Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: termostat pajj? 9k

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74

    termostat pajj? 9k

    bil: 9k talladega -88 trim till c:a 250hk.

    bakgrund: en polare parkerade en talladega i mitt garage idag.
    (som någon idiot har varit vänlig nog att dra kniven längs sidan, över alla däck, samt baljus OCH slagit sönder framrutan.. historien är lång och platsar i en bok.)

    fel: tempmätaren "hoppar" som den vill. ibland e den död, ibland på max, ibland verkar den stå på en studsmatta.

    blien kördes lungt i 20 minuter för någon månad sen, innan det har den tydligen stått still en tid (ingen vet hur länge)
    jag drog igång den, kollade att lampor och diverse funkade, den fick stå på tomgången i cirka 10 minuter. tänkte vänta på att tempen gick upp lite innan kort provtur (under en kilometer), men jag va inte informerad om mätarens problem, och orkade inte vänta, körde iväg

    märkte nästan direkt att bilen inte gick som den skulle, ville inte komma upp i varv, hostade och hackade, kom till en svag backe efter 500m, då det började låta som den inte tände på alla burkar, samt att tempmätaren gick från "kallast" till "högst upp på rött" på under en sekund. stängde av motorn. kylarén var snudd på iskall, motorn snudd på farligt varm. bilen startade inte igen, (men batteriet va dött innan jag började, samt startmotorn håller på att dra sin sista suck, och sen upptäckte vi att någon slangat ur den sista skvätten soppa vid tidigare tillfälle)
    bilen startade inte heller med starhjälp en halvtimme senare.
    många felfaktorer alltså.

    FRÅGESTÄLLNING:

    baserat på att bilen gick åtminstone hyfsat innan, tänker jag på termostaten. vad jag förstått så ska den blanda ig i flödet?

    har (tror jag ) lyckats fatta vart den sitter. men tempgivaren på kortsdan av motorn bredvid termostathuset har ingen kabel i sig, den verkar vara av. VART ska jag leta efter andra änden? hur samspelar termostat och tempgivare? kan någon förklara detta för mig? har läst länkar om ämnet här på forumet i en timme nu, blir bara snurrig.


    Fakta:
    givaren på kylaren ser ut att vara nybytt, mednya kablar. den verkar fungera. kylarfläkten funkar när jag kopplar den direkt till bateri.
    imorgon ska jag kolla att vattenpumpen
    verkligen går. hjulet till den snurrar ivf.

    tacksam för pedagogiska svar. (bättre än haynes!)
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Detta har hänt:

    *har idag bytt termostat, vet ej om det behövdes då det fortfarande inte finns ngn cirkulation på vattnet.

    *bytte rotor samt fördelarlock, då det som satt på satt åt fel håll och glappade med 5 mm, som resultat att rotorn såg ut som skit. efter det startar bilen ivf. (ett under att den gått flera mil så...)

    *råkade byta stift också, samt ett större antal för tråden icke relaterade saker med.

    FRÅGOR:
    *givaren till tempmätaren har fortfarande ingen kabel i sig = tempmätaren lever sitt eget liv. VART ska jag leta efter kabeln? någon trodde "i stora kabelhärvan"... I want a second opinion! please?

    *monterade efter tips i annan tråd av slangen från expansionskärlet som går till vattenpumpen, och nej vattnet sjönk inte med startad motor = INGET FLÖDE?? eller ?

    *pajj vattenpump? stopp i systemet?


    kuriosa:

    någon har skurit av kabeln till abs-givaren vä fram, definitivt med avsikt.
    VARFÖR gör VILKEN människa det????
    jag skulle ju då tippa på att det är därför "anti lock" lyser... trodde först att det var det knipande oket vi bytte...

    en "ny kylare" skulle komma med bilen enl. tidigare ägare... hittade den i bakluckan. tyckte direkt att den såg fel ut... det står "FORD" på den.

    Varför är ALLTID tidigare ägare idioter???
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    lyfter.

    den korta varianten: `
    varför cirkulerar inte kylarvattnet, och vad ska man göra åt det?
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    lyfter.

    den korta varianten: `
    varför cirkulerar inte kylarvattnet, och vad ska man göra åt det?
    Defekt vattenpump? Byta pumpen.


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    hej igen.
    bytte vattenpump i fredags. kunde inte se eller märka något fel på den gamla, förutom att den var rostig inuti.

    däremot minns jag att det ramlade ut sådär 6-8 liter kylvatten förra gången jag bytte på en 9k, ur denna kom det bara knappt 2 liter...
    kanske stopp i kanalerna ?

    medans vi ändå joxade, monterade vi ur termostaten och spolade ur motorkanalerna med vattenslang. tog kylaren på en gång, framlänges, och baklänges. det som kom ut i början såg ut som när man går på muggen "dagen efter"...

    efter det fungerade cirkulationen ivf, kylaren blev varm som den skulle. däremot gick inte kylfläkten igång, så min polare "fulkopplade" från batteriet och drog hem med bilen lite fort när jag inte va hemma.

    vet därför inte om det var pumpen eller geggan... men givaren till kylfläkten verkar ju va pajj, samt att den till tempmätaren har en avklippt kabel. dessutom är kabeln till vä fram abs givare klippt...

    vi får väl se om det blir någon forts.
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    Detta har hänt:
    någon har skurit av kabeln till abs-givaren vä fram, definitivt med avsikt.
    VARFÖR gör VILKEN människa det????
    jag skulle ju då tippa på att det är därför "anti lock" lyser... trodde först att det var det knipande oket vi bytte...
    Varför är ALLTID tidigare ägare idioter???
    Hmm, du är säker på att det är ABS-givaren som denna "någon" siktade på ? Misstänker att det var bromsslangen som skulle av, och isf var det ju ett dråpförsök? alt, Mordförsök? Hur som, så bör du fundera på vem som vill göra detta mot dig, kanske tom ringa konstapeln? - Eller jag kanske drar för höga växlar eller sett för många dåliga hollywoodfilmer..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    Jag kan mycket väl tänka mig att "någon" är den samma som slagit in rutan mm.. och, ja att denna siktat på bromsslang istället för ABS..

    min polare som äger bilen, som av otroligt fjantig anledning lyckats reta upp denna "någon" är säker på att denne är för slö för mordförsök.

    jag är bara glad att agget inte är riktat mot mig, samt att min polare nu flyttat och tagit bilen med sig till annan stad låångt bort, för allas säkerhet.

    (och ja, det finns tydligen en kvinna med i denna historia, så, nu har ni fördomsfyllda fått era önskningar uppfyllda )
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Ahh.. fast ett svatsjukedrama är ju att föredra.. Bättre än att reta upp ryska maffian iaf - Min polare blev av med 4 däck på sin sprillans subaru pga ett svartsjukt ex till tjejen han träffade.. kniv + surt ex + bildäck = dyrt för de oskyldiga..

    Bra att han inte drar in dig i skiten dock..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Twilight
    *givaren till tempmätaren har fortfarande ingen kabel i sig = tempmätaren lever sitt eget liv. VART ska jag leta efter kabeln? någon trodde "i stora kabelhärvan"... I want a second opinion! please?
    Japp leta i motorhärvan, är minnet med mig är kabeln gul alternativt gul/vit.
    Kabeln har original en oisolerad kabelsko på sig som passar på givaren.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    74
    sant... bättre än maffian..

    gul eller gul/vit. ska komma ihåg det! tackar!
    ENKÖPING! sveriges närmaste radioskugga.
    // TWi

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Elektriska justeringen av backspeglar ur funktion OG9-3
    Av hostarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 18:46
  2. Fläckten pajj på 9000 kopplingsschema?
    Av Aero_Jansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 16:15
  3. "Smäller" i lådan. EDIT: PAJJ.....
    Av T200 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 21:46
  4. Är DI-kassetten pajj nu?
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 09:34
  5. Pajj lambda..?
    Av Gurkan83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •