I dom här fallen när det diffar lite mil och det är någon tidigare ägare som slarvat så brukar dom hellere fria än fälla.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Jag hadde 380 mil över på första servicen på min förra 93 SE -00.
    Saab tog inget på grund av att den hadde gått för långt.
    Kamkedjan var helt slut på den när jag bytte in den. Bilen hadde gått 10800 mil.

    Jag var hos dom innan jag köpte bilen och visade service boken och det skulle "nog inte vara några problem eftersom servicen därefter var skött".
    Men det var alltså inte så när det väl behövdes.

    Håkan

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Min 9-5 2,0t -02 hade rullat ca 1400 mil vid första servicen, de övriga var inom felmarginalen. Fick kamkedjan bytt vid 12700 mil på motorgaranti.
    Toyota Verso 1,8 -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Otterbäcken
    Inlägg
    298
    Verkar som jag får vänta och se. Dom har tagit kontakt med saab för att få svar på frågan.

    MvH S

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Otterbäcken
    Inlägg
    298
    Nu har dom pratat med saab sverige. Verkar som om det är helt ok eftersom bilen gick dom 1300milen på 3 månader. Så det blir kanske en 9-5 Aero för min del till helgen.
    MvH S

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Otterbäcken
    Inlägg
    298
    Hallå!

    Nu har det kommit till en annan bil ist. för bilhandlaren var för seg. så nu har jag en fråga om en annan bil.

    Jag har nu ringt på en annan 9-5 sc -02 som gått ca:9600mil och han säger "bilen har gått 800 mil över första servicen men saab säger att det inte gör nåt för det var inom ett år, men dom säger också att garantin inte gäller allt i motorn"

    Hur ska jag kunna ta reda på om detta stämmer om han inte känner för att ringa saab sverige och höra. För jag antar att man inte kan "lita på" saab verkstäder. Kanske var en praktikant som jobbade den dagen


    MvH S

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    första servicen när den gått över lite ska nog inte va några problem.
    bara tiden stämmer.
    lycka till

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Citat Ursprungligen postat av TurboLover
    Hallå!

    Nu har det kommit till en annan bil ist. för bilhandlaren var för seg. så nu har jag en fråga om en annan bil.

    Jag har nu ringt på en annan 9-5 sc -02 som gått ca:9600mil och han säger "bilen har gått 800 mil över första servicen men saab säger att det inte gör nåt för det var inom ett år, men dom säger också att garantin inte gäller allt i motorn"

    Hur ska jag kunna ta reda på om detta stämmer om han inte känner för att ringa saab sverige och höra. För jag antar att man inte kan "lita på" saab verkstäder. Kanske var en praktikant som jobbade den dagen


    MvH S
    800 mil över på 1:a servicen är ju inte speciellt lite. Tror knappast att det kommer att godkännas.

Liknande ämnen

  1. Gäller motorgarantin på denna 9-5 aero ? foto servicebok.
    Av i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 15:16
  2. Vad tror ni kan va fel?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 21:57
  3. Gäller motorgarantin?
    Av Turbo_Linus i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 23:40
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •