Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp med motorrecept

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Hjälp med motorrecept

    Hej gott folk.

    Jag tänkte bidra till hästkrafthysterin och presentera 2 olika recept som jag funderar lite på.

    Nu har jag Maptun steg 4, den pinnar på som den ska men den känns ju seg som sirap efter en hel sommar så nu planerar jag för sommaren 2005.

    Bilen är en 9000 Aero -94.


    Steg1:
    GTBB30 eller en GT25/40R (vad är att föredra?)
    Maptuns omslipade kammar 260/9.2
    630cc spridare
    högeffekts bränsepump

    Kommer exgrenrör behövas?

    Mål: strax över 400hk


    Steg2:
    GT3071R
    exgrenrör
    Maptuns omslipade kammar 260/9.2
    högeffekts bränslepump
    750cc spridare

    Kommer 3,8 bars bränslereg behövas?

    Mål: strax över 500hk





    Vad för tryckklocka är att rekommendera till dom turbosarna? Hur kommer det bli med tex skenande grundladd och andra eventuella
    otrevligheter? Blev rekommenderad extern WG, men det vill jag helst inte ha.


    Hur kommer bilen bli att köra? Hur pass aggresiv blir gången på motorn? Den körs ju inte till vardags (jobb och konsum) men ska ju ändå gå att framföra någotsånärpå vägen.
    Bilen körs uteslutande sommartid och då körs den ganska hårt (bla på STCS träffar ).
    9-5 2.3 2007

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jag skulle gå efter koncept 2.
    Och JA, bilen går även att framföra mycket lugnt
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Prata snällt med Lerne så kanske du kan få en åktur med hans 9000 och känna på ett liknande koncept!

    Du får nog räkna med att du tappar "allt" bottenvrid under ca 3000 rpm men det vet du säkert redan.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Hjälp med motorrecept

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Hej gott folk.

    Jag tänkte bidra till hästkrafthysterin och presentera 2 olika recept som jag funderar lite på.

    Nu har jag Maptun steg 4, den pinnar på som den ska men den känns ju seg som sirap efter en hel sommar så nu planerar jag för sommaren 2005.

    Bilen är en 9000 Aero -94.


    Steg1:
    GTBB30 eller en GT25/40R (vad är att föredra?)
    Maptuns omslipade kammar 260/9.2
    630cc spridare
    högeffekts bränsepump

    Kommer exgrenrör behövas?

    Mål: strax över 400hk


    Steg2:
    GT3071R
    exgrenrör
    Maptuns omslipade kammar 260/9.2
    högeffekts bränslepump
    750cc spridare

    Kommer 3,8 bars bränslereg behövas?

    Mål: strax över 500hk





    Vad för tryckklocka är att rekommendera till dom turbosarna? Hur kommer det bli med tex skenande grundladd och andra eventuella
    otrevligheter? Blev rekommenderad extern WG, men det vill jag helst inte ha.


    Hur kommer bilen bli att köra? Hur pass aggresiv blir gången på motorn? Den körs ju inte till vardags (jobb och konsum) men ska ju ändå gå att framföra någotsånärpå vägen.
    Bilen körs uteslutande sommartid och då körs den ganska hårt (bla på STCS träffar ).
    Hej ,


    Steg1:

    Bränslesystem med 630cc spridare bla.
    Garrett GT2871R.
    260/9.5 kammar.
    Orginal grenrör.
    3" downpipe.
    mm.

    Effekt ca 380 hk.


    Bilen kommer bli riktigt bra att köra - ett koncept som matchar bilen tycker jag.
    Dvs du kör inte av vägen när du gasar på

    Mvh Marko

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479
    OK

    Jag ska forska lite till och tänka på det.

    Men kan man säga om den kommer under litern lugn körning med tanke på kammarna? Den ska ju helst inte dra för mycket sås om man kör lugnt...
    9-5 2.3 2007

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    tjena..
    försök att hålla dej på bränsletryck som spridarna är specade för,eller gå upp i storlek.
    jag skulle ju gå på med extern wg direkt om jag hade planer på 500hk eller mer,eller vad säger du marko...? tänker på grundtryck...rz får bevisa motsatsen

    lite andra ideér har man ju,men jag måste utvärdera innan man kan rekommendera.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Prata snällt med Lerne så kanske du kan få en åktur med hans 9000 och känna på ett liknande koncept!

    Du får nog räkna med att du tappar "allt" bottenvrid under ca 3000 rpm men det vet du säkert redan.
    Det är väl egentligen bara bra för då får ju växelådan en lite större chans till ett längre liv, eller har jag missuppfattat det?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "Mats 2720":zoan4hb0
    Prata snällt med Lerne så kanske du kan få en åktur med hans 9000 och känna på ett liknande koncept!

    Du får nog räkna med att du tappar "allt" bottenvrid under ca 3000 rpm men det vet du säkert redan.
    Det är väl egentligen bara bra för då får ju växelådan en lite större chans till ett längre liv, eller har jag missuppfattat det?[/quote:zoan4hb0]

    javisst..! men det är bäst att man är vaken och rycker i spaken,annars blir man efter

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=Lerne]
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av "Mats 2720":27m8xf6u
    Prata snällt med Lerne så kanske du kan få en åktur med hans 9000 och känna på ett liknande koncept!

    Du får nog räkna med att du tappar "allt" bottenvrid under ca 3000 rpm men det vet du säkert redan.
    Det är väl egentligen bara bra för då får ju växelådan en lite större chans till ett längre liv, eller har jag missuppfattat det?
    javisst..! men det är bäst att man är vaken och rycker i spaken,annars blir man efter

    MVH Lerne[/quote:27m8xf6u]

    Klart fan att man sliter, det är ju när motorn ylar som en varg som inspirationen kommer, flinet går från öra till öra och hornen växer ut...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av mågis

    Klart fan att man sliter, det är ju när motorn ylar som en varg som inspirationen kommer, flinet går från öra till öra och hornen växer ut...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    tjena..
    försök att hålla dej på bränsletryck som spridarna är specade för,eller gå upp i storlek.
    jag skulle ju gå på med extern wg direkt om jag hade planer på 500hk eller mer,eller vad säger du marko...? tänker på grundtryck...rz får bevisa motsatsen

    lite andra ideér har man ju,men jag måste utvärdera innan man kan rekommendera.

    MVH Lerne
    Japp, min bil kommer att bli mycket intressant när den är färdig.
    Det med grundladdet och ladd överhuvudtaget...

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Markos "steg 1" blir ett harmoniskt koncept.

    Annars hade jag "testat" med samma steg men med en 3071R-WG med lilla turbinhuset (0,64 A/R har jag för mig?) och originalgrenrör. Borde ju också kunna bli trevligt tycker jag, även om man självklart inte får riktigt den respons man får med extraktor.

    Besiktningsvänlighet bör man väga in i ekvationen tycker jag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Tips på motorrecept T5 400+
    Av Bumpe_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 19:34
  2. Amazon med B234L (motorrecept uppdaterat)
    Av TomasRoos i forum Projekt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 10:01
  3. Tips på motorrecept ng900 turbo (280-300hk)
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 09:07
  4. Hjälp ang ett motorrecept
    Av Skalman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 21:35
  5. Motorrecept saab 9000 T16 -90
    Av sssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •