Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 7891011 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 210

Ämne: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tiderna

  1. #161
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 631

    SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tiderna

    Någon som har en bild på vart man sätter mottagaren för fjärrlåset?

  2. #162
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 631

    SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tiderna

    Hittade vart den skulle sitta

  3. #163
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Hittade vart den skulle sitta

    Och det var!?

    Det är ju detta denna tråd är till för....

    Fortfarande ingen som har koll på vad färgerna på diverse fjädrar 9-3 levererades med står för...?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #164
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 631

    SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tiderna

    Ja ursäkta, tänkte skriva men hade lite bråttom vid det tillfället.

    Man tar bort baksätes passagerarnas askkopp som sitter mellan framstolarna, där finns en torx skruv (T20?) lossa den, sen är det bara att lyfta bort bakre delen utav konsolen och på vänster sida där inne så skall mottagaren sitta, sladden ligger i nederkant.

  5. #165
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Man tar bort baksätes passagerarnas askkopp som sitter mellan framstolarna, där finns en torx skruv (T20?) lossa den, sen är det bara att lyfta bort bakre delen utav konsolen och på vänster sida där inne så skall mottagaren sitta, sladden ligger i nederkant.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #166
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Noterade just att i EPC står det att bilar (1999) med exteriörpaket har kromat slutrör, medan de andra har svart. Det står det inget om i broschyrerna. Utrustningspaketet verkar vara mer eller mindre en soppa. Min bil hade t.ex. ej lackade backspeglar, ej fjärrstyrt centrallås men kromat slutrör... [...]
    Jo, det står en del om det i broschyrer, men inte i överensstämmelse med det du säger från EPC. Det jag har sett motsvarar vad gul93SE gjorde tillgängligt tidigare (tack för bilderna, gul93SE). Jag har dock inte tillgång till EPC, annan programvara eller databaser så jag har inte en susning vad dessa säger. Men visst blir vissa utrustningskombinationer röriga.

    Och det har, åtminstone för 1999 års modell, inget med exteriörpaket att göra, om du studerar den broschyr som nämndes ovan; och utifrån vad jag har sett. Så jag vet inte var de uppgifterna i EPC kommer i från.

    Exteriörpaketet, så som det beskrivs i t.ex. broschyren från gul93SE, bestod av karossfärgade sidokjolar, stötfångarförlängningar och backspeglar, spoiler samt dimljus fram; nr 1 för "2.0t/2.2TiD" och nr 2 för "2.0 Turbo 185/200 och Cabriolet"; nr 2 innehöll ingen spoiler på bakluckan för det var redan standardutrustning på de modeller som kunde välja exteriörpaket nr 2, därför olika prissättning.

    En liten utvikning på det temat:
    Jag har inte sett någon MY99 med exteriörpaket utan dimljus, så därför utgår jag från att även dessa ingick i paketet, som broschyren från gul93SE säger, till skillnad från din bild. Tvärtom är förstås möjligt, dimljus men inget paket.

    Jag har dock sett ett fåtal bilar utan kjolar etc. men med karossfärgade backspeglar, vet ej om det är original. I vart fall inte för årsmodell 1999. Senare kom det ju diverse olika versioner, om vi nu ska se till hela perioden med 9-3 classic, OG9-3; bl.a. en som kallades Steel Edition (150 hk), runt 2001, som har karossfärgade backspeglar. Polar Edition hade väl också karossfärgade backspeglar. Det tenderar att bli så; det som var tillval blir standard, Men vi fokuserar gärna på det som tas bort. Och tittar man över tiden, fler år än 1999, så kopplades väl exteriörpaketet, kjolar etc. till "SE" runt 2001, eller blev std. har jag för mig.

    SE Sport hade exteriörpaket som standardutrustning (och som vi vet, en egen vingspoiler). Så långt exteriörpaketen.
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Inte på min heller. Men som det står på min dåligt scannade bild så är "Exteriörpaketet med färganpassad främre spoiler, bakre stötfångarsköld, sidokjolar och ytterbackspeglar tillval på SE -99. Sedan står det fotnot 6 "kommer senare under modellåret." Om det menas att man kan köpa till Exteriörpaketet senare eller om det blir standard i SE-paketet förstår jag dock inte...
    Ang. kromat slutrör och fotnot:
    Det kan vara så att din broschyr, bild, är en tidig utgåva, därför anges "kommer senare under modellåret". Jag tolkar det som att det blir tillgängligt som tillval senare, absolut inte standard. Då skulle varenda SE efter den tidpunkten rulla med exteriörpaket. Notera att "sportpaketet" har samma fotnot, "kommer senare". Det innebär att dessa tillval blir tillgängliga senare; eller att det var vad man trodde när broschyren trycktes.

    Det som nämns som "sportpaket" i din broschyr tar upp vad som ingick om man valde en SE Sport istället för SE; men den preciserar inte så noga. Den nämner "sportavgasrör", jfr nedan. Den nämner dock inte att det är en särskild bakre spoiler på SE Sport, ev. endast att den är färganpassad (svårtolkat). Det gör däremot den andra broschyren.

    Vet inte när årsmodell 1999 började tillverkas, men gissar (efter) sommaren -98. Den tidigaste SE Sport som jag sett, och det är inte någon enastående stor mängd, kanske två dussin, och som enl. ovan skulle komma senare, togs i trafik första gången oktober 1998, om uppgifterna stämmer. Så det där med senare under modellåret verkar lite klurigt; om det inte är så att det är en tidig bedömning från Saab, en tidig broschyr, och att man sedan relativt snabbt kom i gång med dessa tillval efter några månader.

    För årsmodell 1999 var det bara bilar med utrustningspaket SE Sport som hade: "avgasändrör, sporttyp i blank finish, ovalt", enl. broschyren ovan. SE Sport fanns ju som bekant för motoralternativen 200 hk eller 185 hk om automat. För S och SE gällde: "avgasändrör, sporttyp (endast 2.0t och 2.0 Turbo 185/200)". För övriga, d.v.s. 2.0i och 2.2TiD, var det väl osportigt ändrör som gällde, alldeles oavsett om utrustad som SE eller med exteriörpaket.

    Så, en 2.0t SE borde, enligt ovan, ha haft "sporttyp", men inte i kromat utförande. Men eftersom just det är en sådan liten detalj givet alla andra tillval, kan man tänka sig att din 2.0t SE fick samma som SE Sport; om det var så den levererades.

    För som alltid, om det finns tidigare ägare till ett fordon kan man vänta sig i princip vad som helst. Sedan vet jag inte om det ens går att få tag på något som är lika original nu för tiden, och då tockna delar tenderar att behöva bytas ut kan det bli vad som helst. För att ta ett exempel, Maptuns satser verkar vara ovala för dubbla "utblås" men närmast rektangulära eller runda för enkelt "utblås". Så nu kan man lika gärna finna en SE Sport *utan* kromat ändrör.

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Jag vet inte i vilken utsträckning som denna FAQ underhålls. Ett par kommentarer, du vet säkert allt detta, men ett par förtydliganden kanske vore bra.

    Vad gäller stycket "Inredningar" kanske man kunde tänka sig att skriva om stycket för klädsel 2001, och lyfta ut "Viggen" (1999-2002) som en egen post att placeras efter andra inledande meningen, om skinnklädsel, men före kommentaren om 2002 års skinnklädsel och turbo-präglingen. Dels blir kronologin bättre, dels nämns Viggen separat, inte i en förklaring till hur Aeroklädseln förändrades.

    Vad gäller fjärde meningen om första Aeromodellens klädsel, år 2000; ja den är unik om man jämför med senare Aero, men det är väl samma som 1999 års SE Sport, som i sin tur var ensam om den klädseln det året, det blir m.a.o. två årsmodeller, inte mer. En del broschyrer kallar den "mönsterpräglad, jag skulle säga att den har ett par mindre fält, som du säger det påminner något om Aero-stolarna på 9000. SE Sport och första Aero delade en del utrustning; som du nämner under exteriör så hade Aero årsmodell 2000 t.ex. samma vingspoiler (bridgespoiler) som SE Sport.

    Ett tillägg, under utrustningspaket, skulle kunna vara att nämna Steel Edition, år 2001, som jag nämnde i kommentaren ovan. Ett paket för 150 hk motorn, ofta i, surprise, steel gray, men den finns i andra färger. Som sagt karossfärgade backspeglar, men inget övrigt exteriörpaket, förutom svart bakre spoiler (som ursprungligen endast var std. på 2.0 Turbo 185/200), tror jag. I någon form av rabatterat paket ingick lättmetallfälgar, 5-spoke 6,5x15 ALU 32 tror jag, och lite annat invändigt. Jag vet ej om de såldes utan det lilla paketet.

    Vidare under utrustningspaket; fälgar kan vara ganska intressant att nämna, i all synnerhet med tanke på vilken uppmärksamhet dessa ägnas av dem som vill byta från original. SE Sport (det du kallar Sport 1999), hade de mycket snygga, och för modellen passande, 3-spoke 6,5x16 ALU 26 som standard. Den var ensam om detta, ja de förekom även på 9-5, men om vi talar 9-3. Tror att dessa 6,5x16 även var standard på Aero årsmodell 2000, då dessa som sagt delade en del (klädsel & exteriörpaket). Övriga modeller 1999 kunde i princip komma med vad som helst, även om 6,5x15 Delta ALU23 är mycket vanlig på 154 hk 2.0t, då det var standard, tror de flesta 185/200 hk 2.0 Turbo hade 5-spoke eller 7-spoke 6,5x16. Avslutningsvis kanske det vore bra att kalla "SE Sport" för just det, i stället för Sport 1999 eller dylikt, eftersom det var under det namnet den såldes.

