Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: motorvärmare

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481

    motorvärmare

    hallå.
    hade tänkt inom den närmaste månaden att skaffa motorvärmare och tillhörade kupevärmare då vi har tillgång till att koppla in detta på jobbet och känns ju smart om man kan använda det gratis.

    speedparts säljer ju en mängd grejer

    först här de ju kittet

    900 2.0, 2.0t, 2.3
    B204/206/234
    är ju den jag ska ha till en ng900 turbo

    men vad ingår i det?
    är de bara kupevärmare element och sladden till det?

    och vad är

    Grenkabelsats
    Kupékabelsats

    är de extra för att få sladdarna till kupevärmare osv?

    blir ju inte så himla billigt om de är båda dem jag måste köpa?

    men sen när man kollar på biltema så verkar de sälja som borde passa, finns till 9-3 2,0T från 98 och framåt och de borde väl inte skilja för ng900 2,0T 97a?
    men de blir ju betydligt billigare om man köper delarna där.

    är biltema bara skit på dessa grejer eller vad rekomenderar ni andra?

    sist köpte jag en bensinpump för 1000kr på speedparts som fan kostade 300kr på biltema för SAMMA så vill inte göra någon mis igen och betala mer än vad som behövs.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    841
    Ja, du behöver båda satserna om du ska ha både motorvärmare och kupevärmare, kolla lite snabbt på biltema och så mycket billigare blir det ju inte, Biltema 1265kr speedparts 1735kr så du sparar ca 450kr men jag skulle nog hellre välja Speedparts då de säljer Defa som brukar vara bra medans vad Biltema säljer vet man inte, för några år sedan stod det i butiken att Biltemas värmare var inte kompatibla med vare sig Defa eller Calix, vet dock inte om det fortfarande är så.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    ska nog ta en runda till biltema ändå, är ju bara ett par mil dit.
    så skulle ju spara 450kr + frakt

    1735kr tycker jag är rätt mycket och frågan är ju om det är värt de på en bil som gått 22 000mil utan...

    får ju göra en jäkla massa kallstarter innan de tjänas in.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ska nog ta en runda till biltema ändå, är ju bara ett par mil dit.
    så skulle ju spara 450kr + frakt

    1735kr tycker jag är rätt mycket och frågan är ju om det är värt de på en bil som gått 22 000mil utan...

    får ju göra en jäkla massa kallstarter innan de tjänas in.
    Till Defas värmare finns det en massa roliga grejor som man kan köpa, bla. en elektrisk kylvätskepump som skjutsar runt vattnet i motorn vilket leder till att du har varmluft ordentligt mycket tidigare än innan. Finns också underhållsladdare för batteriet, och det är ju inte helt fel.

    Jag skulle kört på Defas, har haft både Defa och Calix på våra bilar, och Defas grejor har alltid gått klanderfritt. Dock inte prövat Biltemas, men det är ju som vanligt en chansning.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    419
    Då skickar jag in en följdfråga. Hur svårt är det att själv installera doppvärmaren i blocket?

    MVH
    Carl

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Det är nog inte defa som har en vattenpump. Utan Calix.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    får se vad de blir för nått, grejen var väl att man skulle få lite värme och lite bättre bränsleförbrukning vid start, ska detta kosta ett antal 1000kr så kan jag lika väl köpa en tjockare jacka.

    bilens värde är väl runt 30K så att lägga flera 1000kr på en motorvärmare känns inte så aktuelt, så därför jag kollade på biltema prylar då de iaf borde fungera för det tänkta men inte mer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    det är värt ganska mycket att kunna sätta sig i en varm bil och slippa skrapa rutorna då det är svinkallt ute också...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776
    Citat Ursprungligen postat av anze
    det är värt ganska mycket att kunna sätta sig i en varm bil och slippa skrapa rutorna då det är svinkallt ute också...
    Det är värt varje krona.
    Jag skulle inte tveka att montera värmare, vilket jag gjort på alla mina bilar som inte haft det när jag köpt dom.
    Jag har lite svårt att förstå att vissa kostnader måste löna sig. Resonerar man på det viset så skulle man inte ha bil.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 309
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av anze
    det är värt ganska mycket att kunna sätta sig i en varm bil och slippa skrapa rutorna då det är svinkallt ute också...
    Det är värt varje krona.
    Jag skulle inte tveka att montera värmare, vilket jag gjort på alla mina bilar som inte haft det när jag köpt dom.
    Jag har lite svårt att förstå att vissa kostnader måste löna sig. Resonerar man på det viset så skulle man inte ha bil.
    Just precis.. killar (företrädesvis) funderar inte en sekund att lägga tusenlappar på styling å annat skit. Men att pröjsa 1000 spänn så man slipper skrapa rutor, problem när man blir äldre pga. massa sittningar i en svinkall bil osv. det är alldeles för dyrt

    En beg. grenledningsats hittar du för några hundringar på närmaste skrot, elementet som sitter i blocket bör däremot köpas nytt. Calix system är kompatibelt med motorvärmartimern som programeras in i SID och som säljs på Saab. Calix har fö. mer tillbehör i sitt program men Defa är billigare. Har själv monterat Defa i min 9-5´a pga. jag hade deras batteriladdare på hyllan. Lite irriterande med tanke på timerfunktionen i SID.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894
    Ska inte biltemas värmare utgå? De finns inte med i katalogen längre och många värmare har redan försvunnit.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 427
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av anze
    det är värt ganska mycket att kunna sätta sig i en varm bil och slippa skrapa rutorna då det är svinkallt ute också...
    Det är värt varje krona.
    Jag skulle inte tveka att montera värmare, vilket jag gjort på alla mina bilar som inte haft det när jag köpt dom.
    Jag har lite svårt att förstå att vissa kostnader måste löna sig. Resonerar man på det viset så skulle man inte ha bil.
    Just precis.. killar (företrädesvis) funderar inte en sekund att lägga tusenlappar på styling å annat skit. Men att pröjsa 1000 spänn så man slipper skrapa rutor, problem när man blir äldre pga. massa sittningar i en svinkall bil osv. det är alldeles för dyrt

    En beg. grenledningsats hittar du för några hundringar på närmaste skrot, elementet som sitter i blocket bör däremot köpas nytt. Calix system är kompatibelt med motorvärmartimern som programeras in i SID och som säljs på Saab. Calix har fö. mer tillbehör i sitt program men Defa är billigare. Har själv monterat Defa i min 9-5´a pga. jag hade deras batteriladdare på hyllan. Lite irriterande med tanke på timerfunktionen i SID.
    ser inte riktigt vad de är ni pratar om, jag ska ha motorvärmare men vill ju mest veta om den på biltema är nått bra, köpa en motorvärmare för flera 1000kr och de är typ minusgrader 1 månad eller nått här i småland.
    använder filt på rutan så skrapa rutor har jag inte gjort på länge ändå..

    men behöver inte massa skumma finnesser och de går ändå inte koppla värmaren till siden på en ng900 så den funktionen faller bort med.

    de handlar inte om att om jag ska montera eller inte utan att få en billig och bra som duger till en gammal ng900, behöver inte turbo deluxe dunder halvamånadslönen åt helvete modell....

    sen är jag inte en sånn som lägger specielt många kronor på styling osv, lagade rosten i dörrarna för 1000kr om man nu ser de som styling och fixade till stereon för 2000kr. så några större summor har jag inte ödslat på bilen
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 731
    Köp antingen Calix eller Defa så vet du att det finns reservdelar om det skulle trassla.
    Bytte intagskabel förra vintern till min Defa för naturligtvis blev det kortis i den den vecka det var -18°.

    Blockvärmare för bilens skull, kupévärmare för dem de som åker i bilen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad MED motorvärmare NG9-3 B207
    Av agnes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 18:54
  2. Motorvärmare
    Av Allan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 17:03
  3. Motorvärmare
    Av 9-5:an i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •