Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Motor Saab EV-1 (Experimental Vehicle Number One)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250

    Motor Saab EV-1 (Experimental Vehicle Number One)

    Vad var det egentligen för motor i EV-1'an när saab tog fram den här experimentbilen?? Har läst nånstans att det var ett rejält trimmad 900 T16 motor som gav nånstans runt 275 hk, måste nästan ha läst fel, låter lite för bra för att vara sant.. Läste på http://www.saabmuseum.com/ev1/index.html att bilen klarade av 0-100 på 5,9 sekunder!! EV-1'an byggdes på 900'ans chassi fast var modifierad.. Vad hade den för växellåda o så?? Det måste ju nästan vara en 900'a låda o då måste den ju vara ganska förstärkt eller??

    hejjaren på dikeskörning Volvo: "Voltar Otroligt Lätt Vid Omkörning"
    För närvarande i garaget: "En J*VLA massa bröte" ..
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Var det inte Leif Mellberg som byggde den bilen? Så har iallafall jag för mig att det var. Det är lite konstigt att Saab påstår att det är de som har byggt den, tycker jag.
    Mvh. Anders.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Hej !

    Nu lite off topic, men man ser att 1997 avslutade SAAB sin inovativa frammarsch. Det har inte hänt en sak sen dess? GM är fantastisk!!!

    Ha D
    CD65R

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Kvantitet istället för kvalitet är nog GM:s melodi.

    Det kostar säkerligen en bra slant att hålla exklusiva utvecklingsavdelningar runt om i världen.
    Enklare och billigare att förlägga all sådan verksamhet till Detroit samt
    kör standardlösningar rakt av för koncernens alla bilar.

    Skulle inte bli förvånad om det snart sitter stötstångsmotorer i Saabs bilar.

    Kvantitet framför kvalitet...
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Motorn som finns i EV-1 lämnade över 300 hk i "provversion".....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Saab EV-1

    Not even a year after the launch of the Saab 9000,
    Saab's small but efficient design department in Trollhättan
    had come up with something else to show.
    It was a 2+2 seater sports coupé that was based on the 900 Turbo.
    The car, which was fully driveable was named EV-1 or Saab 900 Turbo EV-1.
    Saab used the car to test future components and to study them in detail.
    The car was never meant to go into production. One of the characteristic features of the EV-1 (Experimental Vehicle No. 1)
    is its overall very futuristic styling, but you can still see that it is a Saab with its famous grill and lights.
    The designer of the V-1 was called Björn Envall.
    Mounted on the glass roof are solar cells that produce electric power for a fan which automatically ventilates the passengers.
    The headlights were a new, high-efficeiny type which could still, in spite of their relatively small size, illuminate the road better then conventional lights.
    The front and rear of the car body is made by armed fiber reinforced plastic, which just like Saabs bumpers has the ability to resume its original shape in case of a minor collision.
    By using glass and carbon fiber fitted insides the doors, the car met the most strict safety regulations at the time.
    The rear window has built-in, invisible electric wires which keeps it from misting, and also have the ability to melt ice away in winter.
    The seats are actually Chevrolet Corvette seats.
    They have a wide range of adjustments so that they can fit and support any kind of driver in any driving conditions.
    The seats also only weigh about half as much as conventional seats.

    Saab's 16 valve engine was tuned to deliver 285hp and an impressive topspeed of 270km/h.
    The car accelerated from 0-100km/h in just 5,9 seconds. It covered 0-100 meters in 13,9 seconds.
    This super performance which was comparable to any super sports car was obtained with compontents from the 900 Turbo.
    The entire chassis unit, including the front-wheel suspension and the rear axle are all from the 900 Turbo, but were modified to fit the higher power output of this car.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Var det inte Leif Mellberg som byggde den bilen? Så har iallafall jag för mig att det var. Det är lite konstigt att Saab påstår att det är de som har byggt den, tycker jag.
    Mvh. Anders.
    Det kan hända att Mellberg var med på ngt hörn, men EV-1 är utvecklad av Saab, där man provade en del nya uppfinningar som exempelvis -Black Panel-. Den automatsiska parkeringsluftkonditioneringen driven av solceller i taket, tror jag nog hade blivit för mkt både tekniskt och ekonomiskt för Mellberg att bygga på egen hand.

    Vad jag vet, så är det andra kammar och ordentligt laddtryck i den. Den är ju byggd på vanlig OG900 platta, så det vore kul att börja tillverka den som kit-car, så man slängde på en glasfiberkaross på en rensad gammal 900.....

    Detta är dock inte den enda EV-1 man haft på Saab. De har även haft ett gäng av GM:s Elbil med samma namn.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Farsan jobbade mycket med Melberg och han säger att dom bara chipstrimma den. helt orörd i motorn alltså.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    It covered 0-100 meters in 13,9 seconds.
    This super performance which was comparable to any super sports car
    Den bilen springer jag ifrån isf.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Farsan jobbade mycket med Melberg och han säger att dom bara chipstrimma den. helt orörd i motorn alltså.
    Det går inte att chippa fram så många hästar utan att byta ngnting annat, hur bra chip man än må göra. Spridarna räcker omöjligen till, och det är tveksamt om T3:an orkar hela vägen...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":3kn3h1qv
    Farsan jobbade mycket med Melberg och han säger att dom bara chipstrimma den. helt orörd i motorn alltså.
    Det går inte att chippa fram så många hästar utan att byta ngnting annat, hur bra chip man än må göra. Spridarna räcker omöjligen till, och det är tveksamt om T3:an orkar hela vägen...[/quote:3kn3h1qv]

    det stämmer iofs. jag menade att man inte gjorde nåt åt motorn, annan turbo och spridare. Sen hade nån från england chippat den.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    154
    Medlem#
    4266
    Här får ni er lite text om EV-1 som står i "Saab 50 år på vägen"

    http://w1.113.telia.com/~u11310671/EV-1.jpg

    Motorn verkar ju vara trevlig iallafall
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Jag har lite bilder på motorrummet i EV-1:an men jag måste fråga upphovsrättsinnehavaren innan jag lägger upp dem...

    Mvh

    /Martin

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Re: Motor Saab EV-1 (Experimental Vehicle Number One)

    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Vad var det egentligen för motor i EV-1'an när saab tog fram den här experimentbilen?? Har läst nånstans att det var ett rejält trimmad 900 T16 motor som gav nånstans runt 275 hk, måste nästan ha läst fel, låter lite för bra för att vara sant.. Läste på http://www.saabmuseum.com/ev1/index.html att bilen klarade av 0-100 på 5,9 sekunder!! EV-1'an byggdes på 900'ans chassi fast var modifierad.. Vad hade den för växellåda o så?? Det måste ju nästan vara en 900'a låda o då måste den ju vara ganska förstärkt eller??

    hejjaren på dikeskörning Volvo: "Voltar Otroligt Lätt Vid Omkörning"
    För närvarande i garaget: "En J*VLA massa bröte" ..
    Farsan är en av de få som kört bilen.... han sa att den var inne på växelådsbyte nästan hela tiden samt att den inte rullat många mil tillsammans... det med motor och 0-100 tid stämmer


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  15. #15

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Men... inte kan de väl använda ett originalluftfilter på en 300hk-bil?!............................................. .....

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Men... inte kan de väl använda ett originalluftfilter på en 300hk-bil?!............................................. .....
    Till råga på det så kör de med orginal avlastningsventil

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    det där med attd et skulle vara upp emot 100 hk stämemr nog inte alt för väl.... bilen skall i alla fall ha gått bättre än en vanlig orginal trimmad 900 men att säga 285 är nog att ta i




    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    original spridare vad jag kan se, hade inte så fel alltså ?

    Vet en bil från södertälje, den hade man vägt in allt och verkligen skruvat in allt rätt, den gick bra mycket bättre en en vanlig turbo, men de var likandan annars.

    Kanske kan vara så att motorn var balanserad och fin justerad och dom bara bytt turbo, chip och luftrör och ic ? och lite grövre avgas.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Den toppade 270km/h och hade 285hk om ja inte minns fel.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

Liknande ämnen

  1. Looking for Saab number plate-holdings from sweden
    Av familie.behrendt i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 22:47
  2. saab 99 speedometer part number
    Av malek i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 07:48
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 22:46
  4. Artikel number 18T #6
    Av Olde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •