Hej,
Tänkte bara kolla vad det finns för alternativ för att trimma en manuellväxlad 9-3'a 98'a med en 2.0i-motor?
Alla tips är välkomna. Tack på förhand & god fortsättning!
Hej,
Tänkte bara kolla vad det finns för alternativ för att trimma en manuellväxlad 9-3'a 98'a med en 2.0i-motor?
Alla tips är välkomna. Tack på förhand & god fortsättning!
Vänliga hälsningar
Robert
Ursprungligen postat av dorkforsunday
Hej !
Det bästa råd jag kan ge är att spara på slantarna och så småningom köpa en 9-3 med turbo.
Att locka ut någon större mängd med hästar ur en 2.0i blir nämligen rätt så dyrt och blien lär kunna bli bockig och svårkörd.
God fortsättning !
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
Hej,Ursprungligen postat av TD04
Är bra medveten om "turbo-förlusten", men något måste man kunna göra? Priset är inte världens största bekymmer. Gillar ju bilen, vill bara ha lite mer klös i det hela.
Trevlig kväll!
Vänliga hälsningar
Robert
Om pengar inte är problemet så är det ju bara att byta bil...Ursprungligen postat av dorkforsunday
Är nog det bästa du kan göra... tyvärr...
Ursprungligen postat av dorkforsunday
Hej igen !
Jovisst finns det väl något att göra, det är bara det att prislappen blir rätt så stor och hästarna som man får ut blir lite bångstyriga och kanske blir de lite missnöjda på bilprovningen när man "ruppar" in med en bil som är lite nervös och kanske inte klarar avgasvärdena.
Om jag skulle få för mig att trimma en 2.0i motor aå skulle det bli nytt specialbyggt insugningsrör, nytt specialbyggt avgasgrenrör, specialslipade kamaxlar och gärna portat topplock till det(bara att porta topplocket kan hamna på 10-15000:-...).
Sedan skall det ju till att justera("mappa") in motorns insprutningssystem efter de nya förutsättningarna också och den lär ju kosta en slant.
Några firmor som kan tillhanda hålla trimning av en 2.0i motor är:
www.trollspeed.se
och
www.enem.se
Är du fortfarande sugen på att trissa upp din 2.0i så kan du ju slå ovanstående firmor en signal och spåna lite.
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
behålla bilen och byta till turbo motor låter som ett biligare alt
Ja, lär bli betydligt billigare i slutändan.Ursprungligen postat av M frändberg
Mvh TD04
CH43J6 m.m.
Går det att göra då? Är motorbytet okej med bilprovningen?
Japp det är ok om du åker till en SAAB verkstad så dom skriver ut ett intyg på att den är ombyggd till turbo förutsatt att det är orginal motorn och ingen motor med monster turbo
Hej !
Bara för att få lite perspektiv...
Trimma 2.0i spisen för 50 000 spänn o bli frånkörd av en 2.0T som är trimmad för 5000:-
Det krävs alltså rätt mycket pengar för att få lite ös i 2.0i...
Kanske lustgas ?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Okej, kanske låter krångligare än det är att få fram dessa intyg o så... Men då vet jag att det går iaf...Ursprungligen postat av Hulken
Japp det är ingen större grej det är ju bara att köpa en motor med ett orginal T25 agg och åka och besiktiga den på SAAB och sen på bilprovningen sen kan man slänga på nytt agg. jag har tur då mitt T28 ser ungefär ut som ett T25 agg så
Ursprungligen postat av Snobben
byta motor e nog inte riktigt så lätt td04.. hoppas du inte tar illa upp.
mycket kring utrustning som inte en Oturbo har .
turbo bilar har väl. rätta mig om jag har fel... större bromsar. och sen all el, avgas. styrsystem, mm mm mm
blir nog en dyr slant,, mitt råd köp en turbo istället
Never Underestimate The Power Of GasGas
Hmm... Var väl inte jag som föreslog att byta motor?Ursprungligen postat av GizmoQuack
Dessutom så skrev jag:
Det bästa råd jag kan ge är att spara på slantarna och så småningom köpa en 9-3 med turbo. i mitt första inlägg i tråden.
När det gäller den i tråden aktuella bilmodellen så är bromsarna samma på i och T.
Elen som behöver bytas är bara motornätet och det är ett "löst" nät som sitter i kontakthus i kupén framför handsfacket.
Så man lär ju klara sig under summan för vad en rolig sugmotortrimning kostar iaf.
/ TD04
CH43J6 m.m.