Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fel på Koppling. (Fel hittat, vilka delar behövs) +*Bilder

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    250
    Medlem#
    5864

    Fel på Koppling. (Fel hittat, vilka delar behövs) +*Bilder

    Okej. Allt började idag med att jag inte kunde få i backen. Sedan blev det också 1:an & 2:an. Upptäckte att man kunde flytta växelspaken åt sidan med växlarna i. Dock blev det en skön start på 5500 varv i 3:ans växel innan jag upptäckte detta. Resultatet blev ett stort moln bakom mig.

    Kom hem och kollade lite här på forumet och felet torde bero på en bussing på växelarmen? (Inte säker på detta)
    Och på vägen till SAAB så vad f** händer, jo får problem att få ur växlarna, kopplingspedalen blir lättare och försvinner i botten. Dock så är dragläget halvt i fortfarande. Okej, börjar oroa mig för att komma hem istället för till SAAB, blir stående vid ett trafikljus med både broms och kopplingpedalen i botten föra att bilen skall stå still. Ut på stora vägen och vid nästa trafikljus hoppar växeln ur. Med resultatet att växelspaken har låst sig längst upp(framåt) i mitten(sidled). Slutar med att jag får putta bilen av vägen med blodsmak i munnen som resultat.

    Men annars har dagen varit bra

    Frågan är nu vad fan som har hänt?
    Alla tips mottages med glädje.

    /Magnus

    EDIT:Rättning- Växelspaken hade ej låst sig istället går den att röra hur som helt. Känns inte som om det finns några växlar kvar.
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    21
    Har haft bägge felen, dock inte samtidigt.

    Var på tjänsteresa i Malmö när jag plötsligt inte kunde få frigång när jag tryckte ner kopplingen. Efter att ha lånat en annan bil och slutfört mina uppdrag så tog jag SAABen hem igen med komentaren "hur ofta måste man växla under 60 mil" (6 ggr om ni undrar).

    Felet var att fjädern i lammelcentrum hade tuggat sig i genom metallen och en 5 x 5 x 25 mm bit av detta centrum hade lossnat och lagt sig i kläm.

    500 mil senare var jag i Växsjö och vid ett rödljus bromsade jag in och när jag skulle lägga in 2:an för att motorbromsa så var det som att röra runt i en fiskgryta. Nåväl 5:an låg i och kopplingen var ny kunden låg inte så lång bort. Det går att starta på 5:an om man vill och det var ju bara 40 mil hem "hur många gånger måste man växla på 40 mil".

    Felet var att metalklumpen som petar runt alla växelförare hade släpt från sin axel och denna klump samt tillhörande skruv låg i varsitt gjutfack i lådan. (tur att dom låg still under 40 mil).

    /Janne

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    250
    Medlem#
    5864
    Uppdatering:
    Efter bogsering hem kunde jag konstatera att det hade försvunnit bromsvätska från den stora behållaren i bromsbehållaren samt två en de små.
    Verkade finnas växlar på bilen idag även om växelspaken fortfarande känns rätt så lös.
    Känns också som om kopplingpedalen blir lite trögare i slutet.
    (kanske också skall säga att kopplingpedalen ej stannar i bottenlägen utan åker tillbaks utan problem)

    [Avstängd Motor]
    Puttade bilen utan växel. Kändes normalt (tror jag)
    Att putta bilen med växel i kändes också normalt.

    Det avikande är att det känns lika trögt att putta bilen med växeln i även när kopplingen är nedtryckt.

    [Motor Igång]
    Okej verkar inte finnas något dragläge oavsätt vad man gör (har testat olika växlar men inget resultat).


    Har börjat misstänka kopplingen. Men tyckar inte att bilen borde gå trögt att putta med växel i heller då??

    Behäver hjälp med detta!

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Jag gissar på 2 olika fel samtidigt.

    Växlarna
    Mest troligt har gummit på växelföraren pajjat, det är ganska vanligt fel på äldre 9000. Gummit hittar du på växelföraren mellan låda och torpedvägg, sitter under spjällhuset.
    Nytt gummi köper du inte på Saab, där är dom svindyra. Finns billigare på SP, Mekonomen mfl.

    Kopplingen
    Troligtvis ett läckage. Kolla var det blivit söligt. Finns 3 alternativ
    1. Huvudcylinder (blött på golvmattan)
    2. Slangen mellan cylindrarna (söligt där den läcker)
    3. Slavcylindern (söligt under kopplingskåpan i delningen mellan motor & låda)

    Ut å kolla!
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Hej!

    Byt slavcylinder, alternativt renovera upp den (beror på slitage).
    Byt gummibussningen, när den börjar bli dålig går det snabbt till att det inte ska fungera alls.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    250
    Medlem#
    5864
    Har vart ute och kollat lite mer. Började med luftning av kopplingen utan resultat. Kan ej heller hitta några läckage någonstans. Det droppade lite under lådan med antar att det kan vara vätska sen luftningen. Skall ut och kolla sen igen när det gammla torkat.

    Kopplingen tar halvvägs ner i golvet nu.

    Kan även se hur "saker" i kopplinghuset rör på sig när någon trycker ned kopplingen.

    Kunde också notera att kopplingsslangen som jag har är stålomspunnen, om jag minns rätt så var orginalet i gummi?

    Fler tips mottages gärna.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    250
    Medlem#
    5864

    Fel på Koppling. (Fel hittat, vilka delar behövs) +*Bilder

    Felet hittat. Var kopplingen, tryckplatta sprucken.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C00003.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C00004.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C00005.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C00006.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C00007.JPG

    Vilka delar behöver jag nu. Tryckplatta, lamell, urtrampningslager.

    Tänkte passa på att renovera slav och huvudkopplingcylinder på en gång.
    Även byte av vxllådsolja. Vet att det varit MTF0063 i innan, förra ägaren började använda denna olja efter renovering av vxllådan. Vet att den inte är rekomenderat till lådor före -94 men antar att det är den jag skall fortsätta använda?

    Något annat ni hade passat på att göra när det andå är rivet?

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

Liknande ämnen

  1. Byte till 9-5aero bromsar: vilka delar behövs? (og 9-3 -98)
    Av Flippen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 02:03
  2. Byta till ACC, vilka delar behövs?
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 00:12
  3. Svetsa eget avgas, vilka delar behövs?
    Av Chrille P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:25
  4. Vilka delar behövs för att etanolkonvertera en B204E?
    Av H.Blom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 01:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •