Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oljekylning till 0g 900 kokillåda?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456

    Oljekylning till 0g 900 kokillåda?

    Håller på att renovera min kokillåda till min og 900. Frågan är om man ska eller hur man monterar oljekylning till min växellåda.

    Håller på att pula ihop ett nytt diffhuslock i stål. Tänkte att det kanske skulle vara smidigt att borra hål för oljekylning oxå. När man ändå är i farten. Sparar det lådan mycket vid inspirerad körning? Var har ni som gjort det tagit in oljan för att sedan suga ut den igen...Funkar ett vanligt oljefilter till en saab motor? Skulle ju va smidigt att montera på en hel oljefilter hållare från en saab motor på typ diffhuslocket...så har man det ganska lättåtkomligt...fast det är kanske trångt där bakåt mot torpeden...sitter ju styrservo och sånt där...har inte mätt på det ännu...bara spånar nu innan jag sätter ihop lådan igen.

    Sätter ni in längre rör så det sprutar olja rätt på diffen? Fast det kanske det gör ändå om man borrar in mittför diffen? Vad har ni använt för oljekyl? Behövs kanske inte så stora saker...Automtatlådorna har väl oljekylning?
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    516
    Den största anledningen till att man monterar oljekylning på vxl lådan är ju om man kör med diff broms eftersom oljan inte får bli för varm då den tappar sin smörjförmåga, (helt eller delvis).

    Kolla annars på garaget hur jag gjort med min 99a, jag tar oljan i diff hus locket sen retunerar jag oljan i sidokåpan så det blir cirkulation.

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    mm de fisn väl många oljefilterhollare att köpa ananrs d ee väl inget konstig sök efter detaljer till ww typ 1 .. om ahr väl oljefiltret löst plaserat nånastans i motorumet ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Jag har oljefilterhållare till en 0g 900 över. Det kan väl inte vara skadligt för lådan att filtrera oljan lite för att kyla den lite? Borde väl bli ganska varm annars oxå? Ellar det kanske är överkurs när man inte har diffbroms?
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag har oljefilterhållare till en 0g 900 över. Det kan väl inte vara skadligt för lådan att filtrera oljan lite för att kyla den lite? Borde väl bli ganska varm annars oxå? Ellar det kanske är överkurs när man inte har diffbroms?
    Nej, över kurs är det inte, inte fel med lite svalare olja.
    monterar du en pump från biltema så sitter det ett filter på slanganslutningen med, sån har jag i min bil funkar kanon.
    art.nr 25-987 895kr

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Oki!

    Tack för pump tipset...har nog en bild av hur jag ska lösa detta nu...

    Då monterar jag nog ett oljekyl från og 900 mitt som satt på bilen läckte men det borde gå att hitta något nytt och friskt.

    Ska man köra pumpen på termostat eller alltid köra runt oljan?? Blir det övertryck i lådan som kan va skadligt?
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Oki!

    Tack för pump tipset...har nog en bild av hur jag ska lösa detta nu...

    Då monterar jag nog ett oljekyl från og 900 mitt som satt på bilen läckte men det borde gå att hitta något nytt och friskt.

    Ska man köra pumpen på termostat eller alltid köra runt oljan?? Blir det övertryck i lådan som kan va skadligt?
    Jag kör utan termostat har en mätare som jag ser när tempen börjar bli hög så slår jag på pumpen manuellt, det behövs ju mest när man "frestar" grejorna riktigt.

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Oki!

    Tack för pump tipset...har nog en bild av hur jag ska lösa detta nu...

    Då monterar jag nog ett oljekyl från og 900 mitt som satt på bilen läckte men det borde gå att hitta något nytt och friskt.

    Ska man köra pumpen på termostat eller alltid köra runt oljan?? Blir det övertryck i lådan som kan va skadligt?
    Jag har nya oljekylare ligger
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    Kan vara lämpligt och veta maxtemperaturen för växellådan (utan kylare) så man kan ställa in termostaten lite under detta värde så att den går lagom lite.

    Det är ju ingen mening att kyla för kung och fosterland heller för för kall olja är ju heller inte bra.
    2,0T SS -04

Liknande ämnen

  1. Kokillåda og900 t16-88
    Av Obias i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 13:39
  2. Mer oljekylning i og900 T16 ??
    Av nibjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 13:32
  3. Oljekylning av kolvar
    Av Pepsi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 20:17
  4. Oljekylning växellåda.
    Av axe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •