Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: ng900 2.3T - bättre än 2007

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199

    ng900 2.3T - bättre än 2007

    Hej alla projektläsare, jag fick idén att skriva en projekttråd om mitt lilla projekt ja har stående i mitt garage..

    Det hela började med att ja fick idén att köpa mig en bil utav de pengarna jag hade tjänat ihop ifrån mitt dåvarande sommarjobb. Jag satt på blocket varje rast och letade efter nått billigt som gick bra (det var ju ändå en första bil jag var ute efter). Det fick inte kosta för mycket då jag fortfarande var student. Dagen kom då jag hittade mig en ng900 som vart avställd under ca 8 – 10 månader bara för den inte hade gått igenom besiktningen. Felet varför den inte gått igenom var att den hade ett trasigt dimljus. Det framgick dock inte i annonstexten. Jag ringde upp killen som hade bilen en tisdag och på torsdagen var jag upp och kollade och prutade ner priset lite extra så jag kunde köpa och hämta den på fredagskvällen.

    När jag fick hem bilen så hamnade den direkt under en hårdtvätt då det fanns en del mossa på den.. jag tvättade grundligt i hjulhus för att det skulle underlätta när ja väl skulle riva ner bromsarna för renovering..

    På söndagen samma vecka så fick jag låna grannens garage då han skulle åka på semester i en vecka. Jag började riva avgassystemet då det satt ett JT 3” ifrån turbo utan katt på (fick med ett komplett original system i jätte bra skick). När väl det satt på sin platts så gick ja över bromsarna jag bytte handbromsbackar och bromsklossar runt om. Dock så hade jag inte pengar till att köpa nya skivor till bilen så det blev att ta fram vinkelslipen och en lätt ”polerskiva” och putsade av skivorna ifrån all ut rost som fanns på de. När väl det var klart så var det provkörning av bromsarna och för det lilla jag gjort så var det bromsar som skulle gå igenom besiktningen (enligt mig). Då var det bara kvar att fixa däck och dimljuset. Men dimljus kunde ja inte få tag på så det blev maskeringstejp över de lyktorna, men nya däck på runt hela bilen blev det då de gamla var så torra att de hade till och med fått sprickor.

    Väl inne på Bilprovningen i Ulricehamn så gick den igenom utan några problem. Allt var OK.


    Jag körde bilen resten av den sommaren då jag inte hade sådär jätte mycket pengar att göra fler renoveringar. Som innan sagt att en student på min tid fick 950kr i månaden och det körde man lätt upp på bensin.

    När vintern kom så ställde jag av bilen för att få mera gjort med bilen. Det blev nya bromsar runt om och greenstuff belägg, kolfiber panel och 3” avgassystem ifrån turbo med en jappsdämpare i slutet.


    När väl vintern var över och sommar vädret var framme så kunde ja inte mer än att ta fram bilen och börja köra, med ett leende. Jag han väl köra ca 100 mil innan jag insåg att turbon var på väg att ge sig, men som tur var så var ja redan beredd på det då jag hade inhandlat ett TD04 15t 5# ifrån en 9-5 Aero som bara rullat 2k mil. Så det var bara att slänga in bilen igen i garaget och byta turbo.



    När väl det var gjort så tyckte ja att en ny programvara ist för original skulle inte sitta fel i bilen så det blev en vända till SQR i Sollebrun där jag fick en programvara som utvecklade ca 290hk och 400nm. OJ helt plötsligt hade jag en ny bil. :P

    Lite efter det så blev det nya Powerflex bussningar i hela framvagnen


    Under sommarens gång blev det en klubbträff uppe på Mantorp då det var den ända helgen då jag inte jobbade. Det var riktigt kul att köra på bana. Dock han jag bara köra en gång på 402m då jag fick tiden 14,983 @ 154,15. tycker det var en rätt OK tid på för att vara första försöket.


    Några veckor efter körningen på Mantorp så hände det som jag inte ville skulle hända. Växellådan rasade. Diffen hade nog tröttnat på effekten.


    Då fick jag idén att börja med min vinterrenovering i förtid och det är där ja står just nu.


    //Rikard

  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    ska bli kul å följa ditt projekt :-)
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    jag tackar, jag ska uppdatera men lite mer info om vad som skall göras och vad som mer har gjort utan att ja har lagt in bilderna.

    Kan iaf säga att bilen skall lackas om antagligen i samma färg som innan och ett Viggen/Aero paket ska hitta sin plats på bilen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    jag tackar, jag ska uppdatera men lite mer info om vad som skall göras och vad som mer har gjort utan att ja har lagt in bilderna.

    Kan iaf säga att bilen skall lackas om antagligen i samma färg som innan och ett Viggen/Aero paket ska hitta sin plats på bilen.
    Ser riktigt bra ut! Med en ny låda och lite lack så är den med andra ord ute på gatan igen nästa vår?
    Personligen tycker jag att du ska köra med ett 9-3 aero-paket (så klart ) på bilen, 900-viggen-bilar finns det gott om.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    jag tackar, jag ska uppdatera men lite mer info om vad som skall göras och vad som mer har gjort utan att ja har lagt in bilderna.

    Kan iaf säga att bilen skall lackas om antagligen i samma färg som innan och ett Viggen/Aero paket ska hitta sin plats på bilen.
    Ser riktigt bra ut! Med en ny låda och lite lack så är den med andra ord ute på gatan igen nästa vår?
    Personligen tycker jag att du ska köra med ett 9-3 aero-paket (så klart ) på bilen, 900-viggen-bilar finns det gott om.
    men dean. :P det är samma paket som aero och viggen har bara att viggen har en annan vinge..

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Detta blir nog bra hörru du
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Detta blir nog bra hörru du
    Jepp.

    Det hoppas jag med. jag har ju börjat i god tid nu iaf..

  8. #8
    Ser intressant ut, lycka till!

    Mvh
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  9. #9
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Låter mkt. intressant. Lycka till

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av tuvor

    men dean. :P det är samma paket som aero och viggen har bara att viggen har en annan vinge..
    Jasså? Fick för mig att viggen-kjolarna var mycket större men det kanske beror på att dom alltid är sänkta

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Citat Ursprungligen postat av tuvor

    men dean. :P det är samma paket som aero och viggen har bara att viggen har en annan vinge..
    Jasså? Fick för mig att viggen-kjolarna var mycket större men det kanske beror på att dom alltid är sänkta
    hehe kan nog bero på det..

    idag ska ja ut och skruva lite är tanken.. var ute precis nu efter jobbet och såg skura bort en stake ifrå veven och till min förvåning så såg lagret jätte bra ut där.. kanske ör så att de är bytta eller så har de inte slitits..

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    mycket mycket intressant projekt detta främst då jag med ska snart ta mej an min ng900 o köra lite at de sakerna du redan gjort , tex byta bussningar odyl ska bli kul att följa .
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av _Ant0n
    mycket mycket intressant projekt detta främst då jag med ska snart ta mej an min ng900 o köra lite at de sakerna du redan gjort , tex byta bussningar odyl ska bli kul att följa .
    hehe tack ska du ha, självklart är det kul att skruva då jag inte skruvar nått på mitt jobb längre. Men jag kan ge dig tips på hur man gör saker av de sakerna som jag har gjort så dvs..

    UPPDATERING: (Glömde Kameran Inne)
    Idag har ja skruvat ur kolvarna och kollat på de lagrena, dock så såg de nästan "nya" ut men men det är inte annat än att byta när jag ändå har isär det. Cylinder loppen sågväl sådär ut, man såg vissa slitsträck samt att man "nästan" kunde spegla sig i loppen, så det blir att hona och i med nya kolvringar.


    2.3 delar köpes omgående

  14. #14
    Hej !

    Intressant projekt

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Här kommer lite update.
    Var i gbg idag och köpte mig ett par riktiga fjädrar till bilen, det blev ett par H&R.


    På måndag ska jag ta med mig mitt block till jobbet och ställa det i motortvätten, återkommer med mer bilder under helgen arbete.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Här kommer lite update.
    Var i gbg idag och köpte mig ett par riktiga fjädrar till bilen, det blev ett par H&R.


    På måndag ska jag ta med mig mitt block till jobbet och ställa det i motortvätten, återkommer med mer bilder under helgen arbete.
    Najs blir de nå bättre dämpare oxå Ir?.
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av _Ant0n
    Najs blir de nå bättre dämpare oxå Ir?.
    det är tanken, tror det kommer att bli gulaKoni men har inte bestämmt mig än..

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Idag har jag provat Ångtvätten på jobbet och det verkar att fungera bra, dock rengjorde den inte kåpan som sitter mellan block och svänghjul så bra men men ett bättre försök imorrn med någon annan del..

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Har vart dålig på att ta med mig kameran när ja grejjar men bilen står på egna hjul igen då den skall snart iväg på lack. Motor blocket är tvättat i ångtvätt samt massa andra delar, så nu är det bara att lämna iväg blocket för honing sam att de skall slipa av lite på "blocktoppen". Toppen skall med iväg för inslipning av ventiler samt planing.

    På jobbet hittade jag fälgarna som ja tror ja skall satsa på



    vad tror ni om de?

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712


    Mycket snygga fälgar. Imponerande tempo du håller på ditt projekt
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Värre/bättre styrväxel till ng900, finns det något?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 11:30
  2. Omgjord Ng900 grill. Bättre eller sämre?
    Av Viom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 13:13
  3. Få bättre styrrespon i en ng900?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 23:34
  4. Bättre ljud i ng900/9-3
    Av Magnus2114 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 21:42
  5. Är (9000??) oljekylaren bättre än ng900 orginal?*bild*
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •