Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Passar t04e+?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    385

    Passar t04e+?

    Tja!
    Såg en annons gällande en T04E+ från gik, passar det agget en saab 9-3 -99

    Tacksam för svar då jag är helt nollad vad det gäller agg som passar eller inte passar.

    /John

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    Hej!

    En T04E passar inte direkt på din bil utan större modifikationer, dvs. annat grenrör, annan downpipe, andra vatten- och oljeanslutningar, annan programvara och annat inloppsrör.

    Sedan är ju frågan varför man skulle vilja använda sig av en sådan antik järnklump i en relativt modern bil.

    MVH
    Carl

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Hej!

    En T04E passar inte direkt på din bil utan större modifikationer, dvs annat grenrör, annan downpipe, andra vatten- och oljeanslutningar, annan programvara och annat inloppsrör.

    Sedan är ju frågan varför man skulle vilja använda sig av en sådan antik järnklump på en relativt modern bil.

    MVH
    Carl
    Åhh faan, så det blir en hel del modifieringar. Och om du säger att den är antik då är det inte intressant längre. Som sagt jag är helt nollad, skönt med folk man kan fråga.
    Tack för hjälpen, har fått svar på det jag ville veta.
    /Mvh John

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    Hej igen!

    Alltså, det går att ta ut imponerande effekter ur en T04E (finns rätt många modeller). Dock finns det modernare aggregat med likvärdig maximal kapacitet som både lämnar laddtryck tidigare i registret och har bättre spool-up.

    Ska man ändå lägga ut en massa pengar på dyr kringutrustning och ett dyrt program finns det inga anledningar att inte välja ett modernare aggregat, typ Garretts GT-serie.

    MVH
    Carl

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    385
    Nja jag spanar på Maptuns steg 5, så jag tänkte att om jag grejjar en billig turbo så kommer lite lindrigare undran, men det blir kanske inte helt billigt om jag måste modifiera en del prylar för att få dit agget.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Nja jag spanar på Maptuns steg 5, så jag tänkte att om jag grejjar en billig turbo så kommer lite lindrigare undran, men det blir kanske inte helt billigt om jag måste modifiera en del prylar för att få dit agget.
    Använder du en annan turbo än den som är tänkt att användas med trimsteget åker du dessutom på att mapa för just den turbon du har valt o då kostar det genast lite mer.

    Ta reda på vad det är för turbo som ingår i trimsteget o försök leta reda på en sådan själv om du ska spara pengar.

    GT-turbosar e bra
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Nja jag spanar på Maptuns steg 5, så jag tänkte att om jag grejjar en billig turbo så kommer lite lindrigare undran, men det blir kanske inte helt billigt om jag måste modifiera en del prylar för att få dit agget.
    Använder du en annan turbo än den som är tänkt att användas med trimsteget åker du dessutom på att mapa för just den turbon du har valt o då kostar det genast lite mer.

    Ta reda på vad det är för turbo som ingår i trimsteget o försök leta reda på en sådan själv om du ska spara pengar.

    GT-turbosar e bra
    Ahha då är jag med, måste självklart matcha turbon med steget. På steg 5 är det en TD04HL18T #6. Vad nu det är för nått

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    TD04HL18T #6 är i grund och botten samma aggregat som sitter på Saab 9000 Aero (15T #6) men med en annan kompressordel. Oftast byts kompressorhjulet ut mot ett 18T och kompressorhuset bearbetas om.

    Hittar du ett sådant aggregat till ett rimligt pris skall du vara glad.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    TD04HL18T #6 är i grund och botten samma aggregat som sitter på Saab 9000 Aero (15T #6) men med en annan kompressordel. Oftast byts kompressorhjulet ut mot ett 18T och kompressorhuset bearbetas om.

    Hittar du ett sådant aggregat till ett rimligt pris skall du vara glad.
    Ofaan, nej hittills har jag inte gjort det. Låter som ett bra agg?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    TD04HL18T #6 är i grund och botten samma aggregat som sitter på Saab 9000 Aero (15T #6) men med en annan kompressordel. Oftast byts kompressorhjulet ut mot ett 18T och kompressorhuset bearbetas om.

    Hittar du ett sådant aggregat till ett rimligt pris skall du vara glad.
    Ofaan, nej hittills har jag inte gjort det. Låter som ett bra agg?
    ett mitsuagg är ett bra agg, det där ska räcka till 300-3500hk beroende på förutsättningarna.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    ett mitsuagg är ett bra agg, det där ska räcka till 300-3500hk beroende på förutsättningarna.
    Riktigt så bra är de väl inte?


  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    385
    [quote=M.L]
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Citat Ursprungligen postat av "Carl 1918":12g870k7
    TD04HL18T #6 är i grund och botten samma aggregat som sitter på Saab 9000 Aero (15T #6) men med en annan kompressordel. Oftast byts kompressorhjulet ut mot ett 18T och kompressorhuset bearbetas om.

    Hittar du ett sådant aggregat till ett rimligt pris skall du vara glad.
    Ofaan, nej hittills har jag inte gjort det. Låter som ett bra agg?
    ett mitsuagg är ett bra agg, det där ska räcka till 300-3500hk beroende på förutsättningarna.[/quote:12g870k7]

    Ja jävlar ett sånt agg. blir det

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    [quote=Carl 1918]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":jdgpw4b3
    ett mitsuagg är ett bra agg, det där ska räcka till 300-3500hk beroende på förutsättningarna.
    Riktigt så bra är de väl inte?

    [/quote:jdgpw4b3]

    hehe... jo om man använder en 10st eller så..

    självklart ska de vara 300-350hk
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. Har någon erfarenhet av kinaturbo T04E ?
    Av tomfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 23:01
  2. Holset hx 35, Switzer s200 eller t04e?
    Av Edvard_A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:27
  3. GARRETT T3/T04E turbo på og900 t16??
    Av Griffin88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 16:44
  4. Ni som kör med t04e turbo!
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •