Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vanlig bilstereo i 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87

    Vanlig bilstereo i 9-5

    Har testat sökfunktionen men har säkert missat ngt som ni kan hänvisa till.

    I alla fall så funderar jag på skaffa en 9-5a. Men jag skulle gärna vilja ha en "vanlig" bilstereo i den och inte saabs tråkiga vanliga med för lite funktioner såsom tex mp3.

    Vad går att göra åt saken? Jag har sett vissa 9-5or med vanlig bilstereo i sig, har dom bytt konsol eller är det "budget" varianten från fabrik?

    Tacksam för svar!
    9-5 2.3 -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Det finns en sats att köpa hos Saab, som gör att du ersätter Saabs stereo med en vanlig stereo plus ett förvaringsfack.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Är detta att föredra, eller är originalstereon bra?

    Hur är det med anslutningarn? Är det vanliga iso som sitter där bak eller går det att köpa adapter?

    Ngn som vet av ngt pris?
    9-5 2.3 -98

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Är detta att föredra, eller är originalstereon bra?

    Hur är det med anslutningarn? Är det vanliga iso som sitter där bak eller går det att köpa adapter?

    Ngn som vet av ngt pris?
    Adapter finns alltid att köpa och vill man snåla så klipper man ju bara kablarna och kör med kabelskor istället.
    9-3 2,0t -01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    orginal e ingen hitt om du gillar ljud och e "lite" kräsen. jag gillar ljud, e inget proffs utan amatör...men d ljudet jag har i min bil är 10000ggr bättre än AS3. och inte för allt för stor summa.

    så vill du ha vanligstereo så kör.
    e bara att köpa ett kit på saab för ca 500kr med ram, förvaringsfack och en isoomvandlare så allt passar bra ihop!

    sedan e d bara å plugga in. dock tog jag bort saab orignal steg och högtalare...vet ej hur dom funkar ihop med vanligstereo. dom e inte på samma ohm antal..men jag kolla inte upp detta så nog eftersom jag endå skulle byta!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Det låter bra det. Är det ngn som kan bekräfta det här med ohm antal och skit. Är det annars på Saab original än andra vanliga bilstereos?
    9-5 2.3 -98

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Det låter bra det. Är det ngn som kan bekräfta det här med ohm antal och skit. Är det annars på Saab original än andra vanliga bilstereos?
    jo d e annat...typ 2.8ohm eller så

    4ohm e bilstereo...
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Det här med att AS-3 låter skräp är högst subjektivt. Skaffa mer input från fler som har den i sina bilar innan du river väck den. HK-anläggningen låter oerhört vackert fast är man bara ute efter en massa epelepsiskit med en monoton basgång å en pudding som sjunger tre ord om å om igen så räcker det kanske inte. Sen låter det bättre i sedanen än kombin pga. sedanen har 6/9´or i hatthyllan istället för basburken som kombin e belönad me i skuffen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Okej. Högtalarna har jag inget intresse av att byta ut än då jag fortfarande inte vet hur dom låter. Har byggt ljud tidigare men börjar bli lite less på det då baslådor tar plats kostar pengar etc.

    Finns det ngt sätt som gör att man kan använda en vanlig bilstereo till originalhögtalarna, för problemet för mig är att original inte har tex mp3.
    9-5 2.3 -98

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Okej. Högtalarna har jag inget intresse av att byta ut än då jag fortfarande inte vet hur dom låter. Har byggt ljud tidigare men börjar bli lite less på det då baslådor tar plats kostar pengar etc.

    Finns det ngt sätt som gör att man kan använda en vanlig bilstereo till originalhögtalarna, för problemet för mig är att original inte har tex mp3.
    Kolla här: http://www.mitt-eget.com/saab/faq.shtml
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Om det bara är mp3-funktionen du vill åt så finns det några alternativ att få detta i din nuvarande stereo.
    Finns en del andra trådar som diskuterar det hela också.

    Billigaste lösningen är att löda in ett extra uttag för mp3:n. Finns väldigt bra förklarat här på forumet hur man går tillväga.

    En annan lösning, och den som jag väntar på är att trollpodska komma igång riktigt.
    Det är ett system som möjliggör kommunikation mellan mp3 och saabs orginalstereo. Kopplas i cd-växlaruttaget och har stöd för rattkontroll och SID-display med låttitel etc.

    De ska påbörja försäljningen när som helst om jag förstått det hela rätt.
    Personligen hoppas jag på denna lösningen och kommer beställa så fort de första rapporterna om levererade produkter kommer in.
    9-5 Aero -01

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Detta lät ju lite intressant. Inte är det bara Mp3 funktionen man saknar, men med det där behåller man som du säger kontrollen med ratten. Inte så dumt...

    HAr alla 9-5or stereo kontroll på ratten, har läst i annonser att vissa har multiratt elelr ngt, vad menas med det?
    9-5 2.3 -98

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351
    jag köpte en sony blackpanel till min 9-5 för ett par år sen ( som visserligen inte sitter i nu) den köpte jag mycket för att man skulle kunna koppla den till rattfunktionen

    Men någon sådan adapter gick inte att få tag på, sony har slutat tillverkat den för att den hade såna kavlitetsproblem. Tror dock att Kenwood och Pioneer kan ha adaptrar som skall funka.

    mvh B

    ps. Har en sån där ram med fack till salu, saab original ds.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    Hur går det med slutsteget om man byter sterio? Funkar kenwoods adepter till andra märken?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    Hur går det med slutsteget om man byter sterio? Funkar kenwoods adepter till andra märken?
    Tror att det blir svårt att få originalslutsteget att fungera ihop med ett annat märke. Troligtvis funkar inte Kenwoods adapter till andra märken, men är kontakterna likadana så är det bara att prova.

    Men ska du byta originalstereon, så byt ut hela kittet. Det blir garanterat bäst.

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    japp får göra detta. Man ska alltså inhandla ett 4*xxx steg?

Liknande ämnen

  1. Montera i vanlig din bilstereo
    Av Fear43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 11:44
  2. Bilstereo 93
    Av AeroPeter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 18:31
  3. 2 DIN Bilstereo
    Av kaRne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 19:20
  4. bilstereo 95
    Av Krille_W i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 09:04
  5. Bilstereo
    Av Soder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •