Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Urkopplat larm på saab 9000 cde 95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17

    Urkopplat larm på saab 9000 cde 95

    Har ett litet problem med mitt larm, det ska tydligen vara urkopplat. Hur ska ja koppla tillbaks det. Har kollat bakom handsfacket, där sitter en box som det står saab på plus ngt nummer, har oxå en fjärrnyckel med bara en knapp på. Är det ett org larm el nåt annat?

    Ny ägare till en saab 9000 cde 2,3 t.
    Saab 9000 cde 2,3T 200 hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    En knapp, skulle gissa på att du har ett touchguard tg-600, kopplingsschema finns här. http://www.ilv.se/pdf/TG-600_11.pdf

    Har de kopplat ur larmet så borde det ju vara något fel på det. Vet att det på föregångaren till detta larm var vanligt att reläena inne i boxen gick sönder så de behövde bytas ut. Men kolla så den har strömmatning osv och försök få igång det!

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    En knapp, skulle gissa på att du har ett touchguard tg-600, kopplingsschema finns här. http://www.ilv.se/pdf/TG-600_11.pdf

    Har de kopplat ur larmet så borde det ju vara något fel på det. Vet att det på föregångaren till detta larm var vanligt att reläena inne i boxen gick sönder så de behövde bytas ut. Men kolla så den har strömmatning osv och försök få igång det!

    /Anders
    Tack för svaret men vete f*n vad det är för dosa, den låg i bilen när ja fick den. Lådan som sitterbakom handskfacket är väl ett orginal larm?
    Jag har känt efter knappar men hittar inga. Ja tror förra ägaren hade problem med centralåset men det är fixat nu. Skumt
    Saab 9000 cde 2,3T 200 hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Det är det larm som kunde köpas med när bilen var ny monteras där ja, däremot så kan det ju hända att någon eftermonterat ett larm på samma ställe.

    Är det det larmet som jag länkade till så finns det inga knappar på larmboxen utan har det deaktiverats så måste de ha brytit strömmen på något sätt, klippt en sladd eller bara dragit ur kontakten, det sistnämnda är ju lätt fixat och även det första om du är lite händig med el, därför du fick kopplingsschemat.

    Så här ser kontrollen ut till ett tg-600 (så du vet om kopplingsschemat är det rätta)



    Ni som vill ge er på för gissning vad jag har för märke på min andra bil gissar nog rätt

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Det är det larm som kunde köpas med när bilen var ny monteras där ja, däremot så kan det ju hända att någon eftermonterat ett larm på samma ställe.

    Är det det larmet som jag länkade till så finns det inga knappar på larmboxen utan har det deaktiverats så måste de ha brytit strömmen på något sätt, klippt en sladd eller bara dragit ur kontakten, det sistnämnda är ju lätt fixat och även det första om du är lite händig med el, därför du fick kopplingsschemat.

    Så här ser kontrollen ut till ett tg-600 (så du vet om kopplingsschemat är det rätta)



    Ni som vill ge er på för gissning vad jag har för märke på min andra bil gissar nog rätt

    /Anders
    Min dosa är fyrkantig o har en liten larmknapp, men som sagt vet ej om den hör till bilen. Kör kanske förbi en saab verkstad o låter dom kolla, el o sånt är inte min starka sida precis. Men tack för hjälpen.
    Saab 9000 cde 2,3T 200 hk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    detta låter som ett saab orginal larm.. ja har en likadan dosa och haft lite probs med mitt larm men nu så.. men om el inte är din starka sida så lämna in till verkstad eller nån bussig kompis
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    detta låter som ett saab orginal larm.. ja har en likadan dosa och haft lite probs med mitt larm men nu så.. men om el inte är din starka sida så lämna in till verkstad eller nån bussig kompis
    OK tack, ska kolla upp det inom en snar framtid. Finns det larm så är det ju kul om det funkar.
    Saab 9000 cde 2,3T 200 hk

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Flanders
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    detta låter som ett saab orginal larm.. ja har en likadan dosa och haft lite probs med mitt larm men nu så.. men om el inte är din starka sida så lämna in till verkstad eller nån bussig kompis
    OK tack, ska kolla upp det inom en snar framtid. Finns det larm så är det ju kul om det funkar.
    Gamla larm har en otäck förmåga att inte funka tycker jag
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av Flanders
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    detta låter som ett saab orginal larm.. ja har en likadan dosa och haft lite probs med mitt larm men nu så.. men om el inte är din starka sida så lämna in till verkstad eller nån bussig kompis
    OK tack, ska kolla upp det inom en snar framtid. Finns det larm så är det ju kul om det funkar.
    Gamla larm har en otäck förmåga att inte funka tycker jag
    Kom på en grej, den lilla knappen som sitter i taket vid lampan är väl nåt till glaskrossarsensorn, när man håller in den så blinkar det i lysdioden. Är den inte kopplad till larmet? Den borde väl inte fungera heller? Många frågor men kan man inget om el så är det ju så
    Saab 9000 cde 2,3T 200 hk

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 -98 Larm. Rörelsesensor?
    Av Brauer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 01:47
  2. Kan man köra med SID, Stereo samt ACC urkopplat?
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 19:27
  3. Larm dosa Saab 9000 CSE -98
    Av SaabJanne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •