Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-5 genom tiderna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87

    Saab 9-5 genom tiderna

    Jag funderar på att skaffa en Begagnad Saab 9-5 och har några frågor.

    Vad skiljer årsmodellerna, har det kommit nytt utseende ngn gång, nya motoraltenativ, annan effekt. Gärna lite allmän info om olika årsmodeller skulle uppskattas.

    Finns det någon årsmodell man ska undvika. Har läst att -98orna kan ha Oil Sludg(?) Vad är det för ngt?

    Finns det ngt speciellt man ska tänka på vid köp av 9-5a?

    Tacksam för tips!
    9-5 2.3 -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188
    Hej.

    Testa att söka. http://forum.saabturboclub.com/search.php Detta har diskuterats många gånger förut.

    Kolla tråden härintill om 9-5 kombi. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=157213

    2002 var det facelift med ny front och lampor med mera..
    2006 kom nuvarande utseende.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    I stora drag kan man ju säga att den kom som -98 och fick en rejäl face lift årsm. 02 både till det yttre och andra (skönare) stolar. Sedan kom nästa rejäla face lift årsm. -06 både till yttre och inredningen.

    Jag tror oil sludge-problemet gäller fram t o m -02 eller möjligen -03.

    Motorer:
    2,0t 150 hk alla år (dock större spridare från -00, vilket kan vara intressant ur trimninssynvinkel)
    2,3t 170 hk 98-00 och 185 hk 01 och framåt
    2,3T 220 hk 04-05 (lite osäker)
    Aero 230 hk 00-01 (plus några enstaka 99:or) 250 hk 02-05 och 260 hk från 06
    3,0t 200 hk 98-02 (eller möjligen till -03?)
    2,2TiD 120 hk vet ej när den kom, men den fanns t o m -05
    3,0TiD 176 hk vet ej vilka år
    1,9TiD 150 hk från 06
    1,9tiD (tror jag den heter?) 120 hk från 06.

    Kombin kom -99.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Oil sludge problemet på 9-5 gäller på 98-03. 04 har samma motor men annan vevhusventilationssats. Så kan man göra på de äldre modellerna oxå så kanske man slipper oil sludge problemet. Rätta miig om jag har fel.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Oil sludge problemet på 9-5 gäller på 98-03. 04 har samma motor men annan vevhusventilationssats. Så kan man göra på de äldre modellerna oxå så kanske man slipper oil sludge problemet. Rätta miig om jag har fel.
    Det är ju aldrig för sent att rätta till en felkonstruktion. Fast å andra sidan är det just det det kan vara - för sent alltså. Har man redan motorn full med klet och ligger nära gränsen för att få en "oljepropp" så kan det ju inträffa efter modifiering av VV. Är man noga kan man ju kombinera uppgraderingen med större eller mindre rengörning av motorns innanmäte - allt från täta oljebyten till att plocka isär motorn och gnugga den ren.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det var väl mer genomgripande ändringar i själva blocket som gör det svårt/dyrt att få en pre-04 att få samma vevhusvent som post-04 om jag inte minns fel.

    Sen fick ju Aero ett litet lyft i fronten 04-05 (tror den fronten fanns att på andra modeller också 2005).
    2004 fick de en ny SID som inte går sönder så lätt också!
    2005 har ju heller inte knapp på förardörren för att öppna tanklocket utan det är "manuellt" precis som på og9-3.
    01 och framåt sitter hajfenan på taket.

    Tipset är ju att köpa så ny 9-5a som du har råd med. Se bara till att serviceboken är rätt skött, alltså inte mer än 2250 mil mellan 2 service (om det gäller 03 och äldre). Enligt min uppfattning har milen mindre betydelse än det allmänna skicket. Nersuttna stolar och sliten inredning är svårare att leva med än plastdetaljerna på utsidan.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Saab 9-5 genom tiderna

    Flyttar till korrekt forumdel.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Okej så jag ska kolla serviceboken att det är servat inom 2250 mil vid alla servicar.

    Vart tror ni gränsen går i antal mil på bilen för att inte ha problem med oil sludge om den inte är servad väl. Antar att det är väldigt individuellt per bil då dom är olika körda i olika miljöer.

    Men hursomhelst, om man köper en bil som man är lite tveksam till att den är servad som den ska, eller bara vill göra ngt för att vara på den säkra sidan. Vad ska man då göra, räcker det med att köra en Omega motorskölj före byte av motorolja?

    Om man har oturen, kan hela motorn kapsejsa?
    9-5 2.3 -98

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Vart tror ni gränsen går i antal mil på bilen för att inte ha problem med oil sludge om den inte är servad väl. Antar att det är väldigt individuellt per bil då dom är olika körda i olika miljöer.
    Tja, efter 3000-4000 mil kan det bli problem. Bilen kräver faktiskt regelbundna oljebyten.

    Sedan, en bil som inte är servad väl kan man antagligen förvänta sig andra problem på, eftersom ägaren inte brytt sig om bilen ordentligt. Troligen ska man titta på någon annan bil.

    Sedan finns det förståss en rätt stor gråzon med ganska bra servade bilar som ändå inte uppfyller Saabs kriterier, och garantin gäller bara 8 år, vilket MY98:orna har passerat nu.

    Men låt inte Oil Sludge avskräcka dig, problemet är inte så stort, speciellt inte om man vidtar lite förebyggande åtgärder:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...light=#1119259
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007
    Köper du en 9-5 så gör som dom flesta här, kör med extra oljebyte var 1000:e mil så klarar sig oljan bättre!! Lyssna efter rassel från den vänstra sidan av motorn (om du står framför bilen) rasslar det så är det kam eller balansaxelkedjan som låter, då det är ganska trixigt att åtgärda så kostar det en slant... jag betalade 10500 på saab verstad, men det verkar som det skilljer mycket i pris. allt mellan 10000 - 15000 på saab versktad!

Liknande ämnen

  1. Svar: 209
    Senaste inlägg: 2019-06-23, 12:58
  2. Motorer i 9-5 genom tiderna
    Av Maxiboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 20:59
  3. Den bästa saaben genom tiderna?
    Av Osthyvel i forum Allmänt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •