Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Frikopplar ej helt.....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138

    Frikopplar ej helt.....

    hej ! har problem med min bil..... en 9000 cs 2.3 t 92
    kör med sachs 600nm plattan med orginallamell
    bytt slav , stålspunnen slang ,renov huvudkopplingscyl + ny tillförselslang till huvdukopplingscyl.. den vill ej koppla ur riktigt.. man får i växlarna men de går tungt... å backen kan man ej lägga i med bilen igång..
    däremot om man lägger i backen med bilen avslagen så kan man starta å bilen åker inte iväg förrens kopplingen lyfts upp.... som vanligt
    SNÄlla HJÄLP MIG!!!! blir tokig!
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905
    Hade problem med att min inte ville frikoppla 100% för mig hjälptes det med nya slav.
    Blir det bättre efter att du "åkt" en bit?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Hade problem med att min inte ville frikoppla 100% för mig hjälptes det med nya slav.
    Blir det bättre efter att du "åkt" en bit?
    hej..... glömde säga att den bytta slaven är helt ny...
    man blir less!!
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905
    Citat Ursprungligen postat av td04e 9000t16
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Hade problem med att min inte ville frikoppla 100% för mig hjälptes det med nya slav.
    Blir det bättre efter att du "åkt" en bit?
    hej..... glömde säga att den bytta slaven är helt ny...
    man blir less!!
    kan det vara så att den ompackade huvudcylindern inte mår bra?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Såvitt jag vet är Sachs 600 nm plattan låglyftande och skall ha en tunnare speciallamell för att funka som det är tänkt.
    Är ju ett flertal som haft problem, framförallt på högre varvtal med att kopplingen inte kopplar ur korrekt med 600-plattan+originallamell.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Såvitt jag vet är Sachs 600 nm plattan låglyftande och skall ha en tunnare speciallamell för att funka som det är tänkt.
    Är ju ett flertal som haft problem, framförallt på högre varvtal med att kopplingen inte kopplar ur korrekt med 600-plattan+originallamell.
    Jodå, den ska väl vara 0,4mm tunnare tror jag. Men jag har shimsat ut min drygt 0,7mm och problemet kvarstår!

    Inga andra idéer ?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Såvitt jag vet är Sachs 600 nm plattan låglyftande och skall ha en tunnare speciallamell för att funka som det är tänkt.
    Är ju ett flertal som haft problem, framförallt på högre varvtal med att kopplingen inte kopplar ur korrekt med 600-plattan+originallamell.
    Jodå, den ska väl vara 0,4mm tunnare tror jag. Men jag har shimsat ut min drygt 0,7mm och problemet kvarstår!

    Inga andra idéer ?

    M.V.H.
    Slav+huvudcylinder är i bra skick? Min 9000 aero skall uppgraderas till steg 4 och då kommer jag använda denna kopplingen: http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=185

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    ja slavcylinder är ju ny som ja skrev å huvudcyl är renov... några probs me att den kopplar ur på högre varv har ja inte haft.....nu är problemet när man ska iväg!
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av td04e 9000t16
    ja slavcylinder är ju ny som ja skrev å huvudcyl är renov... några probs me att den kopplar ur på högre varv har ja inte haft.....nu är problemet när man ska iväg!
    Dina problem beror nog fortf. på att du har en standard lamell till en låglyftande tryckplatta.
    Sen är det dock flera som kör med standard lamell och det funkar hyffsat.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Citat Ursprungligen postat av td04e 9000t16
    ja slavcylinder är ju ny som ja skrev å huvudcyl är renov... några probs me att den kopplar ur på högre varv har ja inte haft.....nu är problemet när man ska iväg!
    Dina problem beror nog fortf. på att du har en standard lamell till en låglyftande tryckplatta.
    Sen är det dock flera som kör med standard lamell och det funkar hyffsat.

    men alltså den har fungerat perfekt tidigare innan den gamla slaven gick sönder..... så de där som du beskriver stämmer dåligt....borde ju knappast bli sämre då man byter till nya grejer???
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    förresten hur kan då ABR sälja den här kombinationen om de nu inte skulle fungera??
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av td04e 9000t16
    förresten hur kan då ABR sälja den här kombinationen om de nu inte skulle fungera??
    Det funkar men det kan bli problem. Många som upplevt det, framförallt med tröga växlingar på höga varvtal.
    Såg nu att du i inlägget innan skrev att de hade funkat innan, i ditt första inlägg tolkade jag det som att du bytt allt detta i felsökningssyfte. Hade du inte problem inan så måste du väl ha monterat ngt. fel nu?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Citat Ursprungligen postat av td04e 9000t16
    förresten hur kan då ABR sälja den här kombinationen om de nu inte skulle fungera??
    Det funkar men det kan bli problem. Många som upplevt det, framförallt med tröga växlingar på höga varvtal.
    Såg nu att du i inlägget innan skrev att de hade funkat innan, i ditt första inlägg tolkade jag det som att du bytt allt detta i felsökningssyfte. Hade du inte problem inan så måste du väl ha monterat ngt. fel nu?

    joo jag har hört om problem att frikoppla vid hög varvtal... har dock aldrig haft problem med de på min som sagt..... jo de funkade innan allt blev bytt men så vart de fel på den gamla slaven urtrampningslagret satt inte fast som de skulle... därför byttes den ut mot en ny och fungerade ett tag.... sen började problemet med att den inte kopplade ur.... fick då beskedet att en stålspunnen slang skulle dit som sitter i anslutningen mot växellådan... sitter oxå en sådan där nu å de funkar inte som de ska som sagt.....å nån felmontering är de inte fråga om kan ja säga
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    jag tycker att de är mycke märkligt att den här kombinationen med sach600nm platta och orginallamell ska funka för vissa och krångla för vissa. själv kör jag med samma lamell och tryckplatta som t04e 9000t16 och min funkar klockrent! varför är de så? kan de bero på olika slitage på svänghjulet?
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    745
    det är inte så enkelt att det är lite luft i systemet ? luftat riktigt bra ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    det är inte så enkelt att det är lite luft i systemet ? luftat riktigt bra ?
    jadu ja har luftat efter konstens alla regler..... finns inget spel i pedalen iaf... de brukar de ju göra om de finns luft...
    så vad felet är kan man ju bara gissa......
    BLIr TOKIG!!
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Tänkte föreslå glapp i pedallänkget så att du inte kan trycka huvudcylindern riktigt i botten.

    Kan även vara golvmattan som ligger ivägen

    Prova att lufta igen, gärna med vacumsugning istället.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Orginallamell och 600-platta ger inte dessa symptom.

    Nu läste jag inte helt noga, men är huvudcylindern renoverad och slangen bytt?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Orginallamell och 600-platta ger inte dessa symptom.

    Nu läste jag inte helt noga, men är huvudcylindern renoverad och slangen bytt?
    japp huvudcyl är renoverad med nya packningar å slangen med tillförsel oljan till huvudcyl är bytt ... sitter även stålspunnen slang istället för gummislangen som går till slaven!!! fattar inte varför de inte ska fungera!!
    BLIR TOKIG SNART
    http://www.garaget.org/?car=16335
    objektet 9000 cse 2.3 t aut -94 räsern 92-cs 2.3tSåld..
    Calibra T Motorsport edition -94

  20. #20
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Såvitt jag vet är Sachs 600 nm plattan låglyftande och skall ha en tunnare speciallamell för att funka som det är tänkt.
    Är ju ett flertal som haft problem, framförallt på högre varvtal med att kopplingen inte kopplar ur korrekt med 600-plattan+originallamell.
    Jodå, den ska väl vara 0,4mm tunnare tror jag. Men jag har shimsat ut min drygt 0,7mm och problemet kvarstår!

    Inga andra idéer ?

    M.V.H.
    Nej lamellerna är lika tjocka. Skillnaden ligger bl.a. i att mellanplåten är stum på specialaren medans det är skränk-plåtar på orginalet som gärna flexar när lamellen snurrar fort-fort, vilket leder till att den draggar i tryckplatta/svänghjul.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Frikopplar ej.
    Av vette461 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 18:58
  2. Frikopplar inte riktigt!
    Av L-G i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 13:50
  3. Frikopplar inte när den är kall
    Av pumpe3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 22:22
  4. Tomgång försvinner när jag frikopplar...
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •