Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur fungerar det här med g/s på T7-bilar?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Hur fungerar det här med g/s på T7-bilar?

    Hej,

    Har fnulat lite på det här med g/s som anges av en del på T7-bilar. Hur fungerar det egentligen? Vad motsvarar t ex 200. 240, 280, 320 g/s ungefär i effekt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Hur fungerar det här med g/s på T7-bilar?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Har fnulat lite på det här med g/s som anges av en del på T7-bilar. Hur fungerar det egentligen? Vad motsvarar t ex 200. 240, 280, 320 g/s ungefär i effekt?

    Mvh

    KK
    G/S är hur mycket luft motor suger i sig.
    Kan omräknas till hk genom *1,36
    Detta är dock bara en hint då en massa annat spelar in.
    Har man runt 300g/s så är det bra

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    ...sedan ska man i ärlighetens namn påpeka att den luftmassa som bilen suger i sig, för att sedan få ett hum om effekten, även kräver (som Sasse påpekar) att man har koll på en hel del andra parametera (tändvinkel samt AFR är ju starkt drivande). Du kan ju köra t.ex. på samma luftmassa men med olika AFR samt olika tändvinkel kommer Du att få helt olika effekter...

    Dessa approximationer bör användas med "ödmjukhet"...

    En annan vanligt förekommande indikator är "Intake Air mass" som brukar benämnas mg/stroke

    ...och vän av ordning ser att tidsaspekten inte finns med i denna varpå det alltså inte kan röra sig om effekt, utan mer i stil med "mängd per varvtal" vilket påminner ofantligt om moment. Multiplicera detta med varvtal (vilket innebär en division med tid) så är Du tillbaka i samma dimension som vi började diskutera högst upp...


    :-)
    This profile is dead...

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    ...sedan ska man i ärlighetens namn påpeka att den luftmassa som bilen suger i sig, för att sedan få ett hum om effekten, även kräver (som Sasse påpekar) att man har koll på en hel del andra parametera (tändvinkel samt AFR är ju starkt drivande). Du kan ju köra t.ex. på samma luftmassa men med olika AFR samt olika tändvinkel kommer Du att få helt olika effekter...

    Dessa approximationer bör användas med "ödmjukhet"...

    En annan vanligt förekommande indikator är "Intake Air mass" som brukar benämnas mg/stroke

    ...och vän av ordning ser att tidsaspekten inte finns med i denna varpå det alltså inte kan röra sig om effekt, utan mer i stil med "mängd per varvtal" vilket påminner ofantligt om moment. Multiplicera detta med varvtal (vilket innebär en division med tid) så är Du tillbaka i samma dimension som vi började diskutera högst upp...


    :-)
    Det där orsakade ju säkert klarhet hos alla...

    Men du har så rätt..

    Men när man uppger dessa "normer" så får man ju tänka att AFR är "optimal"

    Finns ju inte många som kör med 0´tänd, 700EGT 2bar ladd / 400g/s

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Det där orsakade ju säkert klarhet hos alla...


    Sorry, läste det igen och ser att det för den oinvigde ser lite "woodoo" ut... :-)


    Men... Det hela ger som sagt "en indikation", inget mer. Man kan göra följande jämförelse...


    Du laddar 1 bar vid ett givet varv med två olika program. Ena programmet går på 95 oktan BF soppa och ligger nära knack. Det andra programmet är gjort för E85 och ligger lika många grader under knack samt vid samma AFR. Trots exakt samma luftmassa kommer Ni att se att effekten skiljer... en del... :-)


    Det var mest det... KK, stirra Dig inte blind på detta, utan vill man veta effekt så kastar man upp bilen i en bänk, vill man veta prestanda så kör man en accelerationsrepa ute på gatan och tar tid. Allt annat blir... approximationer kring vad man egentligen vill veta...


    ...d.v.s. hur mycket man kör ifrån den där 911 Turbo'n ute på landsvägen...



    Trimma hårt gossar !!!
    This profile is dead...

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Det där orsakade ju säkert klarhet hos alla...


    Sorry, läste det igen och ser att det för den oinvigde ser lite "woodoo" ut... :-)


    Men... Det hela ger som sagt "en indikation", inget mer. Man kan göra följande jämförelse...


    Du laddar 1 bar vid ett givet varv med två olika program. Ena programmet går på 95 oktan BF soppa och ligger nära knack. Det andra programmet är gjort för E85 och ligger lika många grader under knack samt vid samma AFR. Trots exakt samma luftmassa kommer Ni att se att effekten skiljer... en del... :-)


    Det var mest det... KK, stirra Dig inte blind på detta, utan vill man veta effekt så kastar man upp bilen i en bänk, vill man veta prestanda så kör man en accelerationsrepa ute på gatan och tar tid. Allt annat blir... approximationer kring vad man egentligen vill veta...


    ...d.v.s. hur mycket man kör ifrån den där 911 Turbo'n ute på landsvägen...



    Trimma hårt gossar !!!
    Nu imponerar du,, du kan ju börja skriva barnböcker Jompa...

    God helg.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Det där orsakade ju säkert klarhet hos alla...
    Sorry, läste det igen och ser att det för den oinvigde ser lite "woodoo" ut... :-)
    Men... Det hela ger som sagt "en indikation", inget mer. Man kan göra följande jämförelse...
    Du laddar 1 bar vid ett givet varv med två olika program. Ena programmet går på 95 oktan BF soppa och ligger nära knack. Det andra programmet är gjort för E85 och ligger lika många grader under knack samt vid samma AFR. Trots exakt samma luftmassa kommer Ni att se att effekten skiljer... en del... :-)
    Det var mest det... KK, stirra Dig inte blind på detta, utan vill man veta effekt så kastar man upp bilen i en bänk, vill man veta prestanda så kör man en accelerationsrepa ute på gatan och tar tid. Allt annat blir... approximationer kring vad man egentligen vill veta...
    ...d.v.s. hur mycket man kör ifrån den där 911 Turbo'n ute på landsvägen...
    Trimma hårt gossar !!!
    Citat Ursprungligen postat av sasse
    G/S är hur mycket luft motor suger i sig.
    Kan omräknas till hk genom *1,36
    Detta är dock bara en hint då en massa annat spelar in.
    Har man runt 300g/s så är det bra
    Vad skrev jag överst i tråden
    Ta en bärs och koppla av nu

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Vad skrev jag överst i tråden

    Mvh sasse

    ...och vad skrev jag då...?

    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    ...att sedan få ett hum om effekten, även kräver att man har koll på en hel del (som Sasse påpekar)andra parameterar...

    Den som är fri från synd skola kasta första stenen... Det blir nog bärs för oss båda i afton... ;-.)


    God helg !
    This profile is dead...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Tackar för "insikterna" (Jompas utläggningar i synnerhet). Blev bara lite nyfiken eftersom jag såg siffran på min bil under mappning häromdagen, så jag började undra. Det har ju börjat bli lite "poppis" att ange g/s nuförtiden, därav min nyfikenhet...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Vad skrev jag överst i tråden

    Mvh sasse

    ...och vad skrev jag då...?

    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    ...att sedan få ett hum om effekten, även kräver att man har koll på en hel del (som Sasse påpekar)andra parameterar...

    Den som är fri från synd skola kasta första stenen... Det blir nog bärs för oss båda i afton... ;-.)


    God helg !
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Tackar för "insikterna" (Jompas utläggningar i synnerhet). Blev bara lite nyfiken eftersom jag såg siffran på min bil under mappning häromdagen, så jag började undra. Det har ju börjat bli lite "poppis" att ange g/s nuförtiden, därav min nyfikenhet...

    Mvh

    KK
    Och din ger hur många g/s ?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Som ren info så ligger min bil på samma luftmassa som en original aero. Tom lägre under 3000 varv.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Som ren info så ligger min bil på samma luftmassa som en original aero. Tom lägre under 3000 varv.
    g/s eller g/com?
    Om den ligger på samma eller lägre som en 9-5 aero och du inte har en tändning på 30c så ger den samma elller lägre effekt som en 9-5 aero.

    Annars har du en trasig LM

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Som ren info så ligger min bil på samma luftmassa som en original aero. Tom lägre under 3000 varv.
    g/s eller g/com?
    Om den ligger på samma eller lägre som en 9-5 aero och du inte har en tändning på 30c så ger den samma elller lägre effekt som en 9-5 aero.


    MVh sasse


    Efter detta kan man ju undra.

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo

    Min gav vid 0,7 bars ladd 295 hk .
    .

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Va kan man börja undra då? Utveckla gärna!
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Va kan man börja undra då? Utveckla gärna!
    Om det är 30 graders förtändning.
    Förklara gärna du också hur du kan ha mindre g/s än en orginal Aero men ha 325hk ? nyfiken.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Som sagt, luftmassan är något högre på topp. Men lägre än ett steg 1. Med mycket ladd så hamnar man lätt på 330 hk och runt sisådär 560 nm, de ville inte jag ha så vi började backa av. Som de är nu så är vi inte över 1.15 bar i ladd nånstans i registret.
    Nåt mer du vill veta, etanol är bra skit serru..
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Som sagt, luftmassan är något högre på topp. Men lägre än ett steg 1. Med mycket ladd så hamnar man lätt på 330 hk och runt sisådär 560 nm, de ville inte jag ha så vi började backa av. Som de är nu så är vi inte över 1.15 bar i ladd nånstans i registret.
    Nåt mer du vill veta, etanol är bra skit serru..
    Men som jag skrev så är det bra om man vet om det är g/s eller g/comb.
    Sedan är ladd/g/comb = Nm och samma där, har man inte jättehög tändning så är det inte "jätte" mycket Nm

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Just IAM/stroke (som Sasse nämner) är ju ganska vanligt mätetal och det kommer Ni att stöta på i motorlitteraturen lite till & från... Vill minnas att 9/5 Aero ligger på 1.050 mg/str som mest?

    Själv ligger jag liiiite högre än så...


    M.v.h.
    This profile is dead...

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Just IAM/stroke är ju ganska vanligt mätetal det med. Vill minnas att 9/5 Aero ligger på 1.050 mg/str som mest?

    Själv ligger jag liiiite högre än så...


    M.v.h.
    Precis, mellan 1000-1100 ligger de på org.
    Tyvärr kan bar tech2/givarna mäta till 2000G/comb så det går inte att säga vad som händre över det.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?
    Av rybbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 12:58
  2. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  3. RC Bilar
    Av Migaa i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 17:27
  4. 2 nya bilar!
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •