Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: kamkedja 900i var köpa?Hur byta?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118

    kamkedja 900i var köpa?Hur byta?

    Finns dessa bara på SAAB eller? Vad får man räkna i pris för en ny kedja?

    Har nämligen fortsatt otur med bilen: Trots koll , dubbelkoll och trippelkoll av inställningar så gick kamkedjan av på mitt splitt nya block efter tre dagars klockren gång. Fattar inte varför den pajjade då bilen gått superfint i tre dagar och blocket var splitt nytt ink kedjan.

    Antar att toppen nu måste renoveras med vilket suger fetballe eftersom jag även köpte o bytte toppen efter motorraset*suck*

    Nån som vill köpa en billig saab 900 ?
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Speedparts har, blir väl ganska bra pris med rabatt?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118
    ok. Över till nästa fråga då..I Haynes står det att kedjan går att byta med motorn kvar i bilen..stämmer detta verkligen? Jag måste ju alltså byta kedjan (resterande att göra vet jag så som topp med mera) och jag tyckte det såg lite körigt ut att göra på plats men det står att det ska gå....Vad är vettigare..lyfta ur elller försöka göra det på plats med motorn i bilen?
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 572
    Citat Ursprungligen postat av GST Spyder
    ok. Över till nästa fråga då..I Haynes står det att kedjan går att byta med motorn kvar i bilen..stämmer detta verkligen? Jag måste ju alltså byta kedjan (resterande att göra vet jag så som topp med mera) och jag tyckte det såg lite körigt ut att göra på plats men det står att det ska gå....Vad är vettigare..lyfta ur elller försöka göra det på plats med motorn i bilen?
    Inga problem att göra det i bilen.

    Finns verktyg på saab för att dra runt en ny kedja
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 117
    Antar att det är samma kedja på 2.0i som på 2.0T?

    Isf har ju SAAB (eller iaf hade) en kraftiskt subventionerad kamkedjesats till B2x5 spisar som även nästan allt ifrån ska passa i B2x4. Tror den gick lös på 800kr eller så när jag köpte iaf, någon får dock gärna verifiera detta Då jag bara har för mig att jag läst att det ska vara samma prylar.

    edit: Använde den berömda sökfuntionen och hittade denna tråd. Enligt denna passar allt förutom balansaxeldrev, står även artikelnummer i tråden och priset för hela satsen verkade vara 774:- så jag gissade inte så tokigt.

    Passar på att flytta den till Motor och motorstyrning också.

    mvh

    edit: lagade urlen

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    609
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Antar att det är samma kedja på 2.0i som på 2.0T?

    Isf har ju SAAB (eller iaf hade) en kraftiskt subventionerad kamkedjesats till B2x5 spisar som även nästan allt ifrån ska passa i B2x4. Tror den gick lös på 800kr eller så när jag köpte iaf, någon får dock gärna verifiera detta Då jag bara har för mig att jag läst att det ska vara samma prylar.

    edit: Använde den berömda sökfuntionen och hittade [urlhttp://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=112756&highlight=93184480]denna[/url] tråd. Enligt denna passar allt förutom balansaxeldrev, står även artikelnummer i tråden och priset för hela satsen verkade vara 774:- så jag gissade inte så tokigt.

    Passar på att flytta den till Motor och motorstyrning också.

    mvh
    Köpte en sådan sats till min 9000 för 3 månader sedan, kostade 987:- med moms på Saab.
    Det enda som inte passade var dreven som sitter på balansaxlarna.
    Dessa två drev kostade nästan 600 hos Speedparts.
    Säljaren på Saab sa dessutom att delarna skulle kosta nästan 7000 med normalt listpris, så lite subventionerat är det ju, (om han inte ljög förstås).
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118
    behöver bara kedjan då blocket splitt nytt ink kedjan. Övriga drev är alltså helt ok :-)

    Verktyget för att dra i ny kedja...gäller det även om kedjan halkat ur under drevet på veven? Kedjan är nämligen helt lös.....och det känns som om det är lite svårt att få dit kedjan då ? :-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    609
    Citat Ursprungligen postat av GST Spyder
    behöver bara kedjan då blocket splitt nytt ink kedjan. Övriga drev är alltså helt ok :-)

    Verktyget för att dra i ny kedja...gäller det även om kedjan halkat ur under drevet på veven? Kedjan är nämligen helt lös.....och det känns som om det är lite svårt att få dit kedjan då ? :-)
    Kan hålla med om att det kan bli lite knepigt att dra i en ny kedja då.
    Blir nog till att öppna bröstkåpan och ta det den gamla hederliga vägen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av GST Spyder
    behöver bara kedjan då blocket splitt nytt ink kedjan. Övriga drev är alltså helt ok :-)

    Verktyget för att dra i ny kedja...gäller det även om kedjan halkat ur under drevet på veven? Kedjan är nämligen helt lös.....och det känns som om det är lite svårt att få dit kedjan då ? :-)
    Kan hålla med om att det kan bli lite knepigt att dra i en ny kedja då.
    Blir nog till att öppna bröstkåpan och ta det den gamla hederliga vägen.
    Trode nästan det :-) Och då är det ur med motorn som gäller eller?
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Du skall kunna flytta motorn i sidled. Men det verkar vara riktigt tajt.

    Finns några trådar om det här på forumet.

Liknande ämnen

  1. Köpa Saab 9-5 2.3t -00 med utbytt turbo, kamkedja. Dumt?
    Av mrjb i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 13:00
  2. När ska man byta kamkedja 9000 Aero -95
    Av PM13 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 16:57
  3. Byta hjullager fram, saab 900i -86
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 00:42
  4. Köpa Högtalar paket till saab 900i Vilket?
    Av Nixta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 23:36
  5. Slammer från kamkedja, vågar jag köpa bilen?
    Av aCiDiCuS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •