Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lågnivåproblem AMP1 9-3 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150

    Lågnivåproblem AMP1 9-3 SS

    Jag har försökt mig på att löda in lågnivå på min AMP1 under förarstolen men när jag kopplar in mitt eget slutsteg i bakluckan så ploppar det till när jag drar igång stereon eller byter låt på cdn.

    Det låter heller ingenting från högtalarna i dörren när jag har lågnivåkabeln mellan AMP1 och mitt steg inkopplad. Drar jag ur den så funkar allt bra. Då blir det inga missljud när jag byter låt heller.

    Några tips? Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.
    9-3 SC 1.9TiD -08

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    Jag hade en massa strul innan jag fick det att funka...
    Vad har steget för ingångskänslighet?
    Har du verkligen lött rätt?
    Saab 9-5 Vector SC

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Kolla så du har ordentlig jord till slutsteget i bakluckan.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Voret
    Jag hade en massa strul innan jag fick det att funka...
    Vad har steget för ingångskänslighet?
    Har du verkligen lött rätt?
    Hej, 0.15-8V har steget som ingångskänslighet.
    Ang. om jag har lött rätt så har jag försökt följa bilderna som 93t la upp i en annan tråd förut. De bilderna var dock rätt suddiga så helt 100% säker är jag ju inte.

    Kan någon förklara exakt hur det ska vara?

    Grejen är ju att jag fick skapligt ljud i baslådan som var kopplad till mitt MB Quart RAA 2400. Men dörrhögtalarna slutade fungera.

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  5. #5
    hade precis samma problem. Bytte till ett 06 steg från min farbror som jag ska löda i imorgon. "plopp-ljudet" kom pga dålig jord från steget under förarstolen.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Fredde9-3
    hade precis samma problem. Bytte till ett 06 steg från min farbror som jag ska löda i imorgon. "plopp-ljudet" kom pga dålig jord från steget under förarstolen.

    Var hade du dålig jord?, mellan lågnivåkontaketrna och jord eller var menar du?

    Har också "ploppljud" när jag vrider på tändningen men hur jag än gör får jag inte bort det .

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Jag fick bort ploppandet när jag köpte nytt extra steg.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Kan någon förklara hur det fungerar med lågnivån? Tar man signalen som går till högtalarna innan den förstärks av MOSFET-ICn PAL007A?

    Som jag har förstått det så är AMP1 fyrkanalig. Är den bryggad till 2 kanaler? Någon som vet?

    Har det någon betydelse vilket slutsteg man kopplar till den? Jag ansluter ett 2-kanaligt MB Quart RA 2400 (ingångskänslighet 0.15-8V) som jag har bryggkopplat min 4 ohms bas till.

    Blir belastningen på AMP1 högre på något vis när man löder dit lågnivån?

    Många frågor blir det. Är helnöjd om jag får ett endaste svar
    9-3 SC 1.9TiD -08

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Fredde9-3
    hade precis samma problem. Bytte till ett 06 steg från min farbror som jag ska löda i imorgon. "plopp-ljudet" kom pga dålig jord från steget under förarstolen.
    Skriv gärna här hur det gick sen. Väntar med spänning.

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har också "ploppljud" när jag vrider på tändningen men hur jag än gör får jag inte bort det .
    Jag har läst någonstans att det kan bero på remoteströmmen.
    Antingen att den slås till "för fort" eller helt enkelt att signalen är dålig så det orsakar plopp-ljudet.

    I det första fallet är lösningen att koppla in någon form av fördröjningsmodul. Fråga mig inte hur


    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  11. #11
    Löste det problemmet med att koppla in en strömbrytare på remoten, att jag måste koppla på steget manuellt.
    Detta gjorde jag även för att jag inte fann någon lösning att dra remote från stereon, så jag fick inte något annat alternativ.

    Tror att det går att gå runt problemet om man stänger av stereon innan man stänger av bilen så att stereon inte går går igång samtidigt som bilen. Eftersom att det är i detta fall stereon som skickar ut en remote signal.
    Har för mig att har man en "vanlig" stereo så är det en fördröjning innan stegen kommer igång.

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Jag löste det genom att ta ström från en av säkringarna bak. Då slås inte steget på fören man har tändningen i läge 2. Alltså hinner styrenheterna vakna innan steget går i gång.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag löste det genom att ta ström från en av säkringarna bak. Då slås inte steget på fören man har tändningen i läge 2. Alltså hinner styrenheterna vakna innan steget går i gång.

    Mvh Stoffe
    Tog du från 7.5A säkringen längst ned till vänster?

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    Amp1 är 4kanalssteg(krets) detta för att kunna ta ut dubbel effekt från kretsen..
    Saab 9-5 Vector SC

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Fredde9-3
    hade precis samma problem. Bytte till ett 06 steg från min farbror som jag ska löda i imorgon. "plopp-ljudet" kom pga dålig jord från steget under förarstolen.
    Har du lött det nya steget än?
    9-3 SC 1.9TiD -08

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Mattssi
    Citat Ursprungligen postat av Fredde9-3
    hade precis samma problem. Bytte till ett 06 steg från min farbror som jag ska löda i imorgon. "plopp-ljudet" kom pga dålig jord från steget under förarstolen.
    Har du lött det nya steget än?
    Nej lämnade iväg det till en polare som skulle göra det på jobbet men han hann inte, får väl antagligen steget imorgon

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Idag lödde jag om mitt steg men det fungerar fortfarande inte. Direkt stereon kommer igång när jag har RCA-kabeln mellan stegen inkopplad så börjar det tjuta i dörrhögtalarna. Suck, jag blir så trött.

    Undrar om det ens kommer att fungera med högnivå-lågnivå adapter. Annars har man ju kastat 5.000:- i sjön

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    26
    Jag har samma problem med ett högt tjutljud i bilens högtalare när jag har baslådan (slutseget) inkopplat.
    Kan det bero på dålig jordpunkt?

    Jag har svårt att se hur 93T har jordat lågnivåutgångarna. Den ena kommer från mittenstiftet som man löder dit. Men varifrån kommer den andra? Jag lödde ihop båda jordpunkterna på lågnivåutgångarna. Blir det fel då?

    Mvh Ola
    ---------------------------
    9-3 SS Aero -04

  19. #19
    Men varifrån kommer den andra? Jag lödde ihop båda jordpunkterna på lågnivåutgångarna. Blir det fel då?
    det låter som du har en dålig jordpunkt. Hade också det först, det visslade och ven desto högre varvmätaren gick. Så då märkte jag att jordkabeln var dåligt ansluten. Jag åtgärdade detta och inget visslande.


    BRL har en högnivå->Lågnivå eller om du vill mata in full-range och ställa om i stegets egna EQ, men jag köpte en högnivå->lågnivå . Först använde jag den billiga varianten som dem har. Då hade jag ett evigt ploppande ljud hela tiden. Sedan när jag kom ditt igen så hörde dem ljudet och fick en bättre variant. Resultatet av detta: inget ploppande, bra ljud och då är jag glad.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    26
    Varför vill du omvandla till högnivå?

    Hur har du jordat lågnivåutgångarna i steget under förarstolen?
    ---------------------------
    9-3 SS Aero -04

Liknande ämnen

  1. Hur svårt är det att få tag i ett AMP1
    Av LoudNproud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 19:48
  2. Amp1 Fråga
    Av swefin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 23:24
  3. Lågnivåproblem 9-3ss
    Av snalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •