Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen slukar motorolja, vart tar den vägen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Bilen slukar motorolja, vart tar den vägen?

    Har en 9000 , 2.3L Turbo som slukar lite för mycket motorolja, den har förbrukat ca 2 liter på några månader (ca 300-400mil)
    Jag har bilen ställd i garage med pappkartong under bilen för att se om det droppar något, men inte fått en droppe ännu.

    Utblåset är lite sotigt, men inget kladd.
    Har kollat / torkat rent allt runt motorn men inte sett något direkt överdrivet oljekladd där heller.

    Så frågan är , vart har oljan tagit vägen?
    Kan det hända att det tryckts ut vid hårdare körning eller på något sätt förbränns?

    Tacksam för alla svar, tips eller ideér.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Det har troligen förbrännts. Genom dåliga ventilstyrningar eller dålig turbo. Då det är mindre än 1% av förbränd bensin så är det svårt att se eller lukta på avgaserna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Okey, jag har inte så bra koll på motorer osv, men om turbon är dålig skall det inte komma massa blårök isf?
    Om det har med ventilerna att göra, kan det hänga på chippningen eller är det isf mekaniskt fel?

    Edit: Bilen har inte gått lite 16.8k mil . och tycker hör inga konstiga ljud eller något ifrån motorn. Kan det ha tryckts ut via påfyllningsröret kanske ?
    // Mikael

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 139
    Medlem#
    6234
    Kan ju vara dåliga kolvringar också..

    Mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Okey, jag har inte så bra koll på motorer osv, men om turbon är dålig skall det inte komma massa blårök isf?
    Om det har med ventilerna att göra, kan det hänga på chippningen eller är det isf mekaniskt fel?

    Edit: Bilen har inte gått lite 16.8k mil . och tycker hör inga konstiga ljud eller något ifrån motorn. Kan det ha tryckts ut via påfyllningsröret kanske ?
    // Mikael
    Katalysatorn tar bor en hiskelig massa blårök såfort den är i driftstemp. Prova att snärta upp den lite försiktigt i varv till 3500-4000 vid en kallstart så får du se på rök om tex turbon e kass.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Skall gå ut och kolla avgaserna vid kallstart.
    Har lästa massa om 9-5'ornas problem med sin vevhusventilation, kan det vara att den är dålig på 9000 också?
    Den gammla vacuumslang ifrån wastegaten var sprickfärdig och helt hård, så den har jag bytt, men vet inte om det kan ha påverkat förbrukningen.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Skall gå ut och kolla avgaserna vid kallstart.
    Har lästa massa om 9-5'ornas problem med sin vevhusventilation, kan det vara att den är dålig på 9000 också?
    Den gammla vacuumslang ifrån wastegaten var sprickfärdig och helt hård, så den har jag bytt, men vet inte om det kan ha påverkat förbrukningen.
    den är inte dålig på din bil.. finns inte så mycket som kan fela på den ventilationen.

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 667
    Medlem#
    2378
    Troligtvis ventiltätningarna. Kommer det en rökpuff när du kallstartar bilen?

  9. #9
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    947
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Skall gå ut och kolla avgaserna vid kallstart.
    Har lästa massa om 9-5'ornas problem med sin vevhusventilation, kan det vara att den är dålig på 9000 också?
    Den gammla vacuumslang ifrån wastegaten var sprickfärdig och helt hård, så den har jag bytt, men vet inte om det kan ha påverkat förbrukningen.
    den är inte dålig på din bil.. finns inte så mycket som kan fela på den ventilationen.
    Backventilen på den klena slangen går sönder även på 9000!
    Kolla den!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Skall gå ut och kolla avgaserna vid kallstart.
    Har lästa massa om 9-5'ornas problem med sin vevhusventilation, kan det vara att den är dålig på 9000 också?
    Den gammla vacuumslang ifrån wastegaten var sprickfärdig och helt hård, så den har jag bytt, men vet inte om det kan ha påverkat förbrukningen.
    den är inte dålig på din bil.. finns inte så mycket som kan fela på den ventilationen.
    Backventilen på den klena slangen går sönder även på 9000!
    Kolla den!
    men då får man inte jätte problem med att den äter olja? eller?
    rätta mig om ja har fel.

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 139
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Skall gå ut och kolla avgaserna vid kallstart.
    Har lästa massa om 9-5'ornas problem med sin vevhusventilation, kan det vara att den är dålig på 9000 också?
    Den gammla vacuumslang ifrån wastegaten var sprickfärdig och helt hård, så den har jag bytt, men vet inte om det kan ha påverkat förbrukningen.
    den är inte dålig på din bil.. finns inte så mycket som kan fela på den ventilationen.
    Backventilen på den klena slangen går sönder även på 9000!
    Kolla den!
    men då får man inte jätte problem med att den äter olja? eller?
    rätta mig om ja har fel.
    Bilen ska inte dra en massa olja om en slang är sönder på vevhusventilationen.. Det är nog ventilsätena eller kolvringarna som är kassa..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Så, har varit ute och kollat det jag kan utan att skruva något..
    Kna tillägga att jag inte har skruvat motorer tidigare, så jag försöker att inte göra några större ingrepp själv och endå lära mig lite vart efter.
    Skruvade mycket på moppar/cross förr men det var 20 år sen.

    Följande är kollat nu:
    1: Jag kollade efter den sk. rökpuffen när man startar.. ser en liten puff precis när avgaserna kommer ut direkt vid start, men sen blir dem mer eller mindre genomskinliga.
    2: Provade sedan med en liten försiktig, men ändå bestämd acceleration upp till 4000 rpm (turbon laddade på rätt bra), men såg ingen rök eller liknande efter bilen.
    3: Har även kollat EPC'n efter dom där ventilsätena, men inte hittat några till min 9000, såg att det fanns till 9-3, eller kallas det något annat på 9000 ?

    What's next?

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 139
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Så, har varit ute och kollat det jag kan utan att skruva något..
    Kna tillägga att jag inte har skruvat motorer tidigare, så jag försöker att inte göra några större ingrepp själv och endå lära mig lite vart efter.
    Skruvade mycket på moppar/cross förr men det var 20 år sen.

    Följande är kollat nu:
    1: Jag kollade efter den sk. rökpuffen när man startar.. ser en liten puff precis när avgaserna kommer ut direkt vid start, men sen blir dem mer eller mindre genomskinliga.
    2: Provade sedan med en liten försiktig, men ändå bestämd acceleration upp till 4000 rpm (turbon laddade på rätt bra), men såg ingen rök eller liknande efter bilen.
    3: Har även kollat EPC'n efter dom där ventilsätena, men inte hittat några till min 9000, såg att det fanns till 9-3, eller kallas det något annat på 9000 ?

    What's next?
    Kan då säga att det inte finns några ventilsäten på 9-3 i EPC men det finns Ventiltätningar på både 9000 och 9-3.. Ventilsätena är om nu inte tänker mig fel, dom som ventilen sluter sig om på toppen.. Är detta fel nu så får ni gärna rätta mig..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saab 9-5 2,3T Aero -00 Slukar motorolja och tickar.
    Av Johan477 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 19:09
  2. Vart tar kylvätskan vägen?
    Av snabel900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 19:04
  3. Vart tar oljan vägen OG9-5 B2x5
    Av knutte66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 11:25
  4. Vart tar min bromsvätska vägen???
    Av Cabdriver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •