Nu glider jag lite från ämnet men jag frågar ändå:
Vad skiljer en B205R från en B235R (på og9-3)? Alltså; Vad behövs för att bygga om till Viggen spec.?
Nu glider jag lite från ämnet men jag frågar ändå:
Vad skiljer en B205R från en B235R (på og9-3)? Alltså; Vad behövs för att bygga om till Viggen spec.?
Vev, kolvar och stakar för att komma upp i 2.3l. Jag har dock bytt över fuelrail, insug och toppen för att få nimnoc ventilerna. Minns att det var något mer som hade ett annat artnr.Ursprungligen postat av petson
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Var det först till M/02 som det harmoniserades och alla fick Nimonicventiler alltså? Fick för mig att det infördes till M/01, men det kanske bara var i B235E?Ursprungligen postat av Sebastian
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Min B205R är ju en -02:a, så jag kanske redan har Nimonicventiler...? Eller är det bara B235 som har det?
Har någon og9-3:a detta std? Möjligen en sen med B235R men annars vet jag inte. Var på 9-5:an det kom så pass tidigt.Ursprungligen postat av KK
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
det är bara viggen som har det..Ursprungligen postat av Sebastian
Laser Röd Ng900 2.3T
#6080
'Ursprungligen postat av tuvor
Tydligen har lyxiga viggen använt sig av dessa hela tiden.
Se DrBoost inlägg
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 724#469724
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Aha! Då har min B205R från MY02 det!![]()
Enligt Boosts inlägg även Sebastians gamla häck...Ursprungligen postat av petson
![]()
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Fasiken, måste jag kolla på den gammla motorn, även fast jag vet att JO86 hade problem att hitta nimonic ventil på B205:or. Den nya är jag däremot helt säker då det är en nyare pjäs. Måste bara bestämma mig ifall jag ska byta ut bilen mot en som motorn är gjord för.Ursprungligen postat av KK
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Då skall jag bara hitta vev, kolvar och stakar, det är nog inte så svårt. Svårare är det kanske att hitta original Viggen-mjukvara...?
Thanks PLP, för PLPimping my car...Ursprungligen postat av petson
![]()
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ja...hehe...tanken har naturligtvis slagit mig.![]()
Nu får ni faktiskt avslöja exakt vad detta PLP handlar om?
Så jag slipper känna mig som ettvarje gång det kommer på tal.
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Aj, aj...snart blir vi anmälda för mobbing...Ursprungligen postat av Sebastian
![]()
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.