    Det finns förstås kanske mer att lägga till där, men det får räcka för nu. Tack för en mycket bra FAQ!

  8. #168
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Intressant. Just de där "sport" 99orna är lite luddiga för mig.
    Just när det gäller klädseln; var det verkligen samma 99 och 00 Aero? Jag har nämligen en inredning i min cabbe som uppenbarligen kommer från en provbil 2000, sitter en stor typskylt från SAAB på den, och där är det ingraverat just "Aero 2000".

  9. #169
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Ja. Närmast 100 % säker; om inte mer. Men, jag har inte snubblat på en Aero -00 i verkliga livet; Se Sport däremot.

    Har tyvärr inga bra länkar till bilder, så här snabbt, men kolla gärna på interiörbilder från dessa annonser på blocket.

    Saab 9-3 SE Sport 5D
    http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_S ... ?ca=12&w=3

    Saab 9-3 Aero 5D -00
    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=12&w=3

    SAAB 9-3 AERO 3D -00
    http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_9_3 ... ?ca=12&w=3

  10. #170
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Well, I'll be damned. Nå, det gör mig bara glad, då blir get lättare att hitta en passagerarstol till min cabbe

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Well, I'll be damned. Nå, det gör mig bara glad, då blir get lättare att hitta en passagerarstol till min cabbe
    Snälla söta rara, plocka inte sönder en SE Sport!

    (Det är illa som det är; orörda exemplar är lika ovanliga som hönetänder, som engelsmännen säger.)

  12. #172
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Nejnej, för sjutton, men det innebär att fler bilar på skroten är potentiella donatorer
    Förresten finns det _ingen_ bil i Sverige som har samma inredning som min, det kan jag lova. Jag skall uppdatera bilderna på bilen någon dag så ni får se dörrsidorna, de är äkta "one of a kind" från provbil!

  13. #173
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Saker jag lärt mig det senaste.

    Eluppvärmt baksäte endast 5D.
    Funktionen "Easy Entry" finns endast på manuella stolar.

  14. #174
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Mycket bra info som tillkommit här!
    Jag skall ta mig i kragen någon dag och uppdatera första inlägget.

  15. #175
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Jag kan lägga till färgerna på inredningen i Viggen i från -99 års katalog.

    Interiörfärgen är Rocky Black. Inläggen kan fås i Flame Ochre (orange), Deep Blue (blå) och Charcoal (grå). Färgerna inom parentes är som jag tycker färgerna ser ut.

  16. #176
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Saker jag lärt mig det senaste.

    Eluppvärmt baksäte endast 5D.
    Det är intressant med tanke på att ng900 hade värme i baksätet på 3-dörrars. Vet någon varför var så på og9-3? Jag hade gärna haft värme i baksätet på min cabbe t ex..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  17. #177
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Saker jag lärt mig det senaste.

    Eluppvärmt baksäte endast 5D.
    Det är intressant med tanke på att ng900 hade värme i baksätet på 3-dörrars. Vet någon varför var så på og9-3? Jag hade gärna haft värme i baksätet på min cabbe t ex..
    Borde väl gå att flytta över slingorna, kablarna, strömbrytaren och programmera in?

  18. #178
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Re: SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tider

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av murmurer

    Det är intressant med tanke på att ng900 hade värme i baksätet på 3-dörrars. Vet någon varför var så på og9-3? Jag hade gärna haft värme i baksätet på min cabbe t ex..
    Borde väl gå att flytta över slingorna, kablarna, strömbrytaren och programmera in?
    Säkerligen, beror väl mest på hur stora slingorna är mtp att cabbens baksäte är så mycket mindre. Menmen.

    Mest intressant tycker jag det är att Saab slutade med elvärme på 3-dörrars og9-3 när man hade det på ng900.
    Någon som sett elvärme i baksätet på en ng900 cab?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  19. #179
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Bollman: Kan du uppdatera benämningen på turboaggregaten?
    "Mitsubishi TD04 15T5" bör benämnas "Mitsubishi TD04HL-15T 5cm2" då TD04 och TD04HL är två olika turbiner

    T25 = TB2569
    GT17 = GT1752
    Senast redigerat av Mackan den 2015-09-01 klockan 15:02.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #180
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Vad står TS för då? Typ som min om jag söker på reg nummer. Står det Saab 9-3 Aero 2,0TS
    Det är en 00a tillverkad i december

Liknande ämnen

  1. Motorer i 9-5 genom tiderna
    Av Maxiboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 20:59
  2. Den bästa saaben genom tiderna?
    Av Osthyvel i forum Allmänt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 21:07
  3. Saab 9-5 genom tiderna
    Av Guztav i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 21:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •