Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ekonomi trimma bilen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82

    Ekonomi trimma bilen?

    Jag undrar om någon här har trimmat i syfte att få ner bränsle förbrukningen genom optimering, alltså inga dumheter som att strypa effekturtaget genom att blockera gasen m.m.
    Vad har du gjort? Exempel vad som kan göras mottages tacksamt, exempelvis: om det går att minska förbrukningen genom att montera mer lättdriven turbo, annan generator som drar tar mindre energi m.m
    Spåna på, det skulle vara kul att få ner förbrukningen rejält, speciellt på långsträck på semester eller liknande, pengarna räcker till fler öl på kvällen då
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Lättrullande däck.
    Fräch olja i motor och växellåda
    Fixa lite bättre aerodynamik
    Kör enbart med parkeringsljus
    Stäng av ACn

    Vilken bil gäller det, 9-5an?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    billigaste ekonomitrimmet är att låta frugan köra...
    vete fean hur hon gör, men hon kan spöa mig med nästan 10% vilken dag som helst.

    Men det e klart, jag har tyngre fötter
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vet inte om du tjänar på det i längden. Jag menar, tänk om du kör så snålt så det räcker till 3 öl varje kväll. Om 5 år blir du alkis och mister huset, bilen och frugan

    Skämt åsido, körsättet är nummer 1. Sedan kan det på vissa bilar löna sig med en chiptrimning ifall man inte utnyttjar hästarna så ofta. Högre utväxling sänker alltid förbrukningen på landsväg, men det är ju knöligt att byta till annan växellåda.

    I förslaget lättrullande däck vill jag lägga till att köpa smalare däck med högre profil. Gärna med lägre fartkod - dels brukar dessa vara ngt mer lättrullade och dels håller de längre, vilket tillsammans med lägre inköpspris gör att däckskontot påverkar bilägandet lika mkt som bensinsparåtgärder. Visserligen är det inte tillåtet med lägre fartkod än helbilsgodkännandet föreskriver, men det brukar svenska polisen inte kolla så noga. Tänk bara på att inte köra fortare än däcken tål, och glöm lägre fartkod ifall du inte vill fastna i tyska tullen. I vilket fall är det viktigt att de är väl pumpade. Ju högre tryck desto lägre förbrukning av bränsle, men över en viss gräns slits däcken så snabbt på mitten att det inte lönar sig totalt sett.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Visserligen är det inte tillåtet med lägre fartkod än helbilsgodkännandet föreskriver...
    Kraven på däck enl. Helbilsgodkännandet försvinner.

    kommer dock inte ihåg om det var idag 1/10, eller till 1 januari.

    Sen är det fritt fram att sätta på vad som helst, så länge det inte tar i nånstans eller "påverkar trafiksäkerheten nämnvärt", vilket överlämnas till varje polisman att avgöra....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Några enkla råd.

    * Högt däckstryck
    * Rätt viskositet på motorolja, inte onödigt hög
    * Motorvärmare
    * Undvik korta körsträckor
    * Undvik A/C
    * Undvik att dra på värmen i kupén innan motorn blivit varm
    * Rätt service
    * Använd rätt varvtal

    Nä, nu orkar jag inte mer...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123
    Enligt en bekant som jobbar på däckverkstad så ska man göra framvagnsiställning varje år.
    Det tjänar du sedan igen på bränsleförbrukning och däckslitage..

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av piko
    Enligt en bekant som jobbar på däckverkstad så ska man göra framvagnsiställning varje år.
    Det tjänar du sedan igen på bränsleförbrukning och däckslitage..
    Fick rekomendationen 3000mil av han som ställde in min framvagn i förra veckan
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    En sak som dom flesta säkert inte håller med om är väl att trimma bilen något. Burkar ofta dra ner markant.
    Vet att man vid långsträckor med min gamla 9000 aero steg 4 kom neråt 0.65l/mil om man snittade ca 140.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    En sak som dom flesta säkert inte håller med om är väl att trimma bilen något. Burkar ofta dra ner markant.
    Vet att man vid långsträckor med min gamla 9000 aero steg 4 kom neråt 0.65l/mil om man snittade ca 140.
    Bullshit, alldrig att en 9000 drar 0.65
    särskilt inte i 140,
    sen får det va steg xxx om det vill.
    Spelar ingen roll. Men i medvind å med solen i ryggen kanske

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    En sak som dom flesta säkert inte håller med om är väl att trimma bilen något. Burkar ofta dra ner markant.
    Vet att man vid långsträckor med min gamla 9000 aero steg 4 kom neråt 0.65l/mil om man snittade ca 140.
    Bullshit, alldrig att en 9000 drar 0.65
    särskilt inte i 140,
    sen får det va steg xxx om det vill.
    Spelar ingen roll. Men i medvind å med solen i ryggen kanske

    Mvh Martin
    bullshit behöver det inte vara... kan ju vara en sanning med modifikation 0.65 kan ju ev vara 0.7 om det vill sig lite illa... sedan så beror det ju på hur mappen ser ut också, kan vara som så att ett steg4 ligger bra till rent hårdvaru mässigt för att komma ner i förbrukning vid just den effekten, kan ju också ligga på 0.9 vid 120 tex..

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    En sak som dom flesta säkert inte håller med om är väl att trimma bilen något. Burkar ofta dra ner markant.
    Vet att man vid långsträckor med min gamla 9000 aero steg 4 kom neråt 0.65l/mil om man snittade ca 140.
    Bullshit, alldrig att en 9000 drar 0.65
    särskilt inte i 140,
    sen får det va steg xxx om det vill.
    Spelar ingen roll. Men i medvind å med solen i ryggen kanske

    Mvh Martin
    bullshit behöver det inte vara... kan ju vara en sanning med modifikation 0.65 kan ju ev vara 0.7 om det vill sig lite illa... sedan så beror det ju på hur mappen ser ut också, kan vara som så att ett steg4 ligger bra till rent hårdvaru mässigt för att komma ner i förbrukning vid just den effekten, kan ju också ligga på 0.9 vid 120 tex..
    Tycker Freeboo har överdrivit lite, jag har faktiskt vart nere i 0.64 men då gick det bara runt 90 med farthållare på semestern.
    Samma sträcka med mycket gas gav 0.75...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    En sak som dom flesta säkert inte håller med om är väl att trimma bilen något. Burkar ofta dra ner markant.
    Vet att man vid långsträckor med min gamla 9000 aero steg 4 kom neråt 0.65l/mil om man snittade ca 140.
    Är det inte bytta spridare vid steg 4? Då räknar väl datorn ut fel bränslemängd och då stämmer inte färddatorn. Fast du kanske räknade manuellt?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    En sak som dom flesta säkert inte håller med om är väl att trimma bilen något. Burkar ofta dra ner markant.
    Vet att man vid långsträckor med min gamla 9000 aero steg 4 kom neråt 0.65l/mil om man snittade ca 140.
    Är det inte bytta spridare vid steg 4? Då räknar väl datorn ut fel bränslemängd och då stämmer inte färddatorn. Fast du kanske räknade manuellt?
    Har han räknat på grönisar så är det + ca 27%
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Min gamla 9000 med Maptun steg4 var inte så snål som Freebo uppger, låg snarare på litern jämt vid 140 km/h. Ökade ganska kraftigt någonstans runt 120 km/h.
    Tycker min 9-5 var riktigt snål med original programmet i! Nossebro---->Göteborg höll 100km/h i ca 3 mil och 120-130 km/h i ca 6mil = 0,65 l/mil och då var det inte ägg under pedalen heller, blev allt några vilda omkörningar. Riktigt imponerad över den förbrukningen!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Detta räknades ut vid tankning mot hur många mil som körts.
    De värsta jag sett i min gamla bil med 630 cc va 0.43 l/mil på färddatorn.
    På 9-5:an så var de dock ganska illa, kommer aldrig under 0.7 ens med 630 cc. 9-5:orna är av nån anledning riktigt mycket törstigare än 9000.

    Men som sagt, när marvin köpte min bil så låg jag konstant på ca 0.85l/mil trots mycket blandad körning och 100-200 många gånger per tank.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Ca 0,80-0,90 vet ja jag låg på under "normal" körning med många omkörningar Å då var det mer än steg 4...

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Anledningen att jag frågar är just att jag hade en 9000 2,3ltt-95 som jag kunde köra på 0,68 på just långsträck, höll hastighetsbegränsning med farthållaren där det var möjligt och försiktigt på gasen. Den bilen var trimmad med Td04-15T, 3", sportkisse, öppet filter och Chip Center prog (eller snarare nordic uhr, efter vad jag fått höra).
    Så jag skulle vilja få till en kombination som funkar likvärdigt på 9-5:an, men vill gärna veta om någon har lyckats med något recept som jag kan kopiera . Jag klarade att köra bilen i originalskick på 0,82 med motorvägsfart (lite plus), från Malmö till Linköping. Jag åker mycket och ofta långt, skulle vara skoj att få ner förbrukningen 1dl/mil i alla fall. Byta till någon annan klassning är inte aktuellt, väl i Tyskland tänkte jag sabba förbrukningen en stund på autobahn.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Lättrullande däck.
    Fräch olja i motor och växellåda
    Fixa lite bättre aerodynamik
    Kör enbart med parkeringsljus
    Stäng av ACn

    Vilken bil gäller det, 9-5an?
    Japp 9-5:an
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sonny Hansson
    Anledningen att jag frågar är just att jag hade en 9000 2,3ltt-95 som jag kunde köra på 0,68 på just långsträck
    Fick ner min 9000 2,3ltt-95 med samma config (men SQR prog) till liknande nivåer på landsvägskörning. Dock så är 9-5an inte lika törstig i högre farter, antagligen pga bättre aerodynamik.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. ekonomi trimmning !
    Av tramptass89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 17:31
  2. Trimma bilen med trim för annan motor. (Saab 9-5 -00)
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 18:43
  3. Hos viken firma skulle du trimma bilen idag?
    Av -big kahuna- i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 05:21
  4. Trimma bilen.
    Av Recer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 20:22
  5. Saabs ekonomi?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •