Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 204

Ämne: Renovera/trimma en gammal 9k CS 2,0i av en AMATÖR...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Renovera/trimma en gammal 9k CS 2,0i av en AMATÖR...

    EDIT: Annan karross för Projektet. Allt som behövs flyttas från ursprungsbilen till CS'en /edit

    .. tänkte jag spendera min ev. fritid framöver med. Objektet ifråga är en rostig, sunkig 9000 t16cc -90 (2.0) som har tagit rätt mycket stryk genom åren, även med tanke på den aktningsvärda åldern... Vid inköp var den avställd och hade inte startats på åtminstånde 3 mån. bromsar/avgasystem/abs/ac/viss instrumentering ur funktion. Trasig inredning, stinker gammal äcklig wonderbaum och sönderostade skärmar runt om oljeläckage osv osv...

    Varför väljer jag då detta objekt?! - Jo, Motorn verkar faktiskt vara bra. Ska enligt förra ägaren ha gått endast 15k mil (utbytt mao). Och därtill hör att jag fick den för skrotpriset, turbon SER ut att vara ny/utbytes och laddar som den ska, har dock inget som styrker detta...

    Detta "projekt" kommer att ta den tid det tar, inga som hellst planer på att bli klar en viss tid, utan jag kommer köra löpande när tid/pengar finns. Målet är i första hand:

    * Inredning: Bytas ut/fräshas till - Bygga om instrumentering få den fräsh och få bort bordell-doften Tänkte även fixa ljud och bygga in en pc med gps samt 7" skärm integrerat i instryumentpanelen.. detta blir dock lägsta prio till att börja med iaf.. får se hur "fin" bilen blir..

    * Motor: Gås igenom, trimmas, fixa oljeläckage målet med effekten är max av vad orginalturbon klarar i första steget, nästa steg är ca 300hk eller såpass mycket org. lådan klarar...

    * Chassi: Nya dämpare / fjädrar.. sänkning, nya bussningar iframvagn. nya däck/fäljar renovera bromsar.. osv.. budget...

    * Kaross - Rostlagas och lackas.. dock tar jag detta systematiskt och lackar i bilen org. färg ibörjan (lila met. ), därefter får jag se om jag lägger ut pengar på en hellack sedan.. kolpaket, gillar org. airflow.. om jag hittar nått vill säga...

    OBS! Allt detta skall göras tok BUDGET och jag ska ordna ALLT som är rimligt själv, även lackning! Jag ska se hur fin man kan få en skräphög med rel. små medel, genom att jaga delar till rätt pris samt att göra "dyra" saker sjävl... Kvalité? Får väl bli som det blir

    Varför då lägga ner en massa tid o pengar på en skrotbil? - Jo, jag tycker detta är skitskoj, o jag vill lära mig mer om bilar & trimmning.. tänkte att om jag tröttnar eller allt går åt h--e halvvägs så var det inte så dyrt objekt att förstöra ändå

    Så nu, iom att jag är rel novis i detta och har startat en projekttråd, så vill jag ha så mycket hjälp/synpunkter av er som möjligt - kommer troligen köra ihop sig framöver så då är all hjälp välkommet.

    Det jag funderar över nu är kamkedjan, jag har bl a oljeläckage från remskivans packbox, så den ska bytas, men funderar på om jag ska passa på o byta kamkedjan också...spännaren är ute 14,5 mm så det ´är väl dags, dock inga missljud eller så vad jag kan höra.. har även oljeläckage från ventilkåpan.. samt från växellådan, dock ej slaven, utan det är olja som läcker.. Var brukar det läcka om lådorna? Packboxen på utg. axel är min gissning men svårt att se iom att allt är nersölat med olja...

    Kan det vara rimligt att motorn har gått 15k mil, med tanke på kamkedjan?

    Aja, bilder på utgångsobjektet kommer upp imorgon.

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    ---------------
    EDIT: Lägger in annonsbilden på objektet som var det enda jag hade vid budgivningen:

    Annonstexten löd: "Jätte skön bil med lite rost här och där, lacken har flagnat lite på tak och huv. Bilen har dragkrok och c-lås. Bromsar måste bytas."

    Haha, bilen hade även en gammal skatteskuld som dock EJ gick att utläsa i beskrivningen... Men håll med om att den inte SER så farlig ut på den bilden? - Visst räknade jag med att det var värre än det såg ut, men det här...
    ----------------

    Jahopp, lite bilder på skrothögen då...


    Hmm.. inte mycket att säga... rostig..


    Skulle köra hem bilen (40 mil) och märkte att rutan ville hoppa ner hela tiden... slivertape.. Motorn till elhissen går dock, men rutan verkar ha hoppat ur "mekanismen".. blir ett senare bekymmer..


    Vänster bak.. blir en del att laga..


    Höger fram, detta är ändå inte värsta sidan ...


    Hoppar över rosten, och går på oljeläckage.. ventilkåpan läcker.. har kollat packningen och den var sprucken och dålig.. sprack och gick av som en istapp när man böjde den...


    Anledningen till inköpet.. turbo.. ser hyffsad ut i okulärbesiktning.. inga missljud, samt laddar som den ska (dock inte uppmätt, går till det röda i orginalmätaren).


    Oljesöl... ser ut att komma en del från remskivans axel (vad nu den heter?).. Dämparna är även de rätt slut, framförallt på denna sidan.. finns nog inte mycket olja kvar i dem.. samt fjädern är av


    Bild underifrån.. tråget ser ut att vara rel torrt.. verkar som läckaget kommer från kamkedjekåpan och vidare ner över vänstra sidan av tråget..


    Växellådan.. kan det vara packbox på utgående axel tro?`(eller ingående kanske det heter?) Notera även min snabblagning av avgassystemet för att kunna få hem bilen ..


    Änu "lite" rost.. denna gången i hjulhus höger bak.. här är det sönderostat vid länkarmen (heter den så?) som måste fixas, 2'a på besiktningen (av 10 ).


    Ett litet hål i passagerarstolens baksida.. verkar som nån rivit av hela "påsen".. förutom detta är faktiskt inredningen i hyggligt skick, förutom att det är skitigt och stinker horhus av alla wonderbaum som av någon outgrundlig anledning många tycker luktar tillfredsställande?! - Och, nej, jag "vet" inte hur ett horhus luktar i verkligheten


    Intrumenteringen, snyggt med träpanel va? - Inte.. usch o fy.. Tänkte bygga om hel skiten och göra plats för en inegrerad 7" touchscreen.. blir väl svartlack isf.. pianolack rent av? - Den som lever får se...


    Huven, jaja, den har iaf ingen rost - Måste vara bättre med lacksläpp i klarlacken än rost.. Går ju fortare att fixa om inte annat..


    Taket... Det verkar inte ha rostat i vindruteramen iaf.. vilket jag haft dåliga erfarenheter av på min andra saab.. står att läsa om i en annan tråd på forumet..


    Ja just det, rolig grej, varningslampan för bensinen samt Abs lampan är sammankopplade.. utgår från att det är för att den tidigare ägeren inte ville laga ABS'en (som inte funkar).. de godtog detta iaf på besiktningen, dock under protest.. han kände ju att absen inte fungerade, men kunde inte bortse från att lampan inte lyste - Jäkla tur att jag kom på hur kopplingen var gjord innan och valde att tanka bilen innan besiktning..


    mmm.. röd plysch (stavning?) - porrigt.. någon som har en skinninredning liggandes? - Gärna aeromodellen's..


    Mer rost...


    HAHA.. vilken upptäkt jag gjorde.. nu har jag ju en konverterad ac också.. trasig iofs, men änbdå konverterad.. (vad nu detta gör för skillnad)


    Värsta till sist.. Vänster fram... plockade bort lite runt rosten för o se om det gick att svetslaga och knacka en plåt som passar.. men det verkar som om det går fetbort då det inte finns mycket kvar av orginalformen att knacka efter.. Enligt Meca så finns det ingen eko-plåt för framskärmana heller då man oftast byter dem, kan detta stämma?! - aja, isf är jag väl på jackt efter nya framskrämar då... =( Blir spräckt budget direkt



    Nähepp.. vad tro ni? - Går den att plocka ihop tro? - Jag är pinsamt medveten om att detta är ett ganska vansinnigt projekt rent ekonomiskt, då det finns drivor av gammla saabar därute, men då jag ropade in denna bilen på tradera för skrotpriset så fällde farsan den olycksbringande kommentaren att: "Den där får du aldrig ihop, bara att skrota".. Fan oxå.. nu bara MÅSTE jag ju motbevisa honom.. Samt, den har ju fungerande fjärrlås och larm

    Hare!

    MVH: Marcus

    Ps. Detta är mitt absolut första projekt, så ha överseende med att bilderna är lite si o så, samt att, om det verkar som om jag svamlar så gör jag säker det också. Kom gärna med input, jag jobbar oftast enligt principen "trial'n'error" så ALLA SYNPUNKTER VÄLKOMMNA Ds.
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Herre min skapare! Undrar om du inser hur mycket jobb du har framför dig. Jag och min bror har lagat ganska många kvadratmeter rost men det där är illa..

    Jag tycker du ska börja med rostlagandet, gå över HELA bilen och kolla var det finns rost och hur mycket det är. Kolla golv, trösklar, bagage lankarmsinfästningar, rubbet. När du gjort det så kan du göra en bedömning om det är värt det. Rost tar tid och är tråkigt, skitigt och besvärligt. Börja med rosten så du inte slänger ut en massa pengar på nya delar och sen inte orkar fixa rosten.


    Lycka till!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Herre min skapare! Undrar om du inser hur mycket jobb du har framför dig. Jag och min bror har lagat ganska många kvadratmeter rost men det där är illa..

    Jag tycker du ska börja med rostlagandet, gå över HELA bilen och kolla var det finns rost och hur mycket det är. Kolla golv, trösklar, bagage lankarmsinfästningar, rubbet. När du gjort det så kan du göra en bedömning om det är värt det. Rost tar tid och är tråkigt, skitigt och besvärligt. Börja med rosten så du inte slänger ut en massa pengar på nya delar och sen inte orkar fixa rosten.


    Lycka till!
    väntade mig nästan en sån kommentar, jo jag har gått igenom bilen grundligt och det du/ni ser på bild är de värsta/enda ställena.. resten, såsom trösklar. bagagelucka, huv osv är ok.. dörrarna är helt ok för att vara saab.. rostiga såklart, men det går att fixa länkarmsinfästningarna är ok, i huvudsak är bilen "rostfri" under, det som finns är ytrost.. tror att det generösa oljeläckaget har bidragit med en rostskyddande effekt.. Jag får nog ta en del bilder på de ställena som är rostfria också

    Jag ska ta dig på orden ang att ta rosten först, kan ju blir som du säger att man ger upp halvvägs, men jag tror att om man jobbar systematiskt och låter det ta den tid det tar så kan det nog gå att få ihop..

    //Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Du får säkert ihop det, jag får lite dåliga vibbar när du bara visar dom dåliga ställena för då ser det mer ut. Kommer dock ihåg min brors första t8:a inköpt för 1000 bagare i nyköping och hemkörd till norrköping på småvägar. Kommer ihåg en stötdämpare som gick igenom fästet på vägen hem och en bromspedal som sjönk i golvet.. På den bilen rostlagades det friskt och jag kommer ihåg känslan som jag fick när david stack in kniven för att kolla golvet underifrån och den bara gick rätt in i kupen... huuuuuuu.

    Så jag kan ha lite traumatiska händelser som behöver bearbetas, din bil behöver ju inte vara så dålig. För övrig fick ju brorsan ordning på sin bil och den rullade ganska länge.

    Det går säkert bra men när du lagar rost så titta bara på det stället du jobbar med just nu så du inte blir överväldigad och börjar misströsta. Återigen lycka till!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Du får säkert ihop det, jag får lite dåliga vibbar när du bara visar dom dåliga ställena för då ser det mer ut. Kommer dock ihåg min brors första t8:a inköpt för 1000 bagare i nyköping och hemkörd till norrköping på småvägar. Kommer ihåg en stötdämpare som gick igenom fästet på vägen hem och en bromspedal som sjönk i golvet.. På den bilen rostlagades det friskt och jag kommer ihåg känslan som jag fick när david stack in kniven för att kolla golvet underifrån och den bara gick rätt in i kupen... huuuuuuu.

    Så jag kan ha lite traumatiska händelser som behöver bearbetas, din bil behöver ju inte vara så dålig. För övrig fick ju brorsan ordning på sin bil och den rullade ganska länge.

    Det går säkert bra men när du lagar rost så titta bara på det stället du jobbar med just nu så du inte blir överväldigad och börjar misströsta. Återigen lycka till!
    Hmm, kul, jag köpte också bilen i Nyköping, ena stötdämparen är slut, fjädern av, och mycket riktigt, vid provkörning så sprack ett sönderostat bromsrör med liknande symtom som du beskriver. spöklikt .. Men golvet verkar iaf ha klarat sig... Hmm nu när jag tänker efter så har jag aldrig haft problem med rost under bilen på de 3 olika 9000 jag äger/har ägt.. Kanske bra rostskydd på 9k? Iaf UNDER bilen..

    //Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Lycka till mannen, jag laga lite rostr på min galant förra vintern så jag vet hur kul det e 36 hål hade jag i bara golvet, stora hål Men jag säger bara lycka till o ha så jäkla kul
    Stefan Olin

  8. #8
    Du kan säkert fixa det där
    Lycka till med rosten, är inget roligt jobb men men det måste ju göras
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av OLIN
    Lycka till mannen, jag laga lite rostr på min galant förra vintern så jag vet hur kul det e 36 hål hade jag i bara golvet, stora hål Men jag säger bara lycka till o ha så jäkla kul
    Hmm.. jag anar lite ironi här?
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Du kan säkert fixa det där
    Lycka till med rosten, är inget roligt jobb men men det måste ju göras
    Fast, ärligt talat, är det inte lite kul iaf? - Visst det är mycket "skitjobb" och det går segt ibland, men ni måste hålla med om att det är mycket tillfredställande att se resultatet, om det blir bra vill säga... Men det är ju tacksamt såtillvida att det MÄRKS på en sånhär bil..

    //Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Hmm.. en minimal uppdatering... verkar som om jag fått tag i en skärm till höger sida iaf:



    Skall "garanterat" bara vara aningen med "ytrost" på den... Brukar ju innebära en överasknming iofs.. men vi får väl se... köper man grisen i säcken så..

    EDIT: SATAN - utgick från att skärmen var min, var bara några minuter kvar på Traderaauktionen och jag hade högsta budet, så jag slappnade av, well well, u snooze, u loose... Någon måste ha bevakat den o lagt bud i sista sekund =( - Jäkla typ!
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Börja med att göra en budget på vad dom prylarna du tänkt byta kostar.
    Gräv i annonser och gör en rimlig bedömning över vad det kommer att kosta innan det är klart. Fundera även om det är värt pengarna.

    Jag hoppas bilen var riktigt billig, för den ser verkligen bedrövlig ut

    Bara genom att läsa tråden ser jag många sköna tusenlappar flyga iväg på en "hopplös" bil. Kul att du ändå är optimist, för visst går det att fixa mycket själv utan att det blir jättedyrt.
    Börja med att fixa något som innebär mer jobb än pengar så du kan känna dig för om det känns rätt..

    Om nu motorn är det enda som är bra på bilen kanske du skulle försöka hitta en annan bil där allt utom motorn är i skapligt skick och göra ett byte ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 591
    tycker absolut inte att detta verkar som ett orimligt projekt

    två framskärmar brukar man ge typ 200 kr för på skroten sedan e det bara att lacka dessa och eftersom du gillar trial and error så e det bara att prova att lacka själv. samma sak med motorhuv och tak. förutsatt att du inte prioriterar.

    dörrar kan man oxå få tag i billigt, skärkanterna bak får du nog fixa själv sedan e inredning inte svårt att få tag på.

    men som sagt ta en sak i taget och sätt inte riban för högt på en gång ha istället delmål
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  14. #14
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Ska bli kul att se detta växa fram
    Jagf kommer med ett tips här: leta delar på små-skrotar, när du byter skärmkanter och all annan svetning, gör inte som många gör, punkta och sen bara spackla, det kommer att börja rosta som faen sen :-S punkta tills det är helsvetsat, och, ifall du vill lära dig, tennspackla :-) är inte så svårt, du behöver lödpasta, tenn, en gasolbrännare, och tänk på att tennet inehåller ca 70% bly, så använd andningsmask

    LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Börja med att göra en budget på vad dom prylarna du tänkt byta kostar.
    Gräv i annonser och gör en rimlig bedömning över vad det kommer att kosta innan det är klart. Fundera även om det är värt pengarna.

    Jag hoppas bilen var riktigt billig, för den ser verkligen bedrövlig ut

    Bara genom att läsa tråden ser jag många sköna tusenlappar flyga iväg på en "hopplös" bil. Kul att du ändå är optimist, för visst går det att fixa mycket själv utan att det blir jättedyrt.
    Börja med att fixa något som innebär mer jobb än pengar så du kan känna dig för om det känns rätt..

    Om nu motorn är det enda som är bra på bilen kanske du skulle försöka hitta en annan bil där allt utom motorn är i skapligt skick och göra ett byte ?
    , det är faktiskt svårt att hitta en bättre bil för rimliga pengar, saab turbo är överprisade som fan bara för att det är en turbo, oavsett om bilen i övrigt är helt slut. Kollade senast på blocket och den billigaste turbon låg på 6k, rasad!

    Men om det är värt pengarna? - Självklart, se det såhär, nu utgår jag från en bil där det mesta i slitdelar ska bytas ut, dvs när jag är klar har jag en "ny" bil. Nya bussningar, nya dämpare, renoverad motor, ny inredning osv, då kan jag själv välja/rata de delar jag får tag på och vet då att allt är i bra skick, istället för att betala en massa pengar för en halvsliten bil, med halvsliten inredning, är ni med på vad jag menar?

    Ang. budget, den får bli vad det blir när bilen är klar - Jag ska ta detta i mån av tid o pengar över en längre tidsperiod.. troligen kommer det bli dubbelt så dyrt som jag tror.. men jag kommer väl lägga iaf en 20-30k under en överskådlig tid... Och jag kommer att ta det steg för steg som du påpekar Prio 1, rost, prio 2, motor, prio 3 (när bilen går att köra) chassie' bromsar, trim. Prio 4, inredning & ljud & kjolpaket.. Budgeten för de olika stegen får direkt avgöras för hur väl jag lyckas med det första, dvs rost/lack

    Sen, jo, den var billig 2k inkl 9 däck på lättmetallfälg..

    Föresten, hittade ett par bilder på en bil som jag tycker är en bra förebild, lyckas jag få den dit så är jag nöjd :




    Har alltid hatat grönt innan, men den här combon är faktiskt toksnygg! - Om du/ni/någon känner igen bilderna som sina egna, så hoppas jag att ni inte misstycker att jag lägger upp dem, i annat fall, hojta till så tar jag bort dem...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    tycker absolut inte att detta verkar som ett orimligt projekt

    två framskärmar brukar man ge typ 200 kr för på skroten sedan e det bara att lacka dessa och eftersom du gillar trial and error så e det bara att prova att lacka själv. samma sak med motorhuv och tak. förutsatt att du inte prioriterar.

    dörrar kan man oxå få tag i billigt, skärkanterna bak får du nog fixa själv sedan e inredning inte svårt att få tag på.

    men som sagt ta en sak i taget och sätt inte riban för högt på en gång ha istället delmål
    Det du skriver var mina tankar också.. måste finnas drivor med prylar billigt till dessa bilar...

    //Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Ska bli kul att se detta växa fram
    Jagf kommer med ett tips här: leta delar på små-skrotar, när du byter skärmkanter och all annan svetning, gör inte som många gör, punkta och sen bara spackla, det kommer att börja rosta som faen sen :-S punkta tills det är helsvetsat, och, ifall du vill lära dig, tennspackla :-) är inte så svårt, du behöver lödpasta, tenn, en gasolbrännare, och tänk på att tennet inehåller ca 70% bly, så använd andningsmask

    LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!
    Tackar! - Jo jag har faktiskt tennspackat en del.. med varierande resultat iofs, men det brukar bli bra efter lite (läs: mycket) slipning

    Har även provat lite att bara förtenna delar som är svetsade med lödpasta, alltså det som man penslar på först för att få tennet att fästa.. blir ju son en galvanisering, och hittils har det onte börjat rosta iaf...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  18. #18
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    perfekt, då slipper jag bli mörkrädd och vrida mig i plågor och kalla kårar när jag ser bilderna
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    AAAAaaahhhh! ROST!

    Jag håller nog med brorsan här... Men en sak är i allafall positivt, det är himla tillfredställande att laga rost när man gör det seriöst och det blir bra efteråt. Skillnaden syns så påtagligt och det känns fint efteråt, man kan gå och lägga sig med vinkelslipsprut i håret, känna sig tung i huvudet av röken från brinnande underredsmassa och känna att man har åstakommit något bra!
    (Fasen, man kanske skulle investera i nått kexigt objekt igen! )

    Glöm inte att kapa bort ordentligt när du ändå kapar. Så du kommer in till bra plåt. Jobbet blir ungefär samma ändå, skillnaden är bara större/mindre plåtbit och att det blir bättre resultat med frisk plåt.

    Vad har tidigare ägare pysslat med?! Vilda ungar i baksätet som har gått loss på inredningen under resan till farmor och farfar över påsklovet eller?
    Eller kanske farfar och morfar som smugit undan och lånat baksätet medan övrig släkt är upptagna med efterrätten? Nått skumt måste det vara i alla fall...

    Lycka till! Det blir säkert bra det där. Eller pystrimma den rejält och kör lite på isen i vinter

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av David V
    AAAAaaahhhh! ROST!
    Glöm inte att kapa bort ordentligt när du ändå kapar. Så du kommer in till bra plåt. Jobbet blir ungefär samma ändå, skillnaden är bara större/mindre plåtbit och att det blir bättre resultat med frisk plåt.
    Är med på vad du menar, hade en 745'a innan och den hade en sönderostad innerskärm, samt "spolarbehållar-låda" och vad som inledningsvis var ett hål på ett par cm2 blev tll ca 30x30 cm plåt resp. en helt nytillverkad låda till spolbehållaren... men det var rätt kul, trots att jag bara hade tillgång till flusstråd-svets (alltså utan gas), men det blev bra iaf... och underredsmassa döljer bra! (Gick igenom bes utan anm.)

    Citat Ursprungligen postat av David V
    AAAAaaahhhh! ROST!
    Vad har tidigare ägare pysslat med?! Vilda ungar i baksätet som har gått loss på inredningen under resan till farmor och farfar över påsklovet eller?
    Eller kanske farfar och morfar som smugit undan och lånat baksätet medan övrig släkt är upptagna med efterrätten? Nått skumt måste det vara i alla fall...
    Jadu, jag undrar samma sak, en stor anledning till att jag valde att försöka renovera denna kärra är att det är med en tår i ögat man föreställer sig hur människor har misskött och missbrukat bilen. Den förtjänar att gå några mil med stoltheten i behåll.. (Filosofiskt värre). Den är endast servad till 6000 mil, det kan ju i sig förklara motorbytet! Men skämt osido, det är kul med en utmaning också.. man gör ju ändå inte detta för att tjäna pengar, utan för intresset.. och då spelar ju inte utgångobjektet så stor roll?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

Liknande ämnen

  1. Trimma gammal bil?
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •