Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Montera Slutsteg i 9000CSE

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    K-Krona
    Inlägg
    3

    Montera Slutsteg i 9000CSE

    Hej alla glada!

    Ska sätta in ett slutsteg i min bil och har bara lite funderingar kring kabeldragning. Slutsteget ska ju sitta i bagaget och det ska ju fram en väldig massa kablar till stereon och batteriet osv, var är lättast/bäst att lägga kablaget? Vilket är lättast framme vid instrumenteringen, att gå uppifrån eller underifrån när man ska in till stereon?

    //Mvh
    "Dansgolvet är till för dem som inte har råd att supa i baren"
    http://www.garaget.org/?car=30264

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Dra huvudmatningen från batteriet efter vänstra tröskeln. Knäpp lös instegsplasten och skruva loss nedre fästet för säkerhetsbältet så kan du lyfta på mattan. Plocka ur passagerarstolen och dra signal samt högtalarledningar bak genom konsollen och längs balken i golvet under passagerarstolen, fortsätt sen längs tröskeln som på andra sidan där du drog pluskabeln. På en av mina cs´ar skruvade jag fast steget under reservhjulslocket. Du hittar några skruvar i framkant på skivan under baksätesryggen som gör du kan ta ut hela bagagerumsgolvet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Låter omständigt att plocka ut stolar för att dra lite kabel. Men det är nödvändigt antar jag?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Jag skruvade loss "instegslisterna". Där under går en jäkla massa kablar, så det är bara att fylla på.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Caffe
    Låter omständigt att plocka ut stolar för att dra lite kabel. Men det är nödvändigt antar jag?
    Inte ett dugg omständigt, två bultar i framkant och två bakifrån. Tycker det e bra mycket mer stök att plocka ner paneler runt fotutrymmet på passagerarsidan och få fram kablarna till mittkonsollen/instrumentbrädan.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    K-Krona
    Inlägg
    3
    Tackar så mycket för svaret hotrodder! Nu vet jag vad jag ska roa mig med resten av dagen!
    "Dansgolvet är till för dem som inte har råd att supa i baren"
    http://www.garaget.org/?car=30264

  7. #7
    Drog kabel i min cse för några veckor sedan.. jag tycker det är enklast att dra under trösklarna på båda sidor. För att komma till tröskeln på passagerarsidan lossar man på typ 6-8 skruvar för att få ut handskfacket, sedan drog jag ut kabeln bakom kontakten för kupévärmare och in under tröskeln..

    för att komma in till bagaget drog jag under sätena bak.. dom är ju tänkta att fälla lixom

    så gjorde jag och det blev bra.
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    K-Krona
    Inlägg
    3
    ahh min kabeldragning är färdig nu, gjorde som hellraiser och drog under trösklarna på båda sidor och signal upp under handskfaket det värsta va att komma in i bagaget, jävla pilligt och små hål, men det gick!

    så nu ska det dunka fint framöver!

    tackar så mkt för alla svar, dom har hjälpt!

    //Mvh
    "Dansgolvet är till för dem som inte har råd att supa i baren"
    http://www.garaget.org/?car=30264

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Dra huvudmatningen från batteriet efter vänstra tröskeln. Knäpp lös instegsplasten och skruva loss nedre fästet för säkerhetsbältet så kan du lyfta på mattan. Plocka ur passagerarstolen och dra signal samt högtalarledningar bak genom konsollen och längs balken i golvet under passagerarstolen, fortsätt sen längs tröskeln som på andra sidan där du drog pluskabeln. På en av mina cs´ar skruvade jag fast steget under reservhjulslocket. Du hittar några skruvar i framkant på skivan under baksätesryggen som gör du kan ta ut hela bagagerumsgolvet.
    Så nu har jag dragit signal som du sa, var smidigt fakiskt. Men var sjutton drar jag slutstegskabeln genom torpeden?`Är ju trångt som fan mest överallt tycker jag.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    Jag drog min strömkabel genom en gummibussning som sitter ovanför kopplingspedalen typ. Ta loss skyddet ovanför pedalerna och titta upp emot torpedväggen så ser du den(stor som en hockeypuck). Peta loss den och borra ett hål i den, trä igenom kabeln och sätt tillbaka den.
    Sen är det bara att "fiska" upp kabeln i motorrummet, kolla under bromsoljenbehållaren så ska du se den.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Jajjemen, blev ju skitenkelt bara man hittade den!
    Nu dunkar det fint.
    (Ska man bara få råd att köpa finljud också.)

    Tackar för det!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av fred
    Jag drog min strömkabel genom en gummibussning som sitter ovanför kopplingspedalen typ. Ta loss skyddet ovanför pedalerna och titta upp emot torpedväggen så ser du den(stor som en hockeypuck). Peta loss den och borra ett hål i den, trä igenom kabeln och sätt tillbaka den.
    Sen är det bara att "fiska" upp kabeln i motorrummet, kolla under bromsoljenbehållaren så ska du se den.
    Var ute idag och vaxade bilen, tänkte dra ström kabel på samma gång, men jag hittade ingen ting,hur kunde ja missa det då? hehe.
    Får ta en närmare titt morn.

Liknande ämnen

  1. montera 95--> strålkastare på 94 9000cse
    Av TurboVulc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 11:56
  2. Montera AS3 slutsteg och högtalare
    Av sammy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 15:17
  3. Montera slutsteg fram i en OG9-5
    Av HeRmAN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 21:43
  4. 9000cse 2.0i montera turbo eller ny motor?
    Av Tobster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •