Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ni som kör/kört 9000 aero steg 2

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    794

    ni som kör/kört 9000 aero steg 2

    Vart bör laddmätaren visa vid fullt ladd?
    nånstans i gränslandet mellan gul och rött?

    min nyinköpta laddar mitten på gult, misstänker att det är lite dåligt, så magnetventilen är förmodligen kass.

    maptun steg 2 sitter i.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 795
    Medlem#
    5228
    Nästan glt ju. Den ska upp på de röda iaf.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Satt idag och tittade på en filmsnutt jag sparat på Nordics Steg 2 till 9000 Aero. Den laddade uppskattninsvis drygt en tredjedel in på det röda i mellanregistret där en original ligger straxt in på det röda. Sedan sjönk laddet snabbare på höga varv än original, så av filmen att döma laddar de ungefär lika mkt vid 5.000 rpm (en bra bit tillbaks på gula). Vet inte om det var ngt galet med denna bil. Gick inte så bra faktiskt. Det gjorde det däremot i en annan film från Nordic där de har steg 3 på en vanlig 2,3t. Visserligen är ju avgasröret mkt bättre, men å andra sidan mindre turbo. Den hade enligt filmerna spöat skiten ur Aero steg 2 fast 2,3t steg 3 ska ge lägre toppeffekt än Aero steg 2.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 795
    Medlem#
    5228
    Har en viss känsla av at filmerna som ligger uppe hos nordic är bilar som går riktigt, riktigt bra! Om man koller påderas steg 3 aero 04:a så kan man inte bli annat än imponerad. Min bil med mer effekt, mer vrid, bättre hw går sämre än den. Och jag har ändå papper på effekten.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    794
    så, felet fixat, va bara några vaccumslangar som va i dåligt skick!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Har en viss känsla av at filmerna som ligger uppe hos nordic är bilar som går riktigt, riktigt bra! Om man koller påderas steg 3 aero 04:a så kan man inte bli annat än imponerad. Min bil med mer effekt, mer vrid, bättre hw går sämre än den. Och jag har ändå papper på effekten.

    Mvh Fredrik
    De flesta filmer är gjorda vintertid med temperaturer runt nollan av synliga färddatorer att döma. Kan ju vara det som gör det där lilla extra. Eller så går de helt enkelt oftast riktigt bra!?

    Men jag har film på både en nyare och gammal 9-5 Aero, och där är den gamla -00:an bra mkt långsammare med samma steg 3 trim. Även om det skiljer 20 hk original på papperet, så borde det inte skilja efter trim, om det inte är för kobran kanske?!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 048
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Har en viss känsla av at filmerna som ligger uppe hos nordic är bilar som går riktigt, riktigt bra! Om man koller påderas steg 3 aero 04:a så kan man inte bli annat än imponerad. Min bil med mer effekt, mer vrid, bättre hw går sämre än den. Och jag har ändå papper på effekten.

    Mvh Fredrik
    Kolla i Bilsport också, de testade den där.
    Den snabbaste 9-5 100-150km/h som de har testat någonsin.
    Då har det ändå varit med 9-5 aero:sar som ska ha från 320hk och uppåt.

    Sedan är det som Tomtefar säger, oftas har jag bara tid att filma och testa på vinter/hösten när det är mindre med jobb.
    Då går de självklart bättre.
    Snart kommer alla acctider upp på hemsidan.
    Då står temp och fälgstorlek mm

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 048
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Har en viss känsla av at filmerna som ligger uppe hos nordic är bilar som går riktigt, riktigt bra! Om man koller påderas steg 3 aero 04:a så kan man inte bli annat än imponerad. Min bil med mer effekt, mer vrid, bättre hw går sämre än den. Och jag har ändå papper på effekten.

    Mvh Fredrik
    De flesta filmer är gjorda vintertid med temperaturer runt nollan av synliga färddatorer att döma. Kan ju vara det som gör det där lilla extra. Eller så går de helt enkelt oftast riktigt bra!?

    Men jag har film på både en nyare och gammal 9-5 Aero, och där är den gamla -00:an bra mkt långsammare med samma steg 3 trim. Även om det skiljer 20 hk original på papperet, så borde det inte skilja efter trim, om det inte är för kobran kanske?!
    Det var nog mer snorkeln in till burken som strulade.
    Detta är en 00:a
    Acctest Saab 9-5 2.3t sedan Aero- st3 man-00
    18" , 15c , torrt vägföre.
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    0-60km/h 3,9s
    0-100km/h 6,7s
    100-150km/h 5,7s
    201m 9,8@125,7km/h
    402m 14,8@160,7km/h

    Helt vanligt st3 fast med stora luftröret till luftburken.

    Mvh ´Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    5,7 s med GPS är klart godkänt. Och mig veterligen ska det inte skilja mellan en gammal 230 hk och nyare 250 hk efter steg 3 om man bara bytt snorkeln, eller har de olika kamdata eller dylikt som påverkar trimresultatet?

    Kul att det snart kommer uppdatering av hemsidan. Om ni inte har tid att uppdatera den så kan ni ju alltid söka rätt på ngn ung datanörd som mer än gärna fixar och trixar med hemsidan för en billig slant (eller gratis trim till sin bil om han/hon har en Saab). Finns många som gillar att bygga hemsidor.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 667
    5,7? Låter som en standard 9000 måste vara den mindre vikten, inte sant...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 048
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    5,7? Låter som en standard 9000 måste vara den mindre vikten, inte sant...
    Detta är med riktig tidtagning och ur en accrepa från 0km/h
    En 343hk M3:a ligger på 4,5-5,5s i samma spann.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero steg 4?
    Av AntonAero i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 19:44
  2. 9000 Aero steg 3 ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 13:34
  3. SQR Steg 4 i 9000 Aero
    Av P.Svensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 19:35
  4. SQR steg 4 9000 aero
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •