Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: kamar till 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    vadstena
    Inlägg
    51

    kamar till 9-5

    tänke byta till kammar i bilen nu det är en saab 9-5 2,0 ltt som är chipad med steg 5 mm och tänkte byta kamar så det händer något tills nya motorn är kar någon som har några bra tips? och eventuelt har ett par lämpade ligger?

    mvh abbe

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961

    Re: kamar till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av abbe86
    tänke byta till kammar i bilen nu det är en saab 9-5 2,0 ltt som är chipad med steg 5 mm och tänkte byta kamar så det händer något tills nya motorn är kar någon som har några bra tips? och eventuelt har ett par lämpade ligger?

    mvh abbe
    Kammar från trionic5 bilar brukar vara poppis för lite bättre andning på högre varv. Vad har du för effektmål ? Nästa kamsteg som brukar användas är 268/9,6 som verkar användas runt 400 hk

    Men bilen måste mappas om, om du ska byta kammar.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    268/9,6
    Tror starkt på dessa då de bör ge mer skjuts även i mellanregistret, inga nackdelar utom ev. liiite tomgångspåverkan.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av T16
    268/9,6
    Tror starkt på dessa då de bör ge mer skjuts även i mellanregistret, inga nackdelar utom ev. liiite tomgångspåverkan.

    mvh
    Jag tror nog inte man kan bevara riktigt samma bränsleekonomi med dessa dock.

    En annan nackdel man nästan alltid får med mer höglyftande kammar (beror lite på ramperna), är större påfrestningar på ventiler och fjädrar. Ventilerna spelar normalt inte så stor roll, men på just Saabs T7-motorer är ventilskaften extremt smala och då kan det spela roll för hur länge de håller.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    En annan nackdel man nästan alltid får med mer höglyftande kammar (beror lite på ramperna), är större påfrestningar på ventiler och fjädrar. Ventilerna spelar normalt inte så stor roll, men på just Saabs T7-motorer är ventilskaften extremt smala och då kan det spela roll för hur länge de håller.
    Klart intressant! Skulle gärna vilja veta mer hur det förhåller sig, har inte hört talas om någon bil med kombinationen T7 ventiler (5 mm skaft) och så pass vassa kammar.

    I dagsläget finns det väl inga hårdare ventilfjädrar att köpa till 5 mm ventilskaft heller, eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Har 268/9.45 i en T7-topp.. väntar på mina ställbara drev så kan jag dra igång den och återkomma med resultat.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Har 268/9.45 i en T7-topp.. väntar på mina ställbara drev så kan jag dra igång den och återkomma med resultat.
    I vilken bil?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Har 268/9.45 i en T7-topp.. väntar på mina ställbara drev så kan jag dra igång den och återkomma med resultat.
    I vilken bil?

    Mvh

    KK
    B234R långmotor.. dvs 9000

    Kommer jag få problem med flytande ventiler eller möjligen knaster som lossnar så går jag över till 7 eller 8mm skaft + NP fjädrar.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    vadstena
    Inlägg
    51

    Re: kamar till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av abbe86
    tänke byta till kammar i bilen nu det är en saab 9-5 2,0 ltt som är chipad med steg 5 mm och tänkte byta kamar så det händer något tills nya motorn är kar någon som har några bra tips? och eventuelt har ett par lämpade ligger?

    mvh abbe
    Kammar från trionic5 bilar brukar vara poppis för lite bättre andning på högre varv. Vad har du för effektmål ? Nästa kamsteg som brukar användas är 268/9,6 som verkar användas runt 400 hk

    Men bilen måste mappas om, om du ska byta kammar.
    men trionic 5 kamarna vilken motor sitter dom i? (osäker bätre och fråga en extra gång än att stå men 2 helt fel )
    exekt målaen är inte så extremt store i den här maskinen man 300+ när bilen är ska gå som litte vinter bil för sen till vår sommar kommer den nya i med betydligt mer.
    mvh

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Klart intressant! Skulle gärna vilja veta mer hur det förhåller sig, har inte hört talas om någon bil med kombinationen T7 ventiler (5 mm skaft) och så pass vassa kammar.
    Hej!

    Ang 9,6 kammar i orginal T7 topp med orginal fjädrar och ventiler. Så har jag nu snart kört 1000 mil utan problem. Varvstoppet är på 6400 pga fjädrarna men man behöver ju sällan varva mer. Det är ju en Saab .
    Än så länge har det inte varit problem, tror inte att det blir problem. De borde ha visat sig i det här laget.

    Ang 9,6 kammar så kan jag rekomendera dem. Då det är bra melan register och bra knuff på toppen, plus man behöver inte köpa nya om man vill gå vidare.

    mvh

    Björn (en svart 9-5 Aero med lite mer än steg 5 trimm)

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av bossB
    Ang 9,6 kammar i orginal T7 topp med orginal fjädrar och ventiler. Så har jag nu snart kört 1000 mil utan problem. Varvstoppet är på 6400 pga fjädrarna men man behöver ju sällan varva mer. Det är ju en Saab .
    Hej,

    Intressant! Får kolla med "hustrimmaren" vad de säger...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Jag skulle tro att T5-kammar kommer ge en rätt märkbar skillnad ändå med tanke på att både lyft och duration ökar.

    Om nån T7-åkare är sugen på kammar så har jag två uppsättningar över från en B204L och B234i
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Kan oxå rekommendera Enems 268/9.6 med en sund inställning
    Drar klart bättre än T5-kammarna. (originalinställning)
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Är oxå inne på kambyte, Enems var ett tips här i tråden fler

    Mvh

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Jag skulle tro att T5-kammar kommer ge en rätt märkbar skillnad ändå med tanke på att både lyft och duration ökar.

    Om nån T7-åkare är sugen på kammar så har jag två uppsättningar över från en B204L och B234i
    Är inte spekulant men vad är normalpris för en uppsättning T5-Kammar ?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är inte spekulant men vad är normalpris för en uppsättning T5-Kammar ?
    Typ 500 kr eller så.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är inte spekulant men vad är normalpris för en uppsättning T5-Kammar ?
    Typ 500 kr eller så.

    Mvh

    KK
    Ok, de var inte farligt.
    Vad kostar en topplockspackning ? För toppen måste väl av om man ska byta kammar ?


    Markus

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av negative


    Ok, de var inte farligt.
    Vad kostar en topplockspackning ? För toppen måste väl av om man ska byta kammar ?


    Markus
    Nej toppen måste inte av, möjligtvis att du behöver en ny ventilkåpspackning.

  19. #19
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Jag kör med T5 kammar i T7 topp, har även haft problem med att en ventil släppt

    Om det är en slump eller ett samband kan jag inte svara på, men är nyfiken på om det är möjligt.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag kör med T5 kammar i T7 topp, har även haft problem med att en ventil släppt

    Om det är en slump eller ett samband kan jag inte svara på, men är nyfiken på om det är möjligt.
    Vad har du för varvstopp?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. turbo kamar i vanlig 16ventilare?
    Av boven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 10:57
  2. Enem L9 kamar 276/10,4
    Av skogsmulle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 07:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •