Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-5 2.3t kombi Oil Sludge ??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    3

    Saab 9-5 2.3t kombi Oil Sludge ??

    Hej jag har fått ett erbjudande av en kompis att köpa hans 9-5 kombi.
    Men han säger att jag måste rengöra kannlen från motorn till kam kedjan för kam kedjan får ingen olja, är detta tecken på Oil Sludge ???





    tacksam för alla svar.....
    MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ganska troligt ja. Hoppas det är ett bra pris på kärran, med tanke på att motorn riskerar att rasa...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    Ärlig kille som bjuder bort ca 30 000 om det är risk för ras......

    Som jag ser det hade jag funderat på.

    Hur långt har den gått
    Är det korta resor eller längre 2-4 mil / resa
    Stämplar i serviceboken, full stämplat
    Har han själv skött service och är han intresserad av "bil"
    mm, mm, mm

    men väldigt induviduellt för varje motor men +i kanten för långmilare som pendlats en del så att motorn varigt genomvarm ofta, (mindre kondens)

    Men detta är bara mina funderingar.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    3
    Okej den har gått 15 586 mil, dom som säljer den vet inte riktigt vad dom vill ha men en sa lägg ett bud mellan 50 - 100 000:-.

    Bilen har använts som bud bil för en firma som har kört ut paket, slangar och nipplar, så den har inte gått så långa resor då.

    "Ärlig kille som bjuder bort ca 30 000 om det är risk för ras"

    kan du säga exakt hur du menar ??
    MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Wiper_Swe
    Okej den har gått 15 586 mil, dom som säljer den vet inte riktigt vad dom vill ha men en sa lägg ett bud mellan 50 - 100 000:-.

    Bilen har använts som bud bil för en firma som har kört ut paket, slangar och nipplar, så den har inte gått så långa resor då.

    "Ärlig kille som bjuder bort ca 30 000 om det är risk för ras"

    kan du säga exakt hur du menar ??
    Om det är som du säger (dvs oil sludge som måste åtgärdas) är det troligen minimum att byta kam+balanskedja (det är det första som tar stryk), uppdatera vevhusventilation, byta oljesil och tvätta rent motorn. Kan mycket väl tillkomma saker som lager om du är noga/har otur. Eftersom hela processen med oil sludge kan ha och göra med kolvringarna är det nog dumt att inte passa på att kolla dem samtidigt, de kan ha klämts fast av sot om det har varit brist på (fungerande?) olja.

    Så kalaset kan mycket väl kosta 30000 och mer på verkstad, i praktiken en motorrenovering. Troligen det han menar. (Dock, om den är någorlunda ny kan och du har bra kontakter är det inte omöjligt att du kan få en kraftig goodwill-rabatt, du bör kanske undersöka det först.) Om du däremot gör arbetet själv, och får motsvarande rabatt kan det vara ett klipp.

    Har du möjlighet att mäta hur mycket kamkedjesträckaren är ute så gör det. Det är det närmaste du kommer att mäta slitagestatus. Om den är ute under 15mm och inte drar olja (ok, efter man bytt till ren dito...) så kanske det klarar sig med att byta oljesilen, rengöring inkl oljekylaren och flera snabba oljebyten.

    Så, om du vill meka själv kan den vara intressant. Ska du åtgärda på verkstad ska du nog leta upp en annan bil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    3
    Tack för alla svar en fungerande 9-5 årsmodell 2002 ligger juu runt 140 000:-, jag får köpa den här för 65 000:- i befintligt skick. ^-^
    MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Wiper_Swe
    Tack för alla svar en fungerande 9-5 årsmodell 2002 ligger juu runt 140 000:-, jag får köpa den här för 65 000:- i befintligt skick. ^-^
    För den mellanskillnaden så har du råd att byta ut motorn och mer därtill om du skulle önska.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090

    :-)

    Låter som ett bra klipp.

    Långmil´s förklaring på förslaget om ca 30000 var klockren.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 t7 - Oil Sludge?
    Av hooolm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 22:25
  2. Saab 9-3 oil sludge
    Av Fridde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 18:51
  3. Saab 9-5/9-3 oil sludge
    Av 9-5 Taz performance i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 06:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •