Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Svajande laddtryck i min og9-3:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17

    Svajande laddtryck i min og9-3:a

    tjena,

    Bilens laddtryck har börjat bete sig konstigt på sistone...

    Om man gasar upp från låga varv(<2000rpm) från t.ex. 3:an så börjar turbon ladda 1bar...för att sedan sjunka ner till 0,7bar då varven stigit över ca 3000rpm.
    Om jag däremot accelererar från 1:an dvs full gas från stillastående så orkar den inte ladda mer än 0,7bar .

    Har kollat:
    -alla slangar så att de är hela
    -mätt upp MV:n och fick 3ohm mellan stiften
    -har nya tändstift så de borde vara ok
    -har även nytt luftfilter
    -glt ligger på 0,45

    Min teori till detta problem är wg fjädern som jag tror börjar vara slut? ... går det att kolla upp??

    Bilen jag kör med är en og9-3 -99 200hk(orginal)

    hoppas någon har en smart lösning på detta
    SAAB 9-3og -01 Aero

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    ja du kan väll kolla din WG som du redan sagt. att kolla upp den vet ja inte hur man gör på rätt sätt men att känna på den är ett gått tecken på att den är OK, den ska inte vara allt för slapp..

    om inte WG hjälper så är väl det nått med DI-kasseten eller din tändstift om verkligen allt annat är OK.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    hur känns wg-stången då den inte är för slapp?? vet att det kan vara svårt att beskriva... men nån kanske vågar sig på det

    har nog funderat på DI-kasetten också men eftersom jag inte har nån bekant som har en röd DI-kasett så är det ett problem... har inte lust att köpa ny bara för att test....ha förstått att dom är ganska dyra
    SAAB 9-3og -01 Aero

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Du har väl en moment /ladd begränsning på 1ans och 2ans växel det är väl därför sänkt ladd eller?
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Du har väl en moment /ladd begränsning på 1ans och 2ans växel det är väl därför sänkt ladd eller?
    jo men detta gäller alla växlar.... vad jag försökte förklara var att om jag t.ex. har höga varv på 2:an då jag växlar till 3:an så laddar den inte mera än 0,6-0,7 bar...(förklarade lite dåligt i första inlägget )

    har annars varit ute och testat bilen med W-slangen bortkopplad från mv och då hade den inga som helst problem att ladda upp till 1bar... så detta gör att det inte kan vara wg-fjädern??
    SAAB 9-3og -01 Aero

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Kan ju vara för hög avgastemp och att den spikar, en ren gissning.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Kan ju vara för hög avgastemp och att den spikar, en ren gissning.
    är det techII som gäller för att få reda på om den spikar ? eller finns det något annat sätt ?
    SAAB 9-3og -01 Aero

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    ja du kan väll kolla din WG som du redan sagt. att kolla upp den vet ja inte hur man gör på rätt sätt men att känna på den är ett gått tecken på att den är OK, den ska inte vara allt för slapp..

    om inte WG hjälper så är väl det nått med DI-kasseten eller din tändstift om verkligen allt annat är OK.
    har varit ute och kollat lite idag....wg-stången går ganska lätt att rubba genom att trycka på ändan med ett finger...
    säger detta nåt? för slapp??
    SAAB 9-3og -01 Aero

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av pmgl
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Du har väl en moment /ladd begränsning på 1ans och 2ans växel det är väl därför sänkt ladd eller?
    jo men detta gäller alla växlar.... vad jag försökte förklara var att om jag t.ex. har höga varv på 2:an då jag växlar till 3:an så laddar den inte mera än 0,6-0,7 bar...(förklarade lite dåligt i första inlägget )

    har annars varit ute och testat bilen med W-slangen bortkopplad från mv och då hade den inga som helst problem att ladda upp till 1bar... så detta gör att det inte kan vara wg-fjädern??
    Du har rasad turbo skulle jag säga.. Laddar den inte mer än 1bar med ryckt W-slang så är det bara att investera i ny snurra.. Tyvärr..

    Mvh Robban
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    EDIT: Laddade nog över 1bar också...släppte av gasen vid 1.2bar eftersom jag inte vet hur mycket man vågar ladda utan att någonting tar skada. Verkade nog som bilen skulle ha laddat ännu mer om jag inte skulle ha släppt gasen.
    SAAB 9-3og -01 Aero

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av pmgl
    EDIT: Laddade nog över 1bar också...släppte av gasen vid 1.2bar eftersom jag inte vet hur mycket man vågar ladda utan att någonting tar skada. Verkade nog som bilen skulle ha laddat ännu mer om jag inte skulle ha släppt gasen.
    Skumt,, laddtrycksspärren bör gå i hursom helst..

    Testa att inte släppa av,, laddspärren ska gå i innan det tillockmed.

    Går den över 1.5bar kan du ju släppa.. Huvudsaken är att laddtrycket skenar högt..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    skall testa gasa lite mera på vägen hem idag då ....
    SAAB 9-3og -01 Aero

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Finland
    Inlägg
    17
    Nu har jag varit ute och gasa lite...

    Då tryckmätare nådde 1.3bar(mitten på orginal mätaren) så börjarde bilen knycka och rycka tills trycket sjunkigt något, därefter började den ladda på nytt....och samma igen...

    FYI: turbotrycket kan vara lite missvisande eftersom den inte är allt för exaka(antar jag iaf...
    men 0.6bar enligt min mätare är 2-3mm ifrån det röda på orginal mätaren och 1.3bar mitten på det röda.
    SAAB 9-3og -01 Aero

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Sätter en lite peng på att snurrbon är knas..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    Citat Ursprungligen postat av pmgl
    har varit ute och kollat lite idag....wg-stången går ganska lätt att rubba genom att trycka på ändan med ett finger...
    säger detta nåt? för slapp??
    ett finger? antingen har du ett starkt finger eller så är den lite slapp..

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av pmgl
    har varit ute och kollat lite idag....wg-stången går ganska lätt att rubba genom att trycka på ändan med ett finger...
    säger detta nåt? för slapp??
    ett finger? antingen har du ett starkt finger eller så är den lite slapp..

    Betänk att de klenare STD klockorna inte har mer än i värsta fall 0.3bar i glt..

    Det krävs inte ett speciellt starkt finger att flytta det.

    Hade 0.2bar i Glt på min 150hästare idag såg ja.

    Dags o bygga wastagte.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Betänk att de klenare STD klockorna inte har mer än i värsta fall 0.3bar i glt..

    Det krävs inte ett speciellt starkt finger att flytta det.

    Hade 0.2bar i Glt på min 150hästare idag såg ja.

    Dags o bygga wastagte.
    ah okej, ja vet de klockorna som sitter på GT17 och TD04 krävs ju lite mer än att lägga fingret på och trycka..

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Betänk att de klenare STD klockorna inte har mer än i värsta fall 0.3bar i glt..

    Det krävs inte ett speciellt starkt finger att flytta det.

    Hade 0.2bar i Glt på min 150hästare idag såg ja.

    Dags o bygga wastagte.
    ah okej, ja vet de klockorna som sitter på GT17 och TD04 krävs ju lite mer än att lägga fingret på och trycka..
    Precis..De har du rätt i..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Min T35 klocka är jäkligt lätt att dra i med 2 fingrar har doch inte testat en fräsh hur den ska vara.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Min T35 klocka är jäkligt lätt att dra i med 2 fingrar har doch inte testat en fräsh hur den ska vara.
    T35.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. svajande laddtryck
    Av james-theo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 15:31
  2. Svajande laddtryck?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 11:55
  3. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •