Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: vill inte gå igång -LÖST-

  1. #1

    vill inte gå igång -LÖST-

    Hejsan, börjar med att presentera mig som ny här på Forumet, jag har sökt på forumet och antagligen fått det svar jag behöver, men vill ändå få det bekräftat innan jag börjar ösa ner massa pengar på bilen.

    Jocke heter jag , 21 år ifrån Linköping, har alltid varit mycket för volvo , men igår så gick jag o köpte mig en 9000 CSE -93 2.3i med 23k mil på mätaren.


    Jag måste säga att jag blev kanonnöjd och undrade varför jag aldrig köpt saab tidigare.

    körde hela kvällen igår och till och från jobbet idag, bilen gick som en dröm.

    sen körde jag min kära sambo till stan, ett par timmar senare då jag sålt min gamla volvo skulle jag hämta tjejen på stan , men då går inte bilen igång.

    Den börjar med att vilja bluddra igång för att sedan dö. efter kanske 5 - 10 ytterligare försök så bludrrar den inte ens längre, han står bara och tuggar. eftersom att jag aldrig ägt saab innan så vet jag inte hur pass mycket bränslepumpen ska surra när man vrider på, men nu är det knäpptyst.

    larm/startspärren ur uteslutet då det tycks funka som det ska.

    har itne haft möjligheten att kolla tändstiften om dom är fuktiga eller dylikn. hade heller ingen möjlighet idag att lossa på vaddetnuheter för att kolla om han pumpar fram soppa.

    men ingen "onormal" lukt från tändkassetten så vitt jag tyckte.


    Säkring/relä (whatever) för soppapump är i sin ordning.


    Så den stora frågan jag vill ha bekräftad så gott det går, tyder det här på bränslepumpshaveri ?

    TAck på förhand , en som vill fortsätta njuta av saab


    edit: vad kan jag ha för bränslepump? såg att det finns fler än en att välja på tack.
    Saab 9000 CSE 2.3t -95

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    1försök låna en röd kassett av nån snäll vän.
    2. kolla hur stiften ser ut.
    3.prova startgas, tänder den ej och det inte hjälpte med 1, vevaxelgivare död. Tänder den, sopparelaterat.

    Hoppas du får fortsatt trevligt, lite oflyt kan hända vilken bil som helst
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Måste fråga om du är säker på att du har bensin i tanken.

    Efter att jag haft min förra 9k ett tag kom jag körande i godan ro och helt plötsligt betedde sig bilen som du förklarat.
    Tyckte detta var lustigt och misstänkte ju det värsta.
    Efter att ha kollat lite här och var kom jag fram till att det inte kom nån bensin till motorn.
    Provade som nödlösning att hälla i 5 liter bensin till trots att mätaren stod på lite över en kvarts tank.
    En liten stund senare var jag på macken och fick i 63 liter i tanken som ska rymma 65.
    Och jag litade aldrig mer på den tankmätaren.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Det borde jag givetvis ha upplyst om , tankade full tank imorse , hällde då även i STP injector Cleaner. så bensin finns i tanken.
    Saab 9000 CSE 2.3t -95

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: vill inte gå igång

    Citat Ursprungligen postat av Jocke_CSE
    Så den stora frågan jag vill ha bekräftad så gott det går, tyder det här på bränslepumpshaveri ?
    Rätt sannolikt. Om det inträffat precis efter tankning så kan iofs ha med bränslet/bränslefiltret att göra, men då borde fler ha märkt det.

    Vevaxelgivaren kontrollerar du genom att titta på varvräknaren när du försöker starta, den ska lyfta till c:a 200rpm när du drar runt med startmotorn (vid normal bra laddat batteri).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man kan ju komplettera med att det är relativt vanligt med pumpar som lägger av. Själv har jag bytt på flertalet 9000 och nyare 900 och det verkar inte finnas nån regel om hur länge dom går. Den som hade gått minst var nog runt tio tusen mil tror jag.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: vill inte gå igång

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Vevaxelgivaren kontrollerar du genom att titta på varvräknaren när du försöker starta, den ska lyfta till c:a 200rpm när du drar runt med startmotorn (vid normal bra laddat batteri).
    Hoppsan, du hade ju en 9k, då ska mätaren sprattla istället.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    62
    Verkar som om vi kanske har samma problem. Min varvräknare står och hoppar. Men bilen tänder till på startgas.
    Saab 900 T16 Aero -88
    http://www.garaget.org/Aspha

  9. #9
    det var bränslepumpen som var boven i dramat, en sprillans pump inhandlades från den lokala saabverkstan och gick på ca 2000kr med diverse rabatter, orginaldelar är ju alltid bäst


    tack ska ni ha
    Saab 9000 CSE 2.3t -95

Liknande ämnen

  1. 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå igång
    Av Ulrik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 23:37
  2. og9-3 vill inte riktigt ladda *LÖST*
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 00:20
  3. Tomgången vill inte gå ner 9-5 2,3t -02 (Löst)
    Av gilmclind i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 04:40
  4. Panik! pilotstolar vill inte igång i CC:n?
    Av saab99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •