Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: b204R > b234r

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Nu glider jag lite från ämnet men jag frågar ändå:

    Vad skiljer en B205R från en B235R (på og9-3)? Alltså; Vad behövs för att bygga om till Viggen spec.?

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Nu glider jag lite från ämnet men jag frågar ändå:

    Vad skiljer en B205R från en B235R (på og9-3)? Alltså; Vad behövs för att bygga om till Viggen spec.?
    Vev, kolvar och stakar för att komma upp i 2.3l. Jag har dock bytt över fuelrail, insug och toppen för att få nimnoc ventilerna. Minns att det var något mer som hade ett annat artnr.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Vev, kolvar och stakar för att komma upp i 2.3l. Jag har dock bytt över fuelrail, insug och toppen för att få nimnoc ventilerna. Minns att det var något mer som hade ett annat artnr.
    Var det först till M/02 som det harmoniserades och alla fick Nimonicventiler alltså? Fick för mig att det infördes till M/01, men det kanske bara var i B235E?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Min B205R är ju en -02:a, så jag kanske redan har Nimonicventiler...? Eller är det bara B235 som har det?

  5. #25
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Vev, kolvar och stakar för att komma upp i 2.3l. Jag har dock bytt över fuelrail, insug och toppen för att få nimnoc ventilerna. Minns att det var något mer som hade ett annat artnr.
    Var det först till M/02 som det harmoniserades och alla fick Nimonicventiler alltså? Fick för mig att det infördes till M/01, men det kanske bara var i B235E?

    Mvh

    KK
    Har någon og9-3:a detta std? Möjligen en sen med B235R men annars vet jag inte. Var på 9-5:an det kom så pass tidigt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Vev, kolvar och stakar för att komma upp i 2.3l. Jag har dock bytt över fuelrail, insug och toppen för att få nimnoc ventilerna. Minns att det var något mer som hade ett annat artnr.
    Var det först till M/02 som det harmoniserades och alla fick Nimonicventiler alltså? Fick för mig att det infördes till M/01, men det kanske bara var i B235E?

    Mvh

    KK
    Har någon og9-3:a detta std? Möjligen en sen med B235R men annars vet jag inte. Var på 9-5:an det kom så pass tidigt.
    det är bara viggen som har det..

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av tuvor

    det är bara viggen som har det..
    '

    Tydligen har lyxiga viggen använt sig av dessa hela tiden.

    Se DrBoost inlägg
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 724#469724
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Aha! Då har min B205R från MY02 det!

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Aha! Då har min B205R från MY02 det!
    Enligt Boosts inlägg även Sebastians gamla häck...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Aha! Då har min B205R från MY02 det!
    Enligt Boosts inlägg även Sebastians gamla häck...

    Mvh

    KK
    Fasiken, måste jag kolla på den gammla motorn, även fast jag vet att JO86 hade problem att hitta nimonic ventil på B205:or. Den nya är jag däremot helt säker då det är en nyare pjäs. Måste bara bestämma mig ifall jag ska byta ut bilen mot en som motorn är gjord för.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Då skall jag bara hitta vev, kolvar och stakar, det är nog inte så svårt. Svårare är det kanske att hitta original Viggen-mjukvara...?

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Då skall jag bara hitta vev, kolvar och stakar, det är nog inte så svårt. Svårare är det kanske att hitta original Viggen-mjukvara...?
    Thanks PLP, för PLPimping my car...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Ja...hehe...tanken har naturligtvis slagit mig.

  14. #34
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Nu får ni faktiskt avslöja exakt vad detta PLP handlar om?

    Så jag slipper känna mig som ett varje gång det kommer på tal.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Nu får ni faktiskt avslöja exakt vad detta PLP handlar om?

    Så jag slipper känna mig som ett varje gång det kommer på tal.
    Aj, aj...snart blir vi anmälda för mobbing...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. B204R I saab 900
    Av Howlin' Clabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 10:17
  2. og9-3 B204R med lågtladdtryck.
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 11:32
  3. Sprängskiss motor B204R
    Av Johcarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •