Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-5 kombi

  1. #1

    Saab 9-5 kombi

    tjenare! jag funderar på att köpa mig en saab 9-5 kombi å tänte höra om det finns några speciella saker man ska kolla efter?? har aldrig haft saab förut men det verkar som en bra bil! tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Välkommen

    Prova denna först http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Det finns en mängd trådar i detta.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Annars kan man svara nya användare med:
    Kolla så att servicen är gjord, speciellt viktigt om bilen är ifrån 98-03. Serviceintervallerna får inte fela på mer än 200 mil(det som gäller tydligen). Mao... om service skall vara gjord vid 9000 mil, så får det inte skillja med mer än 200 mil + el. -. 8800 eller 9200. Detta har med den generösa garantin som saab gett till alla som får problem med kamkedjan.

    Färddatordisplayen brukar bråka ibland, lite beroende på årsmodell.

    Kolla så att tändkassetten är utbytt. Annars kan du råka ut för kassettbyte samt katalysatorbyte. Kostar ca: 9 papp.

    Annars är 9-5 en jäkligt fin bil. Lycka till i jakten....!
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4

  5. #5
    tack för svaren!! blir nog en 9-5 aero nästa vecka!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Kolla så att tändkassetten är utbytt. Annars kan du råka ut för kassettbyte samt katalysatorbyte. Kostar ca: 9 papp.
    Ehh, nej. Det fungerar inte att byta tändkassetten i förväg. Sannolikheten för att en ny DI går sönder de följande 1000 milen är ungefär lika stor som att en som gått 20000 mil gör det, sannolikheten är uppskattningsvis runt 5%. DI:n kostar drygt 2000:- och kan bytas i finkläder på någon minut. Eftersom den ibland går sönder helt utan tidigare varning, är billig och lätt att byta så kan det vara en idé att lägga en bredvid reservhjulet.

    Katalysatorn går normalt inte sönder om DI går sönder, men man kan ha otur på ungefär samma sätt som när det gäller vanliga tändsystem (dvs om man lyckas putta ner en stor mängd bensin i katalysatorn och sedan får det att tända...) Det är aldrig en bra idé att köra vidare i en katalysatorbil som misständer.

    Så just DI:n är en sak som du inte behöver fundera över vid köp. Om det nu är så att motorn går som den ska (DI-fel kan yttra sig som motorstörningar). En korrekt, omodifierad, 9-5-motor (2,0t/2,3t) misständer under normala förhållanden aldrig annat än enstaka gånger första (tiondels) sekunden vid start.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Saab har skickat ut papper om goodwill bytet av tändkasetterna nu.
    Alltså dom bytar den utan kostnad oavsett om där är fel på den eller inte.
    Men dom ville göra någon mjukvarouppdatering också så passa er ni som har annat program så inte det blir överskrivet.
    Så var det när jag fick ny di ifjor ialla fall. men dom struntade i mjukvaran när dom hörde att den inte var standard .
    Men dom kunde inte se det med tech2.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Vi har på firman haft problem med samtliga 9-3(og) och 9-5(01-03). Tändkassetten har gett sig. I nästan alla fall har även katten gett sig. I de fall den inte gjort det så har bilen inte gått över 10k mil.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Tändkassetten har gett sig. I nästan alla fall har även katten gett sig. I de fall den inte gjort det så har bilen inte gått över 10k mil.
    På vilket sätt har katten gett sig, för höga emissioner, syns utanpå, skramlar, eller? Är det helt säkerställt att bilen inte skulle passera bilprovningen utan byte?

    Edit: Min 9-5 har haft två avlidna DI, men passerar fortfarande bilprovningen med orginalkatten. Min förra bil gick heller inte katten på när DI:n gick. Uppgifter från en Saabverkstad indikerar att detta är normalfallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag körde över 100 mil med risig DI-kassett på 9000 Aero. Den hackade vid hårdare gaspådrag och gick inte att ladda över 0,5 bar, så man fick vara finkänslig med gasfoten vid omkörningar. Räckte för att hänga av en 740 TIC mellan 70 och 170 km/h i alla fall . Visst, detta är inte att rekomendera, jag vet... Hur som helst, så blev det inga problem med katten.

    Men man bör inte köra lång sträcka om DI:n börjar krångla, och inte köra hårt heller. Förutom katten så vet man ju aldrig vad man kan få för förbränningstryck i motorn heller.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Annars kan man svara nya användare med:
    Kolla så att servicen är gjord, speciellt viktigt om bilen är ifrån 98-03. Serviceintervallerna får inte fela på mer än 200 mil(det som gäller tydligen). Mao... om service skall vara gjord vid 9000 mil, så får det inte skillja med mer än 200 mil + el. -. 8800 eller 9200. Detta har med den generösa garantin som saab gett till alla som får problem med kamkedjan.

    Färddatordisplayen brukar bråka ibland, lite beroende på årsmodell.

    Kolla så att tändkassetten är utbytt. Annars kan du råka ut för kassettbyte samt katalysatorbyte. Kostar ca: 9 papp.

    Annars är 9-5 en jäkligt fin bil. Lycka till i jakten....!
    Hej

    max 250 mil över 2000 sedan sist gäller.
    Någon min gräns finns inte!
    Men det finns en tidsgräns också max 14 månader (eller var det 15?!?)

    Bilen skall servas 2250 mil efter förra servicen eller max 14 månader sedan sist om den så gått 50 mil bara. Den av dom två max som inträder först gäller.
    Sen kan man göra en mellan/års service om man bara kör 1000 mil om året så att det inte blir helt tokigt i service boken.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Kombi -04
    Av Henkee i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 12:44
  2. Saab 9-3 sp-kombi
    Av saab king of the road i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •