Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: nyansskillnad efter omlackning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120

    nyansskillnad efter omlackning?

    förra heljen lyckades jag med att krocka för första gången, vilket inte vart något kul alls men alla inbladedade klarade sig helt utan skador vilket ju alltid är sjönt! men nu går man ju o funderar på hur bilen kommer att bli efter reparation... jag fick e nbuckla ca:15*15cm på förardörren och repor på franskärm och bakdörr. så nu undrar jag lite vad man skall tänka på vid innlämmning av bilen bilen i fråga är min svarta 9-3á från 2002, men det jag är "rädd" för är att få nyansskyllnader när dom lackar om dörrarna och skärmen! för bilen har ju några år på nacken och är väl inte precis 170solid svart längre, visserligen mkt fräch i lacken för övrigt men ändå borde de väl skillja någon nyans? går det att få dom att alck om hela bilen för en lite summa extrapenagar? skall bilen lämmnas till en lackare lr till en saab värkstad, om nu inte fösäkrningbolaget välger sånt någon som har några tipps på hur jag skall lösa detta på bästa sätt då jag vill ha tillbaka bilen i samma fina skick som innan krocken??

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    du lär inte se några skillnader på en svart bil.

    jag lackade om alla dörrar på en mörkblå ng900 från 97.
    polerade upp hela bilen och de går inte se på nyansen, snarare går de väl se på om lacken blivit taskig som jag tex fick apelsinskalsyta på ena dörren, det syns mer än någon nyansskillnad.
    lacka om det och lämna den på lackkonservering eller en helgs arbete med polermaskinen så lär du alldrig märka någon skillnad.

    skillnader i nyanser är väl mest metalic lacker som får, inte solida och definitivt inte på en 4 år gammal bil..
    kanske om du lackar om en rö og900 att du får taskiga skillnader även efter polering.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    ok, då får jag la hoppas jag får en snäll och duktig lackare då... :P men jag hr tänkt lämna in bilen på en lakförsegling till våren, var för ett par veckor sedan på Mr-cap i U-valla och snacade mee en kille där som sa att de skulle kosta någonstans mellan 5-6k beroende på skick... tyckte detta lät lite dyrt men de e kanske de som de koster... tänkte i ss fall vad de skulle kunna kosta att få hela bilen omlackad när dom ändå e igång? för jag har en liten repa på bakkjolen och en i fronten, samt lite stenskott på huven! då skulle man ju bli kvitt dessa med lr?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Bra tillfälle att lämna in bilen för maskinpolering av de ytorna som du inte får lackat.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    jo, de e nog allt ett bra tillfälle, men vad är ett ca pris på min bil då? någon som vet?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113
    Lämnade in min 04:a på Emko Bilvård här i Malmö för polering och fick betala 1200 kr för en hel utvändig polering UTAN lackkonservering.

    För en lackkonserv med Krontecs produkter ville de ha 3500sek.

    Kan tillägga att de gjorde ett utmärkt arbete och jag vill verkligen rekommendera dem.
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    ok, 1200kr låter ju helt rimligt, har dock hört att det skall vara mkt billigare att lämmna in metallic bilar än bilar med solida lacker!? vad gör dom vid en polering? polichar, vaxar?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

Liknande ämnen

  1. omlackning av fälgar??? =)
    Av Aero_7 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 22:55
  2. Nyansskillnad utbytesdel
    Av Idlewild i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 09:47
  3. Omlackning av sommar åket
    Av tuvor i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 11:22
  4. VAd kostar omlackning av motorhuv??
    Av JohnM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 16:57
  5. omlackning på saaben
    Av hyperlite133 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •