Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Misständning vid start

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Misständning vid start

    Hejsan!

    Ibland när jag har startat bilen så kan den misstända. Hela bilen skakar och den känns som om den "går på tre cylindrar" Kör man känner man att den hackar och man har inte nån kraft i acceleration osv.

    Detta har hänt mig ett fåtal ggr när jag startat bilen. Har löst det genom att stänga av och starta igen. Då har den tillslut startat med rätt tändning.
    Ska också säga att jag har känt av problemet i nån sekund ibland då man startat men att den sen har rättat till sig av sig själv.

    Idag kom problemet igen, fick rätt tändning efter 6:e försöket eller nåt. Så nu undrar jag vad detta kan bero på?

    * Kan det vara dålig DI-kassett? (Bilen har alltid startat, med eller utan misständning, så då borde väl kassetten vara ok? Luktar inte bränt.)

    * Fel på styrenheten? (Skickar fel signaler till DI-kasseten angående tändning?)

    * Felaktiga tändstift, felaktigt monterade? (Byttes vid servicen av Saab som gjordes i juni i år.)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Misständning vid start

    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Hejsan!

    Ibland när jag har startat bilen så kan den misstända. Hela bilen skakar och den känns som om den "går på tre cylindrar" Kör man känner man att den hackar och man har inte nån kraft i acceleration osv.

    Detta har hänt mig ett fåtal ggr när jag startat bilen. Har löst det genom att stänga av och starta igen. Då har den tillslut startat med rätt tändning.
    Ska också säga att jag har känt av problemet i nån sekund ibland då man startat men att den sen har rättat till sig av sig själv.

    Idag kom problemet igen, fick rätt tändning efter 6:e försöket eller nåt. Så nu undrar jag vad detta kan bero på?

    * Kan det vara dålig DI-kassett? (Bilen har alltid startat, med eller utan misständning, så då borde väl kassetten vara ok? Luktar inte bränt.)

    * Fel på styrenheten? (Skickar fel signaler till DI-kasseten angående tändning?)

    * Felaktiga tändstift, felaktigt monterade? (Byttes vid servicen av Saab som gjordes i juni i år.)

    Hej

    Det lutar åt en dålig tändkassett.
    Kan även vara så att blockpackningen är dålig och blir tätare ju varmare det blir.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: Misständning vid start

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Hej

    Det lutar åt en dålig tändkassett.
    Kan även vara så att blockpackningen är dålig och blir tätare ju varmare det blir.
    Så du tror alltså att det kan vara tändkassetten? Bilen har gått ~18000 mil och är en ng900 -96, Trionic T5 röd. Vet ej om den är bytt nångång.
    Kan nämna att jag tycker att den kan gå en aning ojämnt vid kraftiga gaspådrag också.

    Vad är det för andra symtom som en dålig tändkasset ger?

    Det är alltså bara vid starter av bilen som misständningen uppstår, antingen startar den normalt eller så startar den fast med misständning.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    När är bränslefiltret bytt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    När är bränslefiltret bytt?
    Det ska ha bytts i juni när jag servade den på Saab. Men jag är tveksam till om de verkligen bytte det. När jag kollade detta för några veckor sedan såg filtret ut så här:

    Vad jag förstått det är det hela burken som byts, och denna ser ju ganska så gammal ut. Kan väl inte blivit så rostigt och smutsigt på några månader? Funderar om jag ska åka in till Saab och klaga (blir ju ord mot ord...Jo vi bytte osv)

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    När är bränslefiltret bytt?
    Det ska ha bytts i juni när jag servade den på Saab. Men jag är tveksam till om de verkligen bytte det. När jag kollade detta för några veckor sedan såg filtret ut så här:

    Vad jag förstått det är det hela burken som byts, och denna ser ju ganska så gammal ut. Kan väl inte blivit så rostigt och smutsigt på några månader? Funderar om jag ska åka in till Saab och klaga (blir ju ord mot ord...Jo vi bytte osv)
    Är benägen att hålla med dig där.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Är benägen att hålla med dig där.
    Ok, får se vad de säger angående bränslefiltret. Men du tror alltså att filtret kan göra så bilen misständer ibland? Ett filter är ju betydligt billigare än en ny tändkassett

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Är benägen att hålla med dig där.
    Ok, får se vad de säger angående bränslefiltret. Men du tror alltså att filtret kan göra så bilen misständer ibland? Ett filter är ju betydligt billigare än en ny tändkassett
    Kan vara många orsaker när bilen gått en bit.
    Filtret.
    Stift NGK BCPR7ES-II
    DI-kassetten.

    Luftläckage.

    Men börja med dom 2 översta, sen prova en DI som fungerar till 100%.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Kan det ha nån betydelse om bilen har lite bensin i tanken. Körde på reserven då jag hade problem att få den att starta med "rätt" tändning?

    Kanske ska prova med att köra på 96/98-oktanig bensin istället för 95. Nu har jag kört på 95 ett tag.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Misständning vid start

    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Ibland när jag har startat bilen så kan den misstända. Hela bilen skakar och den känns som om den "går på tre cylindrar" Kör man känner man att den hackar och man har inte nån kraft i acceleration osv.

    Detta har hänt mig ett fåtal ggr när jag startat bilen. Har löst det genom att stänga av och starta igen. Då har den tillslut startat med rätt tändning.
    Ska också säga att jag har känt av problemet i nån sekund ibland då man startat men att den sen har rättat till sig av sig själv.

    Idag kom problemet igen, fick rätt tändning efter 6:e försöket eller nåt. Så nu undrar jag vad detta kan bero på?

    * Kan det vara dålig DI-kassett? (Bilen har alltid startat, med eller utan misständning, så då borde väl kassetten vara ok? Luktar inte bränt.)

    * Fel på styrenheten? (Skickar fel signaler till DI-kasseten angående tändning?)

    * Felaktiga tändstift, felaktigt monterade? (Byttes vid servicen av Saab som gjordes i juni i år.)
    Fel på styrenheten är ovanligt. DI låter rätt misstänkt, men det skulle kunna vara bensinpumpen (eller möjligen bränsletrycksregulatorn) som håller på att ge upp också, eller, speciellt om det uppkom direkt efter serice, fel typ/fel gnistgap/slarvigt monterade tändstift. Så det första är väl att lyfta på tändkassetten och se om där sitter NKG BCPR7ES med 1.0mm gnistgap, monterade rätt: http://forum.saabturboclub.com/viewt...er=asc&start=0

    Bränslefiltret tror jag är oskyldigt i det här sammanhanget, eftersom du inte verkar ha några problem när den väl startat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Har haft bilen inne för felsökning på Saab nu. De lyckades inte hitta något fel på den. Som tur var slapp jag betala nåt för jobbet de lagt ner på den

    Bilen har fungerat bra nu de senaste veckorna, får hoppas att det håller i sig

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Har haft bilen inne för felsökning på Saab nu. De lyckades inte hitta något fel på den. Som tur var slapp jag betala nåt för jobbet de lagt ner på den

    Bilen har fungerat bra nu de senaste veckorna, får hoppas att det håller i sig
    Ok, 1 månad utan problem luktar DI lång väg. (Om de nu inte är glapp som de tillfälligt lyckats få bort genom att rycka i kablar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Nu har bilen börjat strula igen!

    I fredags började den misstända vid start och efter några startförsök gick den på 4-cylindrar igen. Idag har det hänt två gånger. Första gången löste det sig genom att jag pillade på kabeln till tändkassetten och vips så gick den bra igen. Trodde då att jag hade hittat orsaken - glapp i kontakten till DI-kassetten. Men senare ikväll startar den igen på 3-cylindrar och jag ut och börjar rycka i sladden igen men utan resultat. Efter 5 misslyckade starter gav jag upp

    Var går kabeln från tändkassetten? Hur kollar jag enklast om det är glapp? Kan man mäta upp det på nåt sätt?

    Om det hade varit glapp så borde den ju glappat även när jag kör - det har den bara gjort en gång. Känns ju som det är mer åt just när man startar bilen som problemet ligger.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Nu har bilen börjat strula igen!

    I fredags började den misstända vid start och efter några startförsök gick den på 4-cylindrar igen. Idag har det hänt två gånger. Första gången löste det sig genom att jag pillade på kabeln till tändkassetten och vips så gick den bra igen. Trodde då att jag hade hittat orsaken - glapp i kontakten till DI-kassetten. Men senare ikväll startar den igen på 3-cylindrar och jag ut och börjar rycka i sladden igen men utan resultat. Efter 5 misslyckade starter gav jag upp

    Var går kabeln från tändkassetten? Hur kollar jag enklast om det är glapp? Kan man mäta upp det på nåt sätt?

    Om det hade varit glapp så borde den ju glappat även när jag kör - det har den bara gjort en gång. Känns ju som det är mer åt just när man startar bilen som problemet ligger.
    Jag skulle nog gissa på att du ska byta DI-kassett innan den tar katalysatorn... Det finns ingen sladd som kan glappa som gör att den går på 3 cylindrar. Med tanke på vad som hänt tidigare så skulle jag snarast bli förvånad om du inte har fel på DI-kassetten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Om jag var i samma sits skulle jag först byta stiften. Blev det inte bättre, testa en annan tändkasett. Jag tror att felet är något av dessa två.

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Om det nu är DI-kassetten som är kass borde det väl visa sig även då jag kör med bilen (har dock inträffat en gång). Nu är det ju bara vid starterna som problemen ibland kan uppstå.

    Tycker dock att Saab skulle sett/kunnat mäta upp att DI-kassetten är kass, men det kanske inte är så lätt, vad vet jag.

    Sen vet jag inte vilka tändstift som sitter i nu, var ju Saab som bytte de vid servicen i maj i år. Men jag funderar på att beställa nya tändstift, BCPR7ES-11.

    Klarar man att byta DI-kassetten isåfall själv?

    Tack för all hjälp/tips jag fått hittils!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Om det nu är DI-kassetten som är kass borde det väl visa sig även då jag kör med bilen (har dock inträffat en gång). Nu är det ju bara vid starterna som problemen ibland kan uppstå.

    Tycker dock att Saab skulle sett/kunnat mäta upp att DI-kassetten är kass, men det kanske inte är så lätt, vad vet jag.

    Sen vet jag inte vilka tändstift som sitter i nu, var ju Saab som bytte de vid servicen i maj i år. Men jag funderar på att beställa nya tändstift, BCPR7ES-11.

    Klarar man att byta DI-kassetten isåfall själv?

    Tack för all hjälp/tips jag fått hittils!
    En trasig DI-kassett kan bete sig nästan hur som helst, den innehåller ju nästan hela tändsystemet. Om den inte brinner upp med röklukt är det normalt att den beter sig lynnigt. Att mäta upp den är mycket svårt, eftersom det är så mycket som kan gå fel, och intermittenta fel är mycket svårfångade. Därför betraktar jag normalt påståenden av typen "vi har kontrollerat DI-kassetten och den är felfri" från en verkstad som att de antingen inte vet vad de snackar om eller försöker bluffa.

    Det beteende du har skulle jag säga är ganska normalt för en trasig DI-kassett (även om det inte utesluter andra fel; skulle dock bli förvånad om det var något annat).

    DI-kassetten sitter med fyra skruvar uppifrån och har en kontakt. Går att byta i finskjorta på någon minut. Kör aldrig DI-kassetten löst, och låt den vila 5 minuter efter montage om den stått i fel läge, så att transformatoroljan inne i kassetten kan rinna tillbaka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Ok, blir till att åka till Mekonomen på måndag och inhandla en ny kassett och nya stift.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339
    Då sitter det fyra nya stift och en ny tändkassett i bilen. Var lite nervös när jag skulle starta . Men som tur gick det bra. Nu får bara tiden utvisa om det var där felet låg.

Liknande ämnen

  1. Misständning NG 9-3 -03
    Av Byggjanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 00:48
  2. Misständning 9-3 2.0T -07
    Av tobnil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 18:46
  3. Misständning 9-5 2.3t -02
    Av Jokerwild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 13:49
  4. misständning
    Av Bertilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •