Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilen rycker

  1. #1

    Bilen rycker

    Hej
    När jag startar min bil när den stått kall så tenderar den
    att rycka/hacka då jag gasar. Den har också dött vid ett rödljus då den vart kall. Bilen är en 9-3 aero -01. Problemet försvinner när bilen har gått varm. Kan de vara den berömda kassetten?

    Tacksam för tips

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338
    Jag har ett liknande problem som du. När jag startar min bil så kan den misstända ibland, då hackar/rycker den när man försöker köra med den. Hela bilen skakar pga av den felaktiga tändningen. Mina problem kan även komma då den är hyffsat varm.

    Men det låter som du också har problem med din kassett. När bytte du tändstift senast?

  3. #3
    Tändstift byttes för ca 200 mil sen isamband med
    att toppackningen byttes. Kanske är nå skittändstift
    som de satte dit?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 192
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av festiz021
    Tändstift byttes för ca 200 mil sen isamband med
    att toppackningen byttes. Kanske är nå skittändstift
    som de satte dit?
    För en bil med DI-kassett är allt annat än NKG BCPR7ES skit... (om vi nu inte pratar hårt trimmade bilar).

    Annars är kassetten är misstänkt, men om det uppkom i samband med service är det läge att kolla saker som rätt tändstift, och att allt är rätt ditskruvat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    745
    det låter ju som kasseten men hade du inte det ryckandet innan du hade loss toppen så kolla stiften så dom sitter där och är dragna som dom ska.. annars är det bara att provbyta en kasset..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  6. #6
    Har nu fått en ny tändkassett, stiften är bytta till NKG BCPR7ES (de satt redans sånna men jag bytte ut dom ändå) soppafiltret är bytt...

    Bilen har problem med att hålla tomgången när den är kall, den dör helt enkelt, finns de nån tomgångsmotor som kanske är trasig? eller kanske autochoke?

  7. #7
    *lyfter*

  8. #8
    Kollat vaccumslangarna? Min bil höll på och rykte och hade sig för ett par månadersedan, Jag vet inte säkert om det var anledning det slutade, Men jag tyckte några slangar satt "ganska löst" så jag klippte av en cm på dom och tryckte på dom igen sedan satt dom rätt bra efter det har bilen iprincip aldrig rykte på lågvarv.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

Liknande ämnen

  1. Bilen rycker vid jämngas
    Av danielc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 13:50
  2. Bilen hoppar/rycker? 9-5 2.0t -03
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 20:32
  3. bilen rycker!!!
    Av Lindgren_021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 03:15
  4. Bilen rycker.
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •