Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur får 900S tändsignalen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Hur får 900S tändsignalen?

    Hej!

    Jag har köpt en 900S 90' för att öva i installation av MegaSquirt. Bilen är således inköpt bara för att leka med. Första övningen blir installation av MegaSquirt II som ska styra både soppa och tändning. Tändningen kommer att triggas av MegaSquirt II (som har tändsteget inbbyggt i lådan) och sedan genom fördelaren för att få det att se orginal ut. Jag har också fördelarlösa spolar men orkar inte hålla på med det för tillfället.

    Nu till frågan: bilen har Lucas-sprut och en vanlig tändmodul. Hur vet tändmodulen när den ska tända gnistan? Var får den vevlägsinfo från? Sitter det givare på både veven och kammen eller tar den bara vevläget och tänder dubbelt så ofta på något sätt?

    För om den bara tar vevläget då vet den inte riktigt om motorn befinner sig i kompressionsfasen eller avgasfasen?

    Info uppskattas.

    P.S. Tänkte montera 2.3T spridare (~350cc) , köra på E85 och kräma på så mycket laddttryck som turbon orkar med. Utan intercooler.
    Signatur...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: Hur får 900S tändsignalen?

    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Jag har köpt en 900S 90' för att öva i installation av MegaSquirt. Bilen är således inköpt bara för att leka med. Första övningen blir installation av MegaSquirt II som ska styra både soppa och tändning. Tändningen kommer att triggas av MegaSquirt II (som har tändsteget inbbyggt i lådan) och sedan genom fördelaren för att få det att se orginal ut. Jag har också fördelarlösa spolar men orkar inte hålla på med det för tillfället.

    Nu till frågan: bilen har Lucas-sprut och en vanlig tändmodul. Hur vet tändmodulen när den ska tända gnistan? Var får den vevlägsinfo från? Sitter det givare på både veven och kammen eller tar den bara vevläget och tänder dubbelt så ofta på något sätt?

    För om den bara tar vevläget då vet den inte riktigt om motorn befinner sig i kompressionsfasen eller avgasfasen?

    Info uppskattas.

    P.S. Tänkte montera 2.3T spridare (~350cc) , köra på E85 och kräma på så mycket laddttryck som turbon orkar med. Utan intercooler.
    Mig veterligt finns det INGEN vevaxelgivare på og 900.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: Hur får 900S tändsignalen?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Mig veterligt finns det INGEN vevaxelgivare på og 900.
    OK, vad styr tändning i så fall? Hall-givare på fördelaren eller? Hur vet den när denn ska tända då kammar roterar hälften så fort?
    Signatur...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Fördelaren talar om när den ska tända ja. Kammen roterar hälften sa fort och det gör att den kan skicka signal varje kvartsvarv till respektive stift.
    Svart 900 T16 91

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Ehh...jag uppskatttar att ni försöker hjälpa men jag märker att ni inte riktigt förstår vad jag menar.

    Jag vet hur fördelar funkar men fördelare fördelar bara gnistan...den har inget med tändningstajming att göra. Det är inte den som bestämmer när gnistan ska tändas.

    Andra saken: B202 ifråga (och den sitter i og 900) har visst vevaxelgivare. Den har dock ingen kamlägesgivare.

    Vad jag undrar är hur sprutet vet när den ska tända gnistan då den ska tända den på vartannat vev-varv per cylinder räknat. Dvs. den vet inte om kolven är i TDC på avgas eller insugsfasen.

    Jag vill veta hur den räknar ut detta och om man kan återanvända samma signal för att styra MegaSquirt eller måste jag bulta på 36-1 trigghjul och köra wastefire.
    Signatur...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Fördelaren fördelar inte bara gnistan utan bestämmer även NÄR det skall gnistra, eller? Man kan ju vrida på fördelaren för att ställa in NÄR det skall gnistra eller hur? Och då måste det väl vara fördelaren som bestämmer NÄR det skall gnistra.
    Fördelaren snurrar bara med halva motorvarvet och en fyrtaktare tänder bara vartannat varv så det blir nog ganska bra i slutänden det.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Fördelaren fördelar inte bara gnistan utan bestämmer även NÄR det skall gnistra, eller? Man kan ju vrida på fördelaren för att ställa in NÄR det skall gnistra eller hur? Och då måste det väl vara fördelaren som bestämmer NÄR det skall gnistra.
    Fördelaren snurrar bara med halva motorvarvet och en fyrtaktare tänder bara vartannat varv så det blir nog ganska bra i slutänden det.
    Instämmer! Och om du hittar en vevaxelgivare i din 900S - berätta var den sitter. Jag är mycket tvivlande.
    Svart 900 T16 91

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Det är väl bara B202 i16 som har vevlägesgivare? På min förra i16 funkade ju inte den och då byggde vi om min bil till T16-tändning istället med bl.a fördelare med inbyggd hallgivare.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    OK, jag får väl gå ut till bilen och kolla var givaren sitter. Betyder det att det sitter en Hall-givare i fördelaren?

    Om man kan snurra på fördelaren och få den att ändra förtändning betyder det väl att man snurrar på Hall-givaren också som i sin tur senare/tidigarelägger signalen som skickas till Lucas-boxen??

    Frågade verkmästaren precis och han sa att det brukar inte sitta någon givare på fördelaren utan att B202 bara har vevaxelgivare och att motorn inte tänder det första varvet tills boxen fattar vilket varv den befinner sig på??
    Signatur...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    verkmästaren har nog aldrig stött pa B202 turbo. Sen styr inte Lucas tändningen. Vet inte om du trodde det.

    Hallgivare i fördelaren ja.
    Svart 900 T16 91

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    verkmästaren har nog aldrig stött pa B202 turbo. Sen styr inte Lucas tändningen. Vet inte om du trodde det.

    Hallgivare i fördelaren ja.
    Vad jag har förstått verkar det som att Hallgivaren från veven går i CU14 som bestämmer när gnistan ska tändas och sedan skickar signalen till tändmodulen som sedan tänder spolen. Fördelaren snurrar bara och skickar gnistan dit den ska. Lucas verkar klura ut vilket varv veven befinner sig på genom att kolla om motorn startar eller ej vid första två varv på veven den första varvet på startmotorn och på det sättet slipper den kamlägesgivare.

    Jag kanske har fel...får kolla ikväll.

    Motor är en B202S.

    Nu har jag lånat verkstadshandbok som bara rör Lucas (SAAB 900 2:4, Insprutningssystem CU14) som jag tänkte läsa ikväll.

    Det borde framgå från den hur den funkar? Har inte hunnit kika på bilen än (om den har Hall-givare på fördelaren eller ej).
    Signatur...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Hmm...blir inte klok på det här. Schema visar bara att CU14 får tändsignal, det står inte varifrån.

    Intressant att den kör med peak & hold spridare dock.
    Signatur...

  13. #13
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Samtliga b202 med turbo har hallgivare i fördelaren. Det är enbart b202i, dvs 900i16 som har vevaxelgivare, precis som de andra skrivit ovan.

    Det enda Lucas CU14 har att göra med tändningen är att det tar varvtalssignal från tändsystemet


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Med risk för att bli idotförklarad

    Tändsignalen till Lucas kommer väl från tändförstärkaren ?
    Samma signal går väl även till varvräknare och diagnosuttaget (var det pin 5?).

    Lucas är väl inte sekventiellt och behöver därför inte info om när det ska spruta ?

    900 med EZK lär väl ha vevaxelgivare, eller ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Med risk för att bli idotförklarad

    Tändsignalen till Lucas kommer väl från tändförstärkaren ?
    Samma signal går väl även till varvräknare och diagnosuttaget (var det pin 5?).

    Lucas är väl inte sekventiellt och behöver därför inte info om när det ska spruta ?

    900 med EZK lär väl ha vevaxelgivare, eller ?
    Jag ger dig rätt pa allt. Ingen idiot alltsa. Lucas sprutar alla spridare samtidigt.

    Sen beepbeep, om vi säger att tändvinkeln ändras genom att vrida fördelaren far du faktiskt lita pa det.
    Svart 900 T16 91

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Hej! I fördelaren sitter hallgivaren med fyra hål, en för varje cylinder, när man vrider fördelaren och därmed hallgivaren så ändras tändläget.

    Hallgivaren skickar signalen till effektsteget som helt enkelt omvandlar den till en jordpuls som skickas till tändspole, varvräknare, apc i de fall det sitter och till motorstyrdon.

    Ska man använda hallgivaren till ms så bör man fixera den så att den inte regleras av vaccum eller kan glappa.

    Om man tex. har en tändkurva mellan 40-5 grader så bör man tänka på att rotorns läge när gnistan hoppar över till fördelarlocket flyttas så att det sitter hyffsat exakt.

    insprutet vet ej vilket läge motorn är i utan sprutar helt enkelt varannan gång den får tändpuls(en gång per motorvarv) om jag minns rätt.

    Använder du hallgivaren så kommer inte ms heller veta motorläge utan man fördröjer helt enkelt signalen olika mycket, säg att du har satt tändläget på 40 grader förtändning på fördelaren, då matar du in det i ms och sen kan du fördröja signalen olika mycket tex vill du ha 10 grader så kommer ms fördröja signalen 30 grader.

    Ska du ha vevaxelgivare och sekventiellt så måste det monteras samt vevskivan modifieras samt hallgivaren moddas till kamgivare, sen är det bara att stoppa dit en TK.

    Jag har kopplat "diodstiftet" i apc till ms så jag får knackreglering så att montera en apc är inte fel faktiskt.

    Jag kör på ms1 så vissa saker kan skilja.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Tack Dennis!

    Det förklarar allt! Den har alltså en Hall-givare i fördelaren...

    Så nästa steg är att:

    1. Låsa fast fördelaren.
    2. Skicka Hall-signalen till MS istället för tändmodulen
    3. Plocka bort Lucas och allt som har med tändning att göra
    4. Låta MSII batchtrigga spridare vartannan tändpuls och mata spolen direkt.

    Det borde funka...

    Bilen är tyvärr en 900S så det sitter ingen APC eller intercooler på den. I och med att jag tänkte köra på E85 tror jag inte att risk för spikningar föreligger. Däremot vore en intercooler bra att ha.
    Signatur...

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av eklund

    Jag ger dig rätt pa allt. Ingen idiot alltsa. Lucas sprutar alla spridare samtidigt.
    Trevligt att det blir rätt någon gång

    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Sen beepbeep, om vi säger att tändvinkeln ändras genom att vrida fördelaren far du faktiskt lita pa det.
    Ganska logiskt om man tänker efter...
    Vrider man fördelaren och Hallgivaren medan kammen står still borde tändläget ändras

    Begränsningen i möjlig tändjustering med MS och fördelare torde ligga i det antal grader som rotorn kan ligga emot kontakterna i locket.

    Är det skillnad på rotorn i EZK vs Hallgivar -system ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Tack Dennis!

    Det förklarar allt! Den har alltså en Hall-givare i fördelaren...

    Så nästa steg är att:

    1. Låsa fast fördelaren.
    2. Skicka Hall-signalen till MS istället för tändmodulen
    3. Plocka bort Lucas och allt som har med tändning att göra
    4. Låta MSII batchtrigga spridare vartannan tändpuls och mata spolen direkt.

    Det borde funka...

    Bilen är tyvärr en 900S så det sitter ingen APC eller intercooler på den. I och med att jag tänkte köra på E85 tror jag inte att risk för spikningar föreligger. Däremot vore en intercooler bra att ha.
    Ska du köra etanol går det nog åt gröna spridare högre bränsletryck(ca. 1mm ihoptryckt orginalbtr blir ca. 3.8 bar) och ev. en kraftigare pump.

    Röda spridare räcker till ca. 250hk med bensin och 3 bar btr, men är du inte ute efter att ta ur max ur motorn så räcker ju röda.

    Jag låg på 95% öppningstid med de röda vid 0.65 bars ladd dock med 2.3 topp och lite annan kringutrustning men ändå.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Jag kommer inte att maxa motorn på något sätt. Hela bilen köptes som rullande experimentbänk för MegaSquirt. Tänkte montera röda spridare och inte röra BTR:en. Är inte så förtjust i mixtrande med BTR:en...för det första krävs det ordentligt högre tryck för att få någon vettig flödesökning och för det andra blir det svårt att återanvända mappen på en annan motor beroende på hur mycket man har skruvat.

    Har annars en uppsättning 900cc lågohmare men jag tror inte att dom behövs.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. rwd og 900s -92
    Av fde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 09:39
  2. 900S 16v - T16?
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:54
  3. 900s-94
    Av zodiak06 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 07:16
  4. 900S -91
    Av v4-95 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 16:19
  5. 900s
    Av Patrik/2540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